Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marijke M

Marijke M

06-07-2011 om 15:30

Rsi en het huishouden

Door RSI klachten zijn er een aantal dingen die ik in het huishouden niet meer zonder pijn kan doen. Vroegûh mocht er nog van de AWBZ hulp in huis komen, maar dat kan al jaren niet meer. We hebben strijken, dweilen en stofzuigen uit kunnen besteden tot de economische crisis toesloeg en we dat niet meer konden betalen. Er wordt minimaal gestreken, gestofzuigd en gedweild en echt alleen als ik heel zeker voel dat mijn lichaam dat op dat moment aankan. Omdat ik ook (aangepast) werk, is dat niet zo heel vaak. En onderhand begin ik daar steeds meer van te balen. Het huis is een zooitje, onder al die stof en dat moet toch anders kunnen. Maar hoe? Ik hoor heel graag hoe anderen met RSI klachten (en partner die door economische crisis 24/7 werkt dus niets/niet veel in het huishouden kan doen) dat aanpakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehm

Ik begrijp dat jullie met zijn tweeen wonen? jij en je partner?
dan begrijp ik niet dat je partner niet even kan stofzuigen en dweilen.
dat kost minimaal een uur per week,en is voldoende als je maar samen in een huis woont.
strijken zou ik niet meer doen,als je de was wat natter ophangt kun je hem zo de kast invouwen.

heb je trouwens rsi in beide armen? want stoffen kan natuurlijk ook met 1 hand?

Valkyre

Valkyre

06-07-2011 om 19:55

Niet

Hier geen RSI, maar bekkenklachten. Het gaat nu weer beter, maar ik heb vier jaar lang alleen de afwas gedaan (dwz vaatwasser in- en uitpakken) en wat gestoft op ooghoogte/wasbakken schoongemaakt. Mijn man werkte toen nog heeeeel veel 60-80uur in de week en deed 1x per week de vloeren (als ik geluk had) en de wc's. En als het druk was, was het dus gewoon vies. En soms kwam mijn moeder helpen.

Verder heb ik zo'n brede vloerwisser met een stofhoes, dat is veel minder belastend dan stofzuigen. Dat gaat nog net....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Margriet*

Margriet*

06-07-2011 om 20:17

Strijken met links

moet ook lukken,een andere arm gebruiken lukt toch wel. En met links stofzuigen ook. Het is even behendigheid krijgen maar volgens mij moet dat lukken.
En hoe oud zijn je kinderen, kunnen die niets doen? En af en toe iemand voor je laten zuigen uit de je vriendenkring.
Gaat RSI eigenlijk ook weer over of ben je er nog jaren zoet mee?

Guinevere

Guinevere

06-07-2011 om 21:03

Rsi aanpakken, niet huishouden

Ik zou mijn energie liever steken in de genezing van RSI en niet in het huishouden. Smijt dat strijkijzer het raam uit en koop strijkvrije kleding.
Heb je al een goede RSI-therapeut gevonden? Mét begeleide fysiofitness? Op die manier ben ik er zelf voor een groot deel afgekomen. En dat terwijl ik bijna niet eens mijn glas kon vasthouden. Oh, en afstoffen gaat ook prima met je rug of je arm.

Robotstofzuiger

in de categorie: kost wat, maar dan heb je ook wat: de robotstofzuiger. Ik ben zelf vast van plan zo'n ding aan te schaffen maar ik moet er even voor gaan zitten, helaas zie je ze niet bij de Mediamarkt. Maar het is geen geintje, de ervaringen zijn goed - ik heb er een tijd geleden nog eens een draad over geopend op dit forum.
Wij hebben een hulp, die stofzuigt eens in de twee weken en tussendoor trek ik af en toe een Swiffer door de tent. Ik heb de pest aan stofzuigen. Maar het zou eigenlijk vaker moeten, vandaar dus de plannen voor zo´n robotding.

De grap is dus dat zo'n ding zelf de kamer doet als jij er niet bent. Ze zijn enorm traag, maar als je er zelf niet bent maakt dat toch niet uit. Alleen de hoekjes pakken ze geloof ik niet optimaal, maar die doe je dan eens in de maand met de gewone stofzuiger na, da's wel te doen.

Strijken zou ik gewoon afschaffen. Ikzelf strijk alleen in de zomer, omdat er dan bloezen van dunne katoen en 1 van linnen worden gedragen en die moeten gestreken. Maar als je gewoon besluit alleen tricot of no-iron aan te schaffen kan de strijkbout naar de kringloop.

En dat dweilen kan je partner dan wel doen, hoeveel tijd is dat helemaal, met zo´n spaanse mop. Dan heb je echt in een uurtje je hele huis van onder tot boven gedweild als het moet.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

07-07-2011 om 09:23

Temet

Ik vrees dat een huisrobot buiten budget ligt, als de externe hulp vanwege de economische crisis het veld al heeft moeten ruimen... Misschien kan Marijke één keer in de maand iemand betalen voor het zware werk? Of dit doen in het kader van een "ruildienst", misschien kan ze elke week een avond op kinderen passen en dan kunnen die ouders in ruil daarvoor een uur helpen met stofzuigen.

Guinevere

Ja, ik had me ook al bedacht dat er natuurlijk financiële restricties zijn, maar aan de andere kant: een robotstofzuiger kost meen ik zo'n 300 euro. Wel duurder dan een gewone, maar nou ook weer niet zo heel enorm duur. Afgezet tegen de kosten van een hh hulp (gewoonlijk zo'n 3 uur in de week tegen 12 euro per uur ofzo) hoef je maar een paar weken hh hulp te missen om de kosten van zo'n ding eruit te hebben.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2011 om 10:32

Temet

Tuurlijk, maar als je het geld niet hebt voor een hh hulp, heb je ook geen 300 euro in de kast liggen natuurlijk....ik zou dat ook een fors bedrag vinden, hoe handig ook.

Rafelkap

Rafelkap

07-07-2011 om 14:39

Goedkope robotstofzuiger

deze is stukken goedkoper; http://www.allergiewinkel.nl/product/robomop-reiniger/36710/
maar of ie echt zo goed is weet ik niet.
Bij een fysiotherapeut zou je tips kunnen krijgen hoe jezelf te belasten. En vrienden/familie/buren vragen om te helpen wellicht.

Puck

Puck

07-07-2011 om 17:49

Rafelkap, is geen alternatief voor een stofzuiger

Een robomop is een leuk dingetje om erbij te hebben, maar beslist geen apparaat dat je kunt vergelijken met een robotstofzuiger. Het is gewoon een swifferdoekje dat door de kamer gaat. En door zijn ronde vorm komt hij niet in de hoeken. Echt niet geschikt als volwaardige vervanger voor een stofzuiger, wel om even snel de kamer te swifferen als jij toevallig aan het boodschappen doen bent.

Guinevere

Guinevere

07-07-2011 om 21:16

Wel lachen die robomop

Ik vind die robomop reuze grappig. Iemand hier die 'm heeft? Jammer dat ik een ruwe tegelvloer heb, dat wordt geen succes.
Misschien is het inderdaad iets voor Marijke (waar ben je trouwens?).

Puck

Puck

08-07-2011 om 09:07

Ja wij, kwin

Voor een ruwe tegelvloer is het idd geen succes en als je een lage bank hebt ook. Onze Saartje blijft er wel eens onder hangen, zo zielig. En de overburen hebben zich wel eens verbaasd afgevraagd hoe het kon dat als ze mij weg zagen gaan ze toch een paar uur lang af en toe de gordijnen die tot bijna op de grond hangen zagen bewegen.

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2011 om 09:24

Haha puck

Dat lijken dan wel anti-inbraak gordijnen, ik zie een gat in de markt...zelfbewegende gordijnen om de indruk te wekken dat je thuis bent...ideaal als je op vakantie gaat!!

ishtar

ishtar

08-07-2011 om 12:10

Wij ook

Maar Moppie ligt al een tijdje werkeloos in de kast. Leuk hebbedingetje, maar niet heel praktisch. Inderdaad handig om even snel...terwijl jij wat anders doet. Maar dan ook alleen als je het al goed 'bijhoudt' want hele plukken kattenhaar trekt ze ook niet.

Rafelkap

Rafelkap

08-07-2011 om 12:27

geen robomop dus. Ik vind zelf met een swiffer zo licht werken, vergeleken bij een stofzuiger, dat ik zo'n ding nooit heb overwogen.
Joh Marijke, heb je geen goede vriendin die je af en toe kan helpen? (ik snap het, dat het vervelend is om te vragen)

Sascha2

Sascha2

08-07-2011 om 13:10

Robomop

Het is inderdaad een grappig ding! Ha, hoe verzinnen ze het. En Puck, ik moest er erg om lachen, die gordijnen van je

Marijke M

Marijke M

08-07-2011 om 14:19

Vragen en antwoorden

@Rafelkap: een vriendin vragen is idd erg moeilijk, ik vind het natuurlijk helemaal niet leuk om zoiets toe te geven.. zeker niet omdat we voorheen wel een hulp hadden en nu niet meer, dat weten er ook maar weinig.
Voor de vakantie opvang had ik het wel gedaan, om me heen gevraagd of ik niet op hun kinderen kon passen in ruil voor een dag dat zij op mijn kinderen zouden passen, maar dat is niets geworden. Onder andere omdat iedereen op andere tijden met vakantie weg was, maar ook omdat ik echt maar een paar ouders durfde te vragen, lang niet allemaal.
Verder zijn mijn kinderen nog te klein om mee te helpen en heeft mijn partner ook nog niet eens een uurtje over om te dweilen. De robotstofzuiger is een wensdroom, die voorlopig zeker nog niet uit zal komen. Ik had 'm al wel gezien en ook van anderen gehoord dat dat zo fijn was, maar nee, daar is ook zeker nu het budget niet meer voor.
RSI aanpakken in plaats van het huishouden heb ik al zoveel mogelijk gedaan. Er is een ergotherapeut thuis geweest om te laten zien wat ik wel of anders kon doen, maar het blijft pijnlijk. Ik loop al ruim 10 jaar met RSI en verwacht niet dat ik er ooit nog helemaal van af kom. Het is bij vlagen heel erg maar gelukkig vaak ook minder erg. Wat ik ook heb gemerkt is dat het stress gerelateerd is, dus nu ook wat erger dan anders is. Het meest vervelende van alles vind ik dat het zo vermoeiend is, die pijn steeds. Waardoor ik soms bij voorbaat al tegen een klus opzie, wetende dat ik er pijn van zal krijgen en doodmoe van word. Af en toe heb ik van die poets buien waar ik dankbaar gebruik van maak maar wat gebeurt er dan; ik ga het fornuis poetsen en de pitten zijn brandschoon maar de volgende dag heb ik er zo'n spijt van! Zo'n pijn. Dan maar geen schone pitten, hoor. En voor mijn gevoel laat ik al een heleboel liggen en hoeft het allemaal heus niet brandschoon maar steeds vaker erger me ik er aan en baal ik er van. Ik wil het gewoon schoon! Gemiddeld schoon hoor, niet overdreven spik en span.
Ik ben al in diverse verkooppraatjes getrapt, van die tell sell dingen die zo handig leken maar niets waren. Of van die multireinigers die helemaal niet multi reinigen. Het ouderwetse poetsen (en niet l*llen!) blijft het beste, denk ik. Maar ook het meest pijnlijk.
Dus mochten er nog meer tips zijn, heel graag !

Wilma

Wilma

08-07-2011 om 15:35

Wij hebben 'm ook

Maar hier wordt moppie ook lang niet zo vaak gebruikt als toen we 'm net hadden. Maar hij doet 't uitstekend, we hebben een natuurstenen vloer.

Jongste vindt 't net een huisdier, da's ook wel handig als je zelf zo allergisch bent dat een echt huisdier niet aan de orde kan zijn.

Wilma

Rafelkap

Rafelkap

08-07-2011 om 17:28

Marijke

In jouw geval is toch het beste niet te grote eisen stellen. Je gezondheid is echt belangrijker dan dat beetje stof. Je doet gewoon wat je kan!
En kleine kinderen kunnen misschein wel beter stof afnemen dan je denkt! Probeer ze toch maar in te schakelen, bindt desnoods dweilen onder hun sloffen en laat ze schaatsen in de kamer
Ik kan me voorstellen dat je geen vriendin wil vragen, maar als ik dit stukje had gelezen en ik kende je had ik dit wel willen weten!
En voor af en toe een poetshulp, 1x in de maand, is dat te doen?

Guinevere

Guinevere

08-07-2011 om 20:42

Toch

Toch heb ik de ervaring dat RSI wél over kan gaan. Bij mij gaven na enkele jaren doorgaan en doorgaan en negeren de zenuwen de verkeerde pijnsignalen door. Die zijn "heropgevoed" en toen ging het een stuk beter. Ik weet niet waar je woont maar als dat in het westen is heb ik nog wel een meesterlijke fysio voor je (en dan overdrijf ik absoluut niet, niet een van die mensen die zéggen dat ze er verstand van hebben, maar een echte expert, dankzij hem kon ik binnen 3 maanden weer aan het werk na jaren ploeteren).

Petra.v.S.

Petra.v.S.

09-07-2011 om 11:25

Guinevere

Ik zou heel graag willen weten wie die RSI expert is. Ik heb nl. ook al jaren last aan 1 arm en de therapie die ik heb gehad tot nu toe heeft niks geholpen.

Guinevere

Guinevere

09-07-2011 om 15:40

Petra v.s.

Rob Krullaards. Hij is écht goed, niet zo maar iemand die een beetje masseert maar met échte kennis van zaken. Hij heeft mij echt uit de neerwaartse RSI-spiraal gehaald.
http://www.sanekc.nl/

Petra.v.S.

Petra.v.S.

09-07-2011 om 18:33

Bedankt!

Heel erg bedankt! Ik ga z.s.m. contact met hem opnemen. Ik hoop dat het hier ook gaat helpen!

Petra.v.S.

Petra.v.S.

09-07-2011 om 18:40

Nog een vraagje

Heeft het bij jou gewerkt door het gebruik van de sensor pen die op de website staat? Of door bepaalde oefeningen?

Handig worden

Wij wonen in polen, waar ook geen thuiszorg of pgb bestaat. Hier hebben we een agrotoeristiek, dus boerderij(kompleet met veestapel en grote moestuin) gecombineerd met gastenverblijf.

Ik heb een progressieve spierziekte, waardoor ik steeds minder kan lichamelijk. Maar ik heb wel geleerd in de loop van de jaren dat je kracht niet in je spieren zit maar tussen je oren.

Als je niet erg rijk bent, zal je handig moeten worden in ruilen. Kan je koken? Probeer dan een student of iemand met een smalle beurs te vinden die een dagdeel of elke dag een uurtje werken in ruil voor de avondmaaltijd.

Je kan kijken of je in de zomer iemand de grote schoonmaak of andere klussen kan laten doen via work-away. Dat is een organisatie van mensen die voor een bed en maaltijden vrijwilligerswerk voor je doen voor een bepaalde periode.

Dit zijn gewoon een paar ideetjes, maar er MOET iets zijn wat JIJ te bieden hebt. Probeer dat te ruilen, of er voldoende mee te verdienen zodat jij je hulp kan betalen. Niet gaan zitten siepen omdat 1 arm niet helemaal lekker werkt.

Verder vind ik het vreemd dat je partner zoveel werkt en kennelijk weinig ermee opschiet. Als zijn inkomen zodanig is dat er geen cent afkan voor hulp, én hij heeft geen uurtje over om jou te ontlasten, misschien moet hij dan eens overwegen of hij niets kan doen waarmee hij beter verdient?

Guinevere

Guinevere

10-07-2011 om 13:42

Petra

Nee, het kwam niet door de sensor-pen, die had hij toen nog niet. Maar door een combi van de juiste fysio én vooral fysiofitness. Heropvoeding van de zenuwen, die na jaren pijn de verkeerde signalen doorgaven. Pijn die voelde als pijn maar het eigenlijk niet was. Bleek trouwens ook nog iets reumatisch als extraatje te spelen bij mij.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

10-07-2011 om 22:20

Guinevere

Nogmaals bedankt. Ik ben heel benieuwd!

Werkster

Ik weet niet wat ik zonder werkster had gemoeten in de afgelopen zeer zware jaren. Ik doe nog liever zonder auto. Verder zou ik inderdaad een goede ergocoach zoeken die jou op maat helpt met het op een goede manier omgaan met inspanning en ontspanning van je bewegingen.
Hier had ik kastjes op grijphoogte, zeil door het hele huis, een krukje om aan het aanrecht te zitten en typ ik tien vingers blind met minimale inspanning

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.