Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

magdalena

magdalena

15-02-2010 om 15:42

Rondkomen van een inkomen: haalbaar?

we zitten er over te denken om van een inkomen te leven maar moeten dat heel erg inkrimpen. Nu verdienen we samen 2580,- netto. Als mijn vriend stopt met werken en ik meer ga werken verdien ik 2180. 400,- verschil dus. we leven in een goedkoop huurhuis (530,- per maand). we kunnen geen auto betalen en gaan eens per jaar in Nederland op vakantie. We hebben 2 kinderen en mijn dochter en man zijn chronisch ziek, daar gaat heel veel geld in zitten. En we hebben wel hoge energiekosten.
Wie heeft er ook een dergelijk inkomen, en hoe kom je er van rond? Als wij het omrekenen komen we er toch op uit dat we niet meer kunnen sparen en niet meer op vakantie kunnen. Of doen we iets fout? Miep Kniep zijn we trouwens niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitproberen

Mijn tip: probeer eens minimaal een half jaar (liever een heel jaar) te leven van dat toekomstige inkomen. Zet die 400 euro per maand dus echt weg. Niet smokkelen. Echt wegzetten. En daarnaast natuurlijk niet stiekeminteren op je spaargeld. Dan zie je of het misschien kan. Alles kan natuurlijk als het moet. Maar als het je nu niet lukt om die 400 euro per maand opzij te zetten kom je straks geheid in de problemen. Niet kunnen sparen is al een probleem. Ook van je toekomstige inkomen zul je een deel opzij moeten zetten voor 'onverwachte' uitgaven die zeker komen. Al heb je geen auto, de wasmachine gaat een keer stuk, je moet een nieuwe computer of tv, en zo is er nog wel meer....

Sterkte met kiezen. In combi met je omstandigheden lijkt het me niet eenvoudig...i

Sterkte...

Ingrid

Vic

Vic

15-02-2010 om 22:38

Waarom?

Waarom willen jullie het zo gaan regelen? Kan je vriend i.v.m. zijn ziekte niet meer werken? Anders lijkt het me onverstandig om helemaal uit het arbeidsproces te gaan. Je weet nooit hoe de toekomst loopt (scheiding, werkloosheid, e.d.), en vanuit een situatie zonder baan is het dan heel lastig om weer aan het werk te komen.

Terpi

Terpi

16-02-2010 om 10:00

Beemer en magdalena

Inderdaad, belangrijk om die belastingaftrek in de gaten te houden. Het bedrag van de drempel is rond de 550 euro. (Toevallig gisteren mijn belastingen gedaan)

magdalena

magdalena

16-02-2010 om 10:32

Reactie

we willen het zo regelen omdat dochter wekelijks naar het ziekenhuis moet en vaak ziek is. Hiernaast is mijn man heel veel ziek en moe is en is WIA niet echt een optie. 15 jaar geleden was hij zeker geheel afgekeurd maar nu met deze regels niet. Het is niet leuk leven als je elke dag zo moe bent dat je om 19:00 op bed ligt dus vandaar dat we erover denken dat hij met werken stopt.
Wij vallen volgens mij buiten veel aftrekposten maar hebben wel aardig wat kosten. Denk aan bijvoorbeeld medicijnen die niet meer vergoed worden, kosten van ziekenhuisbezoeken, extra energiekosten (huis mag niet te koud zijn, en iedere week moeten we al ons beddegoed wassen ivm allergie, etc.). Maar ik ga dat nog eens extra goed lezen.
Met ons inkomen val je buiten huurtoeslag.
Ik ga inderdaad maar eens alles op papier zetten en er dan eens over nadenken.
Mochten er mensen zijn met een vergelijkbaar inkomen dan ben ik wel benieuwd wat zij er mee doen?

Hendrika64

Hendrika64

16-02-2010 om 10:58

Belastingteruggave

Hallo, mijn man is alleenverdiener en wij zitten zelfs ver onder die 2180 netto per maand. Maar omdat ik niet werk krijg ik van de belasting elke maand 160 euro (in de volksmond aanrechttoeslag genoemd). We kunnen hiervan rond komen, sparen gaat niet, gelukkig hebben we een lieve papa die ons in het verleden wat heeft toegestopt en daar kunnen we evt. de wasmachine, tv of iets anders wat stuk gaat van vervangen.

Wij komen rond van 2000 netto per maand, dit is incl. zorgtoeslag, kindertoeslag, kinderbijslag en de 160 euro van de belastingdienst.

Ik bezuinig wel op de verwarming (we trekken wel een extra trui aan) en let op sluimerend elektra verbruik, verder leer ik mijn kinderen zuinig met water om te gaan.

Mover

Mover

16-02-2010 om 17:23

Waarom niet minder

Waarom gaat je man niet minder werken ipv helemaal stoppen? Jij kan dan nog steeds iets meer werken zodat je misschien per saldo gelijk uitkomt. Is hij ook misschien wat minder moe en heeft hij daar lichamelijk voordeel bij.

Tineke

Tineke

16-02-2010 om 19:26

Tsja

Op dit moment kom ik rond van 1000 euro per maand, dat is zonder kinderbijslag, en belastingtoeslagen. (gezin bestaat uit vier personen) Extra ziektekosten zijn hier vergelijkbaar (ook het extra stoken, wassen, etc.)
En weet je, dat kan. Ik kan zelfs 25 euro per maand sparen. En ik heb ook een auto. Maar, ik geef onmiddellijk toe, als ik een paar honderd euro per maand meer zou hebben, zou dat ook opgaan. Iedereen leeft aan de top van z'n inkomen. Daarom is het idee van Beemer of wie(?) heel slim. Gewoon die 400 per maand nu al inhouden op je uitgaves. Op een spaarrekening ermee. Dan bouw je een buffertje op én je merkt of het gaat of niet.
Succes!

Ook tja

Van 2001-2006 kwamen wij rond van mijn parttime inkomen (op het laatst iets van 1680 per maand), dat was zonder de kinderbijslag of zo. Recht op wat voor andere ondersteuning hadden we niet, omdat we vanuit het buitenland kwamen.
Woonlasten waren ietsje lager, maar wel eigen huis, dus onderhoud moesten we zelf doen.
We hadden wel een flinke buffer aan spaargeld, maar die was ALLEEN voor echte noodzaak en echt onvoorzien (dus zelfs niet voor een nieuwe wasmachine, ik kon een prima ding kopen voor 5 euro op de rommelmarkt).
Verder ook extra kosten i.v.m. astma en allergie (stoken, wassen etc.)
Daarnaast heb ik van jongsaf de gewoonte om, maakt niet uit hoe laag mijn inkomen is, ALTIJD zodra ik inkomen binnenkrijg 7,5% daarvan meteen op een spaarrekening te zetten. Daarna doe ik net of dat geld niet bestaat en moeten we dus rondkomen van 92,5% van het echte inkomen.
We zijn trouwens wel altijd op vakantie gegaan. Zo duur hoeft dat echt niet te zijn.

Als ik jouw kostenplaatje zie denk ik dus: goed te doen

Maar ik zou inderdaad doen wat IngridT hier suggereert: probeer het eerst eens een halfjaar uit. Persoonlijk zou ik dan niet 400, maar 500 meteen opzij zetten, zodat je meteen echt went aan minder, en hebt meteen wat meer buffer. En wees streng voor jezelf: dat geld dat je opzij zet BESTAAT NIET, dus je doet het echt met wat je overhebt.

Voor die vervoerskosten naar het ziekenhuis voor je kind kun je toch een beroep doen op je verzekering of de AWBZ of zo?

Niet stoppen minderen ivm ziekte

als je man het niet vol kan houden ivm zijn gezondheid, dan zou ik absoluut niet stoppen met werken, wel evt. een keuring aanvragen bij het UWV.

Als hij evt. ooit afgekeurd zou worden krijgt hij een inkomen op basis van het laatst verdiende loon. Als dat loon laag ligt omdat hij minder (of helemaal niet) is gaan werken, dan krijgt hij ook een hele lage WIA uitkering

Ik zou eens kijken wat er veranderd kan worden zodat je man, redelijk fit, kan blijven werken.

Vic

Vic

17-02-2010 om 16:19

Hoeveel houd je over?

Ik vind het lastig inschatten of je rondkomt van zo'n bedrag als niet duidelijk is wat de vaste lasten (incl 10% sparen) zijn. Hoeveel houd je over voor boodschappen, kleding, en 'recreatie'? Volgens budgetdeskundigen moet een gezin van 4 kunnen rondkomen van 100 euro per week, maar mij lijkt dat krap.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.