Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katenspekje

Katenspekje

13-03-2009 om 09:35

Rond raampje in gordijn onder hoogslaper

Zoonlief heeft een halfhoogslaper gekregen, en ik ga er gordijntjes onder maken. Geen probleem. Vierkant raampje erin, gaat ook nog wel lukken.

Nu verzint manlief dat een rond raam ook wel erg leuk is. Ik heb echter geen idee hoe ik dat moet aanpakken met omzomen ofzo. Volgens mij is het gewoon niet mogelijk. Of zie ik dat verkeerd?
Ik ga gewoon een lap stof halen bij de Ikea, dus een niet rafelende stof / zeil kiezen is geen optie.

Groet,
Kaat

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

13-03-2009 om 09:45

Mogelijkheid

rondje knippen en randen afwerken met een zigzag. (uitstekende draadjes kun je dan nog afknippen)
Rondje knippen en omzomen, waarbij je de de zoom (tot de vouwrand) af en toe een stukje inknipt.
Je kun ook een driehoekig raam nemen als je een 'afwijkende' vorm wil

Gewoon recht

Een gewoon vierkant gordijntje kan toch ook? Als het aan de achterkant hangst zie het leuke ronde gat toch wel! Gr. Suus

Katenspekje

Katenspekje

13-03-2009 om 11:40

Suusmaria

Het gordijntje achter het ronde gat wordt inderdaad wel vierkant, het probleem is meer: hoe werk ik de randjes van het ronde gat netjes af.

Katenspekje

Katenspekje

13-03-2009 om 11:41

Ishtar

Ik zal eens een kwartrond proeflapje maken om het uit te proberen. Zo'n zigzag steek langs de rand kan er ook best stoer uitzien.
Dankje.

Hihi (oeps)

Ik snapte het verkeerd, ik dacht dat het ronde raampje in hout kwam, maar begrijp nu dat het in een soort zeildoek komt... Suus (geen tips helaas)

Linda99

Linda99

13-03-2009 om 12:41

Het kan

....maar vraag me niet hoe. Wij hebben tentdoeken gekregen voor de halfhoogslaper van iemand die ze zelf had gemaakt. Met onder andere een rond raampje erin. Met dik doorzichtig plastic erin zodat het net echt is.

MaximeM

MaximeM

13-03-2009 om 13:21

Met een reep stof?

Hoi,

Ik ben geen naaiwonder maar ik zou het ronde gat afzomen met een reep stof. Dezelfde kleur of juist een contrasterende kleur. Aan de ene kant kan het makkelijker naaien (goede kant op goede kant) en aan de andere kant vouw je de omzoming alvast naar binnen en dan dichtnaaien. Ik denk wel dat je wat plooitjes zal zien. Maar wat je ook kan doen is nog een rondje uitknippen, precies zo groot als de ronding (of het precies pas maken van een aantal kwart rondjes) dan kan je het vastnaaien zonder plooitjes.

Maxime

Mathilde

Mathilde

13-03-2009 om 14:26

Knipjes

Mijn moeder knipte de stof dan een beetje in en dan zag je geen plooitjes meer. Dus eerst het gat uitknippen en omzomen met een smalle steek, dan de stof naar achter vouwen en met je nagel platstrijken. Waar je plooitjes ziet, de naar achter gevouwen stof een beetje inknippen. Daarna platstrijken met de strijkbout en rondom afwerken met biaisband of een reep van dezelfde stof.
Mathilde

Mmm

kan de bedenker van dit briljante plan zelf niet achter de naaimachine? Hij heeft kennelijk een idee hoe dit moet .

Ik zou gewoon een vierkant raampje maken. Zoon weet toch van niks? En vierkant is toch niet lelijk?

Groeten,

Temet (geen naaister, en niet erg met perfectionisme behept)

Guinevere

Guinevere

13-03-2009 om 20:25

Waarom naaien?

Waarom al die moeite doen? Ik heb bij Leen Bakker voor 5 euro van die gordijntjes gekocht. Vastmaken met het bijgeleverde klittenband en klaar. Ja, wel met vierkante raampjes natuurlijk.

mar

mar

13-03-2009 om 20:40

Simpel

Gewoon biaisband nemen (kan ook in contrasterende kleur) of zigzaggen met een hele dichte steek of zigzag en daarna omslaan in een klein zoompje en vaststikken.

Succes

an mien

an mien

14-03-2009 om 08:49

2 ideeen

idee 1 de simpelste biaisband.
idee 2 is wel wat ingewikkelder maar wordt wel het mooist.
je knipt het gat iets kleiner als het uiteindelijk moet worden uit dan knip je van een andere lap een circel ongeveer 5 cm groter dan het gat(even zigzaggen of omlocken) met daaruit ook het gat dat je uit je gordijn heb geknipt, je hebt dan een circel van 5 cm breed. Je legt de circel met de goede kant van de stof op het gordijn met de goede kant boven en spelt dat vast, dan vast naaien met een klein steekje dan de hele binnenrand inknippen. de rand omslaan en goed stijken en doorstikken KLAAR

succes

an mien

Met beleg

Net als bij een halsafwerking knip je gewoon een beleg op mast, hou rekening met de naden.
Of biasband er omheen.

Maar eerlijk gezegd, ik vind het wel efn beetje moeilijk doen hoor. Als Leen Bakker ze blijkbaar kant en klaar heeft liggen...en Ikea heeft nou niet bepaald de ruimste keuze inderdaad stoffen die geschikt zijn voor dit soort projecten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.