Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rolgordijn met vaselinehandjes: hoe schoon?

Die twee van mij hebben prachtig samengewerkt aan dikke klodders vaseline op ons (Hema) rolgordijn. De klodders zijn eraf maar de vlekken zijn gebleven. Ik heb de Hema gebeld met de vraag hoe ik dit het beste kon schoonmaken maar die wist het niet. Iemand een idee hoe ik het rolgordijn weer enigszins toonbaar kan maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Drogist

Ik kan twee mogelijke oplossingen bedenken. De eerste: op zoek naar de een of andere meubel-vlekkenspray bij de drogist. De andere: het hele rolgordijn dun met vaseline insmeren, en daarna die vaseline er weer af, dan is het weer egaal.

O ja, en anders een applicatie erop ofzo, dat kan misschien ook nog (of is het niet in de kinderkamer?)

Groeten,

Temet (vergeet ook wel eens de pot vaseline hoog weg te zetten)

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 16:09

Twee opties

Je kunt proberen te poetsen met alcohol of afwasmiddel (vlek insmeren met onverdund afwasmiddel of ontvettende spray van het type Cillit Bang, even laten intrekken, daarna verwijderen met water). Wel eerst uitproberen op een onopvallend hoekje.

Willen de vlekken er niet af, dan kun je van de nood een deugd maken en bijvoorbeeld met textielverf een decoratie schilderen.

koentje

koentje

18-03-2011 om 16:18

Ik denk

als het vaseline is, dat je niet er iets op moet willen schilderen..........

Philou

Philou

18-03-2011 om 18:21 Topicstarter

Ik vind een

fles wasbenzine in de schuur. Zou dat kunnen of toch niet ? Meubelvlekken ga ik ook proberen. Het hele gordijn in de vaseline, lol ! maar daar is het echt te groot voor. En versieren, ik ben bang dat het niet houdt met die vaseline. Of toch ook ammonia. Alcohol had ik al geprobeerd. Bedankt voor het meedenken. Mochten jullie nog een idee hebben, graag. Zo zonde (en zo lelijk) van dat gordijn.

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 22:27

Heb even voor je gegoogled

Kun je het rolgordijn niet van de muur halen en de volgende tip (meermalen gelezen) toepassen?

Absorberend papier - bijv. keukenpapier - boven en onder de vlek leggen en met een warm strijkijzer eroverheen totdat de vlek letterlijk is weggesmolten. Als het niet helemaal lukt, rest verwijderen met terpentine of tri.

Philou

Philou

19-03-2011 om 14:44 Topicstarter

Brunette

Bedankt voor het googlen. Op welke steekwoorden heb jij gezocht? Ik vraag me af op welke temperatuur je ze kan strijken omdat er toch een soort kunststof in zit. Stond dat er ook bij, in de tips ? Ik heb ook gegoogled maar kennelijk niet met de juiste steekwoorden.

+ Brunette +

+ Brunette +

19-03-2011 om 23:02

"vaselinevlekken verwijderen"

Kan ook enkelvoud zijn geweest, dat weet ik niet meer. Een warm strijkijzer is volgens mij twee stipjes. Kun je in de Hema niet nagaan waar het rolgordijn van is gemaakt? Polyester en nylon verdragen wel een kort tijdje zo´n temperatuur, al staat in kledingetiketten vaak iets anders.

Philou

Philou

20-03-2011 om 13:14 Topicstarter

Lol, ik had er steeds gordijn of rolgordijn bij in de google search. Mail onderweg naar de Hema.

Alle dames: bedankt voor de tips en het meedenken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.