Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sjalot

sjalot

28-08-2009 om 10:22

Roestend keukenmesje

In een moment van onoplettendheid heb ik bij de AH een keukenmesje gekocht dat niet roestvrij is. Ik had wel gezien dat het 'zelfslijpend' was, dat leek me wel interessant. Nou, 'niet roestvrij' moet je lezen als: roest als een gek.
Nu kan ik deze miskoop van 4 euro wel weggooien maar misschien kan ik er toch nog het beste van maken.
Weet iemand hoe ik mijn roestgrage mesje moet behandelen om roest te voorkomen? En krijg ik nu ongezonde hoeveelheden roest binnen als ik er een appeltje mee schil? Weet iemand wat het eigenlijk voordeel is van zo'n mesje (ze zullen toch niet helemaal gek geworden zijn bij de Albert Heijn)?
Alvast bedankt voor de tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niks van aantrekken.

ik heb altijd 'molenmesjes' ook roestend en zelfslijpend. heerlijk. Ze zien er ook zo lekker ouderwets uit. En ze blijven idd altijd scherp (en dat is dus het voordeel)

Beste tip tegen de roest is goed afdrogen, en niet te lang ergens nat laten liggen.

hier nog een leuke link met info over hoe je mes weer roestvrij te krijgen, en of het giftig is en zo...

http://www.molenmes.be/index02.htm

Ingrid

Snel drogen

Precies, wat Ingrid al schrijft: na gebruik meteen schoonmaken en afdrogen. De vaatwasser is geen goed idee dus (sowieso niet voor scherpe messen vind ik).
Roest kun je wegkrijgen met een schuursponsje - daarna goed afspoelen en afdrogen!

caroro

Zo laten

ik heb ook zo''n mesje en kan niet meer zonder! Wat een heerlijk mesje is dat! Blijft echt scherp (heb hem al 5 jaar, nog nooit hoeven slijpen en is vlijmscherp). Hij zal altijd bruin blijven, maar dat is niet erg, er komt geen roest vrij. Wel na afwassen meteen drogen anders kan het wel echt gaan roesten en vlekken.
Zeker niet weggooien!

Hier ook

een molenmesjesfan en ik sluit me aan bij de vorige schrijvers. Ik gebruik ze voor alles, ook voor het snijden van vlees. En ja, ze worden een beetje lelijk. Maar ze zijn zo veel fijner dan die aardappelschilmesjes van 1 euro die na een maand bot zijn. Ik heb er dus zelfs twee in de keukenla liggen (en neem ze zelfs mee naar volledig geoutilleerde vakantiehuisjes etc).

Chris

Lol chris. (vakantie)

Ik neem nooit etenswaren mee op vakantie, of als ik een weekendje oid weg ga, maar een scherp aardappelschilmes gaat altijd goed ingepakt in het voorvak van mijn rugzak.

Botte messen is echt een van mijn top ergernissen op vakantie (we zitten vaak in zo

Grinnik

Hier nog zo eentje: er gaan twee scherpe messen van thuis mee, of we nu gaan kamperen of in volledig geoutilleerde vakantiewoningen verblijven. Want de messen in dergelijke woningen zijn altijd mishandeld.

Ha!

Hier nog een fan. Toen ik - alweer 18 jaar geleden - een jaar naar het buitenland ging, ging het molenmesje mee. Inmiddels is er van het lemmet zo'n 1-1,5 mm afgesleten, het hele ding ziet eruit als een bodemvondst, maar het is en blijft vlijmscherp.
Dus Sjalot, als je ervan afwil zijn er op het forum genoeg liefhebbers!
En inderdaad niet in de vaatwasser. Daar kan ook het houten heft niet tegen.

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

28-08-2009 om 14:25

Man

Ik weet niet wat ik hier lees. Ik schijn echt iets ontzettend gemist te hebben.

Mag je ze ook nieuw kopen, van die mesjes die eruit horen te zien als bodemvondsten? (Hahahaha).

Dan zal ik over 18 jaar melden hoe hij er dán uitziet.

En het merk is dus 'Molen'?

Margje

Gewoon naar de blokker margje

daar liggen ze in het rek. Belachelijk duur voor een aardappelschilmesje (euro of 7 geloof ik). En als je ze een beetje nattig op het aanrecht laat liggen zien ze er in no time antiek uit...hahaha!!

Het echte merk is volgens mij 'herder' (duits) maar als je gewoon om een molenmesje vraagt komt het helemaal goed..

Ingrid (ik heb die van mij ook nog maar een jaar of 2 geloof ik hoor, dus zover loop je nou ook niet achter))

Bodemvondst

Dat vond echtgenoot blijkbaar ook, want die heeft mijn enige molenmesje wegegooid, snifsnuitsnotter.
In plaats daarvan heeft hij een setje mesjes gekocht, zo goedkoop! Nou, subliem hoor, die hadden maar aan één kant een snijkant, zodat we appels en uien alleen maar linksaf konden doorsnijden. Op mijn beurt heb ik dus de linksafsnijdende mesjes weer weggekieperd en modder nu nog even met een ander mesje. Maar dat molenmesje gaat er volgende week weer komen hoor!!

Pluk53

Pluk53

28-08-2009 om 15:03

Silone, links en rechts mes

nooit bij stil gestaan, dat een eenzijdig geslepen schilmes of door rechts- of voor linkshandigen gebruikt kan worden.
Als je het mes recht voor je houdt, lemmet naar boven, snijkant van je af, aan welke kant zit dan de snijkant (afgeschuinde kant) voor een rechtshandige?

amk

amk

29-08-2009 om 22:16

Om mee te nemen

hebben ze natuurlijk het multifunctionele zakmes uitgevonden. Veel veiliger mee te nemen in rugzak of broekzak. En net zo scherp als je 'm zelf slijpt natuurlijk. Ik kan niet zonder.
En je hebt ze in verschillende maten natuurlijk.

sjalot

sjalot

30-08-2009 om 11:37

Hoera voor het mesje

Bedankt voor alle reacties! Ik zie mijn mesje nu al helemaal met nieuwe ogen. Het wordt even wennen om het niet nat te laten liggen, maar verder komt het vast helemaal goed.
En voor de geïnteresseerden: ik heb het voor 4 euro gekocht bij een klein filiaal van de Albert Heijn. Zoek naar: zelfslijpend, niet roestvrij, Solingen.

Jitske van Dam

Jitske van Dam

30-08-2009 om 19:55

Gekarteld

Ik gebruik een gekarteld mesje, dat is ook vlijmscherp, wordt niet bot en roest niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.