Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cruiser

Cruiser

09-02-2010 om 09:49

Roest op witte fietsband; ik krijg het niet weg!

Ik heb een supermooie cruiser-fiets, nu al 2,5 jaar. Hij heeft witte banden (met een zwart loopvlak) en een open kettingkast. Deze weersomstandigheden (vooral het strooizout) zijn niet echt ideaal voor mijn fiets, dus roest de ketting nogal. Ik maak hem wel regelmatig schoon en vet hem in, maar nu is mijn achterband helemaal bruin van de roestspetters .
Afgelopen zomer ben ik al in de weer geweest met een borstel en groene zeep, maar de band wordt niet meer wit!
Nu ziet hij er helemaal niet meer uit !
Weet iemand een goed (en milieuvriendelijk) middeltje tegen roest op rubber, zonder dat het rubber wordt aangetast?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oef

Ik hoop voor je dat je iets kunt vinden voor jouw probleem, maar ik vrees het ergste. Ik ken echt niemand die een fietsband schoon zou willen maken.

Zuur

Roest verdwijnt met zuur (cola, citroensap, azijn, etc.), maar of dat nou zo goed is voor je banden en de rest van je fiets...

Poreus

Hoi,

Rubber combineert een aantal eigenschappen die het geschikt maken voor de toepassing fietsband... maar niet echt voor intensieve schoonmaak. Het is poreus en tegelijkertijd elastisch... vanwege de porositeit kan het vuil diep doordringen maar met harde schoonmaakmiddelen komen de andere materiaaleigenschappen zoals elasticiteit weer in gevaar.

Cruiser

Silone haalt me ongeveer de woorden uit de mond, maar inmiddels ben ik weer teruggeklommen op de stoel waar ik van verbazing afgevallen was, en geef nu toch mijn tipje: vlekkentovenaar voor roestvlekken. Als het werkt op kleding, werkt het misschien ook wel op fietsbanden.

Succes ermee,

Temet

Hilde

Hilde

09-02-2010 om 11:11

Waarom

wil iemand witte banden op zijn fiets, vraag ik me dan af.

Eh hilde

Da's blaming the victim... Cruiser haar esthetische voorkeur tegenwerpen omdat wij geen oplossing voor haar schoonmaakprobleem zien

Trouwens, eigenlijk doet ze ons een genoegen want meestal zie je je eigen fiets niet goed tijdens het fietsen, alleen die van de anderen...

Hilde

Hilde

09-02-2010 om 11:44

Sorry!

Ik heb al niets gezegd, maar geef toe ... het is er toch een beetje om vragen met witte banden?
Maar ik volg nu verder braaf mee ...
Ik poets mijn fiets trouwens maar één keer per jaar, lekker in het voorjaarszonnetje zodat hij ook makkelijk kan drogen. Mijn banden zijn zwart, en nu dus nog zwarter door het winterweer....

Puck

Puck

09-02-2010 om 12:11

Ha ha cruiser

Tja, als je bij in de ogen van velen voor een onbenullig iets als vieze fietsbanden een oplossing zoekt, dan kan je er natuurlijk op wachten dat je dit soort opmerkingen krijgt. En ook ikzelf kan me niet voorstellen dat iemand zich zorgen maakt om vieze fietsbanden. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet met je mee wil denken voor een oplossing. Eigenlijk vind ik een roestige ketting veel belangrijker. Een ketting hoort niet te roesten, kennelijk toch niet goed genoeg in het vet gezeten. Zou even naar de fietsenwinkel gaan om te kijken wat daar aan te doen is. En wat roestvlekken op je banden betreft. Geen idee, ik zou niet met agressieve middelen zoals zuur aan de gang gaan. Misschien kun je ze opbleken met wat chloorbleekmiddel? Of misschien is die vlekkentovernaar van Citin voor roestvlekken een oplossing?

Eh, cif met bleek?

Hoi Cruiser,

Niet echt milieuvriendelijk, maar ik krijg de rubberen randen van mijn koelkast er wel erg goed mee schoon en ze zijn nog steeds flexibel.

Ga sinds dit berichtje opeens naar fietsbanden kijken.

Karly

Hilde

Hilde

09-02-2010 om 13:02

Fietsketting reinigen

Cruiser schrijft:
"Zoals ik al zei; ik ben liefhebber. Toen ik deze fiets aanschafte dacht ik niet zo na over het kunnen vies worden van mijn banden, deze banden zaten al op de fiets dus... Zouden jullie daaraan denken? "
Euh ja, ik dus wel

Maar nu even ernstig ivm het schoonmaken. Een fietsketting moet je niet alle vet houden, maar het is niet verkeerd om die ook af en toe schoon te maken. In het vet blijft namelijk allerlei vuil hangen (en dus ook strooizout in deze barre winter). Er bestaan systeempjes om over je ketting heen te zetten, met wat benzine erin (ook niet milieuvriendelijk, ik weet het), en dan draai je aan een pedaal en laat je je ketting er enkele keren doorheen gaan. Daarna weer invetten. Een spuitbus met teflon levert goed resultaat.
Een collega van mij poetst haar ketting gewoon met afwasmiddel en dat schijnt ook goed te werken.
Enne, weten ze in de winkel waar je je fiets kocht, of bij de fabrikant geen oplossing voor die roestvlekken?

Hilde

Hilde

09-02-2010 om 14:47

Toch fabrikant?

Cruiser,
kan je toch niet proberen om via de fabrikant van je fiets een tip te krijgen? Hebben ze niet een website waar je vragen kan stellen?
Als je zulke fietsen maken, is het toch zonde dat het wit na 2,5 jaar al geen wit meer is. Jij zal toch niet de enige zijn met dit probleem bij deze fiets, denk ik dan.
Mocht ik daarvoor gevallen zijn, dan zou ik dit ook heel erg vervelend vinden.
Ik duim voor je!

Vreemd

Dat dit probleem zo vreemd geworden wordt! Ik zie mensen zich wel drukker maken om minder. Een paar ideeen cruiser; Vanish oxi spul voor in de was? Leder reiniger? Vaatwas tabletten? Aanslag reiniger voor tuintegels? Hoge druk reiniger? Ik zou zo denken dat er toch ergens een oplossing moet zijn? Milleu vriendelijk zal moeilijk worden vrees ik. Iets om ze optisch witter te krijgen misschien? Succes,lijkt me een irritant probleem(pje)

Groet, YvetteW

Spuitbus!

Wat een goed plan voor cruiser. Onze zonen mogen graag kleine oude afdankfietsjes van hun zusje ombouwen tot BMX achtige, spatborsloze crossdingetjes. Vast onderdeel van zo'n metamorfose is het redesign qua kleur. Dat doen ze meestal met van die spuitbussen verf waarvan we vaak nog wel restjes hebben liggen. Ze nemen ook de banden mee, en ik kan uit ervaring zeggen dat die heel kleurecht blijven! Dus dat werkt vast!

Ingrid

Hilde

Hilde

10-02-2010 om 09:35

Cruiser

Toch nog even terugkomen op de fabrikant. Welk merk is je fiets? Ik zou de fabrikant toch een berichtje sturen. Immers, als zij zulke fietsen verkopen met dergelijke banden en die zien er na korte tijd niet meer uit, is dat toch heel slechte reclame voor hen?

Puck

Puck

10-02-2010 om 09:54

Hilde

Ach, er zijn maar weinig mensen (blijkt uit dit draadje) die zich zorgen maken over vies uitziende banden. Ik denk dat het de fabrikant weinig kan schelen want wie denkt er nou: ook kijk nu eens naar de fietsbanden van Cruiser, die zien er vies uit, zo'n fiets zou ik echt niet willen hebben....

Hilde

Hilde

10-02-2010 om 10:35

En toch

vind ik dat je de fabrikant kan aanspreken (ook al zou ik zelf nooit witte banden kopen).
Als je een mooie witte linnen broek koopt, dan wil je toch ook niet dat je die enkele wasbeurten niet meer schoon krijgt? Of zijn witte dingen dan gemaakt om weg te gooien.

mar

mar

10-02-2010 om 11:38

Cruiser

De enige keren dat ik Cruiser fietsen zag was op vakantie in warme oorden in Amerika. Ofwel, ik vrees dat het design niet afgestemd is op Hollands winterweer en dat de fabrikant stomverbaasd is als je met dit weer gaat fietsen.

De vergelijking met kleding gaat niet helemaal op. De kledingstof an sich is goed, maar het gebruikte wasmiddel, wasprogramma of gewoon de vlek zelf is het probleem.

mar

mar

10-02-2010 om 19:52

Ja!

Ik heb het, denk ik.
zie http://www.swissol.nl/index.html?lang=nl&target=about_03.html, doorscrollen naar Pneu White (witte banden cleaner). Of het ook tegen roest helpt weet ik niet, maar het schijnt goed te zijn.

Ook op de site http://www.carclean.nl/producten/Exterieur/Velgen_en_banden/Bandenonderhoud.aspx
vind je allerlei onderhoudsproducten voor banden.
Ik krijg de indruk dat er allerlei goedjes bestaan om ook te voorkomen dat je banden erg vies worden.

Puck

Puck

11-02-2010 om 09:11

Tjoh, dat dat bestaat

En nog knapper dat Mar het gevonden heeft. Er zijn kennelijk toch meer mensen als Cruiser die van schone fietsbanden houden.
En Cruiser: leuk toch dat je draadje zo onverwacht veel interesse heeft, ik vind het altijd wel grappig van die aparte onderwerpen.

mar

mar

11-02-2010 om 09:36

Niet alleen fietsbanden

Er zijn ook mensen (volgens mij malloten die van witte autobanden houden . Vandaar dat dat goedje bestaat.

Hilde

Hilde

11-02-2010 om 12:16

Geen onderwerp

Schitterende tekst gewoon:"Voor sneeuwwitte whitewall-banden. Deze elegante (!!) banden zijn gemakkelijk te reinigen. Onopzettelijk contact met stoepranden kan permanente sporen achterlaten. (ojee!) Met Pneu White is het reinigen en onderhouden van whitewall-banden zo eenvoudig, kinderlijk eenvoudig zelfs! Spuit het gewoon op een Pneu White applicator, breng het aan en laat het een paar minuten staan en spoel het er dan af met schoon water.
Als ik dit lees, vraag ik me af of die firma haar klanten wel serieus neemt ("kinderlijk eenvoudig zelfs!)
Zijn er echt mensen die witte banden op hun auto hebben?

Hilde

Hilde

11-02-2010 om 12:19

Nog een link

http://www.cccforum.be/forum/index.php?showtopic=2008
Blijkbaar zijn er ook auto-eigenaars die het probleem van Cruiser hebben. Waterschuurpapier P320 eens proberen?

Puck

Puck

11-02-2010 om 13:03

Hilde

Gewoon voor dagelijks gebruik zal je denk ik, weinig witte autobanden zien, maar wat dacht je van die mooie amerikaanse oldtimers uit de jaren 60?

Hilde

Hilde

11-02-2010 om 13:37

Puck

Ja, Puck, ik weet wel dat het hier niet om alledaagse auto's gaat, maar ik vond het wel grappig.

Puck

Puck

11-02-2010 om 21:41

Mmm... hilde,

Ik heb je posting nog eens gelezen en kan er echt met de allerbeste zin van de wereld niet uit opmaken dat je het wel snapte. Dat je het eerste deel grappig vond was duidelijk, maar de vraag "Zijn er echt mensen die witte banden op hun auto hebben?" zag er wel erg serieus uit. Zet er dan een smiley bij, dan hoor ik wat je zegt.

Hilde

Hilde

18-02-2010 om 13:35

Puck

Beetje late reactie: "de vraag "Zijn er echt mensen die witte banden op hun auto hebben?" zag er wel erg serieus uit. Zet er dan een smiley bij, dan hoor ik wat je zegt. "
Ik zal er in de toekomst op letten!
Ik durf het wel eens vergeten, en ja, als iemand anders het leest, kan het dan wel eens anders overkomen dan bedoeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.