Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Morgana Fata

Morgana Fata

24-11-2009 om 11:04

Rijst opfluffen

Dankzij het kant en klare bobitie pakket, weet ik nu dat een handje rozijnen door de rijst tijdens het koken echt een succes is. Maar wat is nou nog meer lekker door de rijst? Geheel inspiratieloos heb ik een half uur naar mijn kruiden voorraad gestaard. Gooien jullie weleens wat door de rijst? En dan niet om nasi te maken ofzo, maar gewone witte rijst met wat extra's. Risotto is niet echt mijn ding.
Ben benieuwd of jullie ideeën hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

24-11-2009 om 11:07

Kokosmelk

Ja, feestrijst, gekookt in een blik kokosmelk en met kurkuma erdoorheen. Of de rijst koken in kippenbouillon en dan pijnboompitten en een uitje meekoken (pilav-achtig).

Kook pandanblad mee (bij toko vers of in diepvries verkrijgbaar)

Kook een gekneusde serehstengel mee, een kwart blok santen, beetje zout

Kook gewoon rijst en bak op met gesnipperd uitje, blikje maiskorrels, fijngesneden paprika.

Kook rijst in bouillon met een flinke eetlepel verse kruiden of gedroogde italiaanse kruiden (of XENOS-bruchetta), roer er uitgebakken gerookte spekjes door.

nasi keboeli: Snipper ui, pureer of wrijf ui, 3 tenen knoflook 1 tl knaeel, 1 tl kruidnagelpoeder, 1 tl kurkuma en mesjepuntje nootmuskaat tot een brij. Fruit dit in olie aan, voeg 1 kilo gewassen rijst toe. Paar minuten bakken. 1,5 liter water toevoegen en op laag vuur gaar laten worden. Nog 5 minuten nastomen, klaar.

Verder valt er natuurlijk nog veel meer te maken, maar volgens mij wilde je iets simpels? Iig is er ook vanalles te doen met kleefrijst. Roept u maar.

Pijnboompitjes

Pijnboompitjes of kaneel of kokosmelk of amandelschaafsel of een flinke haffel kruiden - van die dingen.

☼Désirée☼

☼Désirée☼

25-11-2009 om 21:05

Kant en klaar pak

notenrijst........ook errug lekker met pitjes en zaadjes er al in!

Morgana Fata

Morgana Fata

29-11-2009 om 20:49

Klinkt lekker

Dat klinkt lekker allemaal. Er zijn wel wat dingen die ik niet ken. Wat voor smaak krijg je als met pimentkorrels en kardemompitten erbij en een paar kruidnagels? En pandanblad en een gekneusde serehstengel?
Ik zoek niet perse iets simpels om te maken, mag wel natuurlijk . Eigenlijk eet ik rijst altijd op dezelfde manie. Of ik maak nasi, met kipstokjes en satésaus, of ik bak wat rundvlees gooi er kant en klare zwartebonensaus door en roer dat door de rijst. Het hoeft niet perse kindvriendelijk te zijn. Alhoewel ik het wel leuk vind, ze ook eens met smaak rijst te zien eten, want dat lukt nog niet al te goed.
Kleefrijst! Ja graag! De laatste weken heb ik me helemaal op sushi gestort, enorm leuk. Ben ook niet bang voor een beetje werk dus, haha. Ben alleen inspiratieloos.

Kardemom

Met kardemom ben ik altijd zeer spaarzaam, omdat de smaak tamelijk markant en overheersend is. Ruik er maar eens aan.

Morgana Fata

Morgana Fata

01-12-2009 om 09:44

Kardemom

Kardemom heb ik zo niet in huis, maar ik zal in de winkel eens gaan snuffelen!

Guinevere

Guinevere

01-12-2009 om 22:18

Morgana, tip

Doe dan ook één of 2 zaadjes in je thee, echt heerlijk!

Mathilde

Mathilde

08-12-2009 om 13:52

Nasi goreng

De Indonesische manier van rijst 'opfluffen' (leuke term) is nasi goreng en dat kun je zo gek maken als je zelf wilt. En dan heb je nog tig andere lekkere rijstgerechten, waaronder nasi kuning (gele rijst).
Verder scheelt het al als je pandanrijst of basmatirijst maakt, die soorten hebben al een smaakje. En dan niet koken in water maar stomen in een stoompan. Recept van mijn man voor perfect gestoomde pandanrijst: rijst in een ruime pan koud water doen, water aan de kook brengen, een tot twee minuten laten koken en dan afgieten in de stoompan en vervolgens acht minuten koken. Dan is de rijst gaar en een tikje plakkerig (niet zo klef als gekookte rijst). Turkse rijst is ook smakelijk van zichzelf, en heeft wat meer 'bite', die koken we 10 minuten in de stoompan.
Weinig tijd? Cashewnoten door de rijst is lekker, samen met gele rozijnen. Gesnipperde, licht gebruinde amandelen ook. Net zoals die Indonesische gebakken en gedroogde uienstukjes, kun je zo kopen bij de toko.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.