Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Riem verkeerd om

Ik heb twee (dames)broeken mét riem gekocht en volgens mij zit de riem verkeerd om in de lusjes. Bij mij moet de gesp op het rechterdeel van mijn taille zitten en de riem komt dan vanaf links naar de gesp toe. Bij die broeken zat dat andersom. Of ben ik nu gewoon eigenwijs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

24-09-2009 om 14:48

Nee hoor

Bij mij zit de gesp links en de riem komt van rechts. Maar als jij het andersom fijner vindt, draai je die riemen toch gewoon om?

Guinevere

Guinevere

24-09-2009 om 14:49

Record

En volgens mij was dat de snelste reactie ooit gegeven!

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 15:15

Bij mij andersom

Bij mij zit de gesp altijd links en ik haal het rechteruiteinde erdoor.
Andersom zou voor mij heel gek voelen, maar dat is misschien persoonlijk?

Vroeger was het trouwens zo dat knopen bij vrouwenkleren en mannenkleren altijd ofwel links ofwel rechts zaten aan jassen en bloezen. Ik weet niet uit het hoofd wat de mannen- en wat de vrouwenkant is. Maar mijn moeder (82) wist altijd meteen te zeggen: dat is een "mannenjas" of een "mannenbroek". Ik denk dat kleding tegenwoordig meer en meer universeel is en dat er niet zoveel onderscheid meer gemaakt wordt. Zou dat van die riem daar ook mee te maken hebben?

Hilde

Sancy

Sancy

24-09-2009 om 15:24

Riem

het deel met de gesp zit bij mij altijd aan de kant van de taille waar het knoopsgat zit, of dat nu linksom of rechtsom is. Is gewoon met eenvoudigst oepen en dicht maken
En mannen en vrouwensluitingen daar had mijn moeder het ok altijd over, iets was linkssluitend of rechtssluitend.

Sancy

Sancy

24-09-2009 om 15:26

Hmpf

taille = taille- of broekband; oepen = open, mannen = mannen- en ok = ook
zucht, sorry, er zit een conceptuele vis aan mijn oor te knagen

Broekie

Broekie

24-09-2009 om 15:36

Dames en heren

Damessluiting is rechts over links. Herensluiting is links over rechts. Het is afhankelijk van de broek (99% herensluitingen tegenwoordig) hoe je je riem draagt.
Mijn oma heeft als naaister gewerkt. En die had altijd commentaar als er iemand op tv was met een "verkeerde" sluiting

ishtar

ishtar

24-09-2009 om 15:53

Altijd gesp rechts

en dan het losse deel komt van links. Anders sluit dat niet fijn. Maakt niet uit welke sluiting ik heb. (hmm, dat blijkt dus een vrouwensluiting-manier te zijn, (de meeste van mijn broeken hebben overigens ook een vrouwensluiting)
En de riemen van mijn zoons doe ik (toevallig?) wel andersom.

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 16:01

Zoon

Even kijken vanavond hoe mijn zoon (12) zijn riemen draagt. Ik heb er geen idee van zo uit het hoofd.

Hilde

Julia64

Julia64

24-09-2009 om 16:02

Altijd gesp links

en het losse deel komt van rechts juist....
Anders "voegt" het gewoon niet voor mij. Net als dat ik een schoudertas altijd van rechts naar links over mijn schouder draag, en altijd rechts van mijn fiets loop (dit in tegenstelling tot de meeste mensen, trouwens).

Over dat hoe je naast je fietst loopt is pas toch ook nog een draadje geweest? Volgens mij is dit net zoiets.

groet
Julia

Hilde

Hilde

24-09-2009 om 16:12

En, julia,

net zoals je je handtas/schoudertas over je linker- dan wel rechterschouder draagt?

Grappig hoe dat soms gewoon verkeerd aanvoelt.

Trouwens, nog eentje in de rij: klappen in de handen:
klap je met je rechterhand (actieve hand) in je linkerhand, of net omgekeerd?
En hoe vouw je je handen: linkerduim voor of rechterduim voor?

Hilde

Silone

Silone

24-09-2009 om 18:39 Topicstarter

Ja maar...

valt het nu in de catagorie 'hoe pel ik een banaan?' of is er nu echt een dames-herenmanier? Rechts over links was hier bij de broek wel, maar dan de riem er links over rechts om. IK vind dat raar (en zit niet lekker).
Hè, wat een heerlijk forum toch, waar je met al je levensvragen terecht kunt...

margje van dijk

margje van dijk

24-09-2009 om 18:59

Gesp links

Ik kan het alleen maar als mijn gesp links zit, dus net andersom als bij jou, Silone. Ik vind het uiterst natuurlijk aanvoelen

Overigens is de broek die ik nu aan heb ook links over rechts. Heb ik dan een mannenbroek aan?

Het lijkt me wel logisch dat de gesp aan de kant zit die "over" gaat. De gesp is/was tenslotte het sieraad dat aan de voorkant hoort te zitten, lijkt me.

Bij mij is het dus vooralsnog in evenwicht

Margje

amk

amk

24-09-2009 om 20:04

Dames vs heren

de heren moesten het zelf doen, dat aankleden. De dames werden gekleed, dus voor de genen die de knopen moest sluiten zaten ze daardoor hetzelfde.

Julia64

Julia64

24-09-2009 om 21:21

Hilde

O, da's ook een leuke, die kende ik nog niet (klappen in je handen)!. Bij mij zonder twijfel - al moest ik het eerst even uitproberen; ik klap met rechts in links. En rechterduim vouw ik over mijn linkerduim.
Nog iets frappants, bedenk ik me nu; als ik met zoon of vriend wandel en we lopen hand in hand, moet de andere persoon altijd rechts van mij lopen. Want anders (daar heb je 'm weer) "voegt" het gewoon niet, haha.
Goh, wat een openbaringen...

groet
Julia

Margriet*

Margriet*

24-09-2009 om 22:37

Logisch toch

Een meerderheid van de mensen is rechts. Dan is het meest handig om je riem aan te trekken met je rechterhand en je gesp dus links te hebben. Maar dat is geloof ik de herenmanier (van vroeger dus).
Een schoudertas over mijn linkerschouder voelt heel vervelend by the way.

ishtar

ishtar

24-09-2009 om 22:46

Grappig margriet

ik ben toch echt rechts, maar heb de gesp rechts en mijn tas links.
Overigens heb ik de telefoon (om er nog maar wat anders bij te halen ) ook bij voorkeur in de linkerhand. (of aan de linkerkant tussen hoofd en schouder )

Net als luiers verschonen

Altijd de gesp links, anders kan ik het geloof ik niet eens
Wat ik bijvoorbeeld ook gewoon niet kan is:
Een luier verschonen als het kind met zijn koppie recht ligt, of nog erger, staande verschonen, of "naar je toe", ik kan het echt alleen met koppie links, haha
En een kind in een autostoeltje zetten aan de linkerkant van de auto zeg maar. Ook daarbij moet dat koppie dus links van mij blijven
't Is geen kwestie van willen hoor, het GAAT gewoon niet hahaha

Recht = rechts

ik bedoel in mijn 1e zin natuurlijk "rechts" en geen recht, haha.

Inspiratie

PS: ik voel in dit draadje inspiratie opkomen voor het nieuwe feuilleton

Hilde

Hilde

28-09-2009 om 11:47

Geerk en luiers

ja, inderdaad, dat kon ik ook alleen met het hoofdje van de baby naar links.
Ik ben echt wel rechtshandig, maar bij handenklappen is het dus links in rechts, bij handenvouwen zit linkerduim vooraan en telefoneren is met linkerhand en hoorn aan de linkerkant (is trouwens wél handig als je intussen - met rechts! - dingen wil noteren)...

Hilde

Hilde

28-09-2009 om 11:48

Zoon

Mijn zoon (12) draagt de gespen of links, of rechts, maakt niet uit.
Mijn dochter (18) altijd de gesp links en het rechterdeel dat er dan doorheen gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.