Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Renovatie: wat te doen met die stof?

Ik ben onlangs verhuisd en nu zijn we bezig met de renovatie van de 2 kinderkamers. De electriciteit moest opnieuw aangelegd worden en dus moest het oude vinyl van de grond en werden er geulen in het cement geboord. Dit gaf een vreselijke stofbende die ik vandaag probeer op te ruimen. De muren hebben een paar weken geleden de eerste laag verf gehad en ik wilde de 2e laag pas na de elec.werken aanbrengen. Ik hang zelf onder het stof nu en hoe vaak ik ook de (zachte) bezem eroverheen haal, het grijze stof blijft opspringen. Het liefst zou ik er een paar emmers water tegenaan knallen en dan de boel opdweilen of simpelweg de stofzuiger er overheen halen. Mag dat? Nu moet ik weer een uur wachten tot het stof is gezakt. We gaan trouwens nog een nieuwe vloerbedekking kopen. Moet dan de grond picobello schoon zijn?
Zwelgje, die zonder Zwelgman in de buurt niets durft te ondernemen als het op dit soort klusjes aankomt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Weet niet zeker

Ik weet het niet zeker...maar wij hebben ooit jaren terug de stofzuiger kapot gehad door hetzelfde, toen we de badkamer verbouwden. Het had te maken met dat het 'fijn-stof' was en dat gaat in het filter van de stofzuiger zitten en dan verstopt ie. Maar dat is dus al járen geleden en misschien is de kwaliteit van stofzuigers ondertussen wel veel beter??
In ieder geval hebben we hier toen we verhuisden (7 jaar geleden) voor de zekerheid geveegd en nog's geveegd en nog 's geveegd...met het raam wagenwijd open...en een natte lap voor de gangdeur...En daarna tig keer gedweild.
Ja rotklusje.
Misschien kan het met zo'n waterstofzuiger (kun je huren bij de Gamma, Praxis etc.)???
En schilderen zou ik zeker niet doen voor het stof is opgetrokken..die vloerbedekking...Tja...Dan zit het eronder...lijkt me ook niet lekker.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

10-09-2010 om 13:12

Kan weken duren

Helaas, wat je ook doet: die troep blijft wekenlang opstuiven. Het zit tenslotte overal, zelfs tegen de muren en het plafond.
Wij deden het wel met de stofzuiger, maar zelfs dan word je er niet vrolijk van. Stofzuiger doet het nog steeds trouwens.

Zou dit kunnen (medelezers)?

Beton blijft stuiven, je wordt er inderdaad gek van. Wat ik me nu zit af te vragen: als je zo'n vloer nou insmeert met voorstrijk (of sterk verdunde behangplak) zou dat het stoffen niet verminderen? Of krijg je dan weer andere problemen?

Met tapijtvragen zou ik gewoon de vloerenboer even bellen, die weet dat wel.

Groeten,

Temet

Betonverf?

Wij hebben ooit een bijkeuken-achtige ruimte met een kale betonvloer die altijd stoffig was met betonverf geverfd. Weg stofprobleem. Volgens mij is het helemaal niet duur, zo'n pot, dus wat let je om er gewoon even lekker met de roller overheen te gaan?

Ingrid

Vera*

Vera*

10-09-2010 om 13:56

Dweilen dweilen dweilen

Heel veel en vaak dweilen werkt het effectiefst om van je bouwstof af te komen. Het kost wel tijd.

Nee joh

je kan gewoon zuigen en de boel een paar keer afnemen met water. Ook de muren trouwens eerst afnemen anders krijg je overal stof resten in de nieuwe laag latex.

en beton blijft stuiven dus ik zou niet borstelen of bezemen daar schiet je niets mee op, na het zuigen op de vloer plastic leggen en wachten totdat de nieuwe vloer er is. Er komt toch ook eerst een ondervloer dus zo egaal en precies hoeft het allemaal niet.

En ga er dan vanuit dat je stofzuiger niet lang meer mee gaat dan is het geen verrassing als hij het opeens begeeft.

Nevelen?

Paar keer goed nevelen met water in de kamer? Gewoon met zo`n spuitbus, haal je in elk geval de stof uit de lucht. Maar verder duurt het gewoon heel lang voordat alles weg is.

Succes

Zwelgje

Zwelgje

10-09-2010 om 21:26 Topicstarter

Pffff...nou, vooruit dan maar

Ik ga in geen geval m'n nieuwe stofzuiger wagen aan dit schoonmaakklusje. Ik haal nog een paar keer de bezem er overheen, dan een keer of 2 dweilen en dan vind ik het wel welletjes. We hebben al zo'n vertraging opgelopen met de kamers, de kinderen slapen zoalng bij ons en ik ben het nu na 7 weken wel zat. Bedankt voor de tips. En als het echt te gek wordt, ga ik misschien alsnog een pot vloerverf er tegenaan mikken.

rozenstruikje

rozenstruikje

10-09-2010 om 21:31

Speciale stofzuiger huren

Wij hadden hem geleend van iemand toen, maar je kunt ze ook huren: speciale stofzuigers voor bouwstof en bouwgruis. Deze gaan niet snel stuk daardoor en maken toch beter stofvrij dan een bezem en stoffer/ blik.

Verder ramen tegen elkaar open om te luchten en dan wachten tot het stof weer enigszins is gaan liggen voor je de muren gaat verven lijkt mij.

Voor vloerbedekking hoeft het niet stofvrij te zijn. Als er maar geen stukjes liggen zoals steentjes, grove korrels, whatever.

Succes, rozenstruikje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.