Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Renovatie huurwoning

mijn (huur)woning wordt in de maand oktober-november gerenoveerd..nieuwe badkamer,toilet en keuken.
het is de bedoeling dat je er gewoon tijdens de renovatie in blijft wonen,daar bedoel ik mee..je krijgt van de woningbouwvereniging geen tijdelijke andere woonruimte.
nu heb ik een kind dat erg astmatisch is,dus al die stof die vrij gaat komen is erg slecht voor haar,zelf heb ik geen andere oplossing om haar eventueel ergens anders te laten wonen (ex zit op dat tijdstip precies in het buitenland voor werk)en andere familie leden wonen niet de buurt.
nu vraag ik me af of ik eventueel een ander huis kan afdwingen bij de woningbouwvereniging.,hoewel dit helemaal niet mijn stijl is..maar de gezondheid van mn dochter gaat wel voor
in de brochure die ik gekregen hebt,staat namelijk niets van een eventuele andere bewoning in.
mn huisarts was niet blij toen ik haar de plannen van de woningbouw vertelden..en de arts staat zeer zeker achter mn dochter..
weet iemand dit misschien? of wat ik voor stappen kan ondernemen misschien?

gr nina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
nina1961

nina1961

23-08-2009 om 09:27 Topicstarter

Berber

dat is geen optie,denk niet dat zijn vriendin (het is haar huis) dat zo'n succes zou vinden.
en dochter kan al helemaal niet met die vrouw door een deur

gr.nina

huurrechtadvocaat

huurrechtadvocaat

23-08-2009 om 12:24

Nina

Hoi Nina,
Als een verhuizing noodzakelijk is als gevolg van een renovatie is een woningcorporatie verplicht om je een andere woning tijdelijk aan te bieden (wisselwoning)en je daarvoor zelfs een verhuiskostenvergoeding (ongeveer 5000 euro)aan te bieden. Dit is een wettelijke plicht, maar veel corporaties omzeilen het door te zeggen dat een verhuizing niet noodzakelijk is of door te stellen dat het niet gaat om een renovatie maar om onderhoud. Of een verhuizing noodzakelijk is, hangt (volgens de rechtspraak)onder meer af van de persoonlijke omstandigheden van de huurder, zoals de gezondheidstoestand van de huurder of gezinsleden.

Als ik jou was, zou ik de huisarts vragen een brief op te stellen waarin hij zegt dat het voor de gezondheid van je dochter heel slecht is om daar te blijven wonen. Daarna zou ik eerst eens bellen met de projectleider of en wisselwoning/logeerwoning tot de mogelijkheden behoort. Als dat niet zo is, dan zou ik een aangetekende brief (ook per gewone post)sturen naar de verhuurder t.a.v. de projectleider waarin jij hen verzoekt binnen week bijvoorbeeld te laten weten of er een wisselwoning/logeerwoning beschikbaar is. De brief van de huisarts stuur je mee en je legt uit dat een verhuizing voor jullie noodzakelijk is en waarom. Als hier geen positieve reactie op komt, stuur je opnieuw een brief en zeg je dat je een vakantiehuisje gaat huren en de kosten daarvan verrekent met je huur.
Succes!
groet

Tinus_p

Tinus_p

24-08-2009 om 11:37

Brief

"Als ik jou was, zou ik de huisarts vragen een brief op te stellen waarin hij zegt dat het voor de gezondheid van je dochter heel slecht is om daar te blijven wonen. "
De meeste huisartsen zijn er niet zo happig op om zo'n brief te schrijven -formeel moet een onafhankelijke keuringsarts dat doen. Maar het kan geen kwaad om eens bij de huisarts langs te gaan en het issue te bespreken.
Ook kun je gewoon een brief sturen aan de woningcorporatie en wijzen op de medische risico's, met de opmerking dat je best een keuringsarts wil bezoeken.

Tegelijk

Wordt alles tegelijk gerenoveerd? Want buiten gezondheidsproblemen heb je dan ook geen stromend water meer en dan moet je zeker ergens anders heen, op hun kosten.
Ooit in een ver ver verleden werd onze flat gerenoveerd. Dat was dus geen stromend water in de woning. Gelukkig waren wij pas het huis uit en trokken wij zonder problemen tijdelijk in bij onze papas en mamas, maar je kunt er dan ook echt niet wonen.
Succes!

nina1961

nina1961

28-08-2009 om 00:33 Topicstarter

Clo

hallo clo..ja ze gaan het allemaal tegelijk doen..geen warm/koud water..ik kon een chemisch toilet krijgen in mn huis als ik er blijf wonen..
mn huisarts heeft al een medische verklaring voor me opgemaakt,dat m,nn dochter astmatisch is..en ik hoop dat morgen de projectleider belt..en dat ik dan wat wijzer gaat worden omtrent een wisselwoning..
heeft iemand een idee hoe een wisselwonig eruit ziet ??vraag me af of daar alles al instaat kwa huisraad..of dat ik alles dan uit mn eigen huis dr heen moet verhuizen en zo..

gr nina

Sancy

Sancy

28-08-2009 om 09:45

Euh pelle?

Je schrijft: "Je kunt een week of 3 toch prima op een matras slapen en met wat tuinstoelen ofzo?"
Misschien kan dat wel, maar hoe beschermt dat nina's astmatische dochter tegen het bouwstof?

Sancy

Sancy

28-08-2009 om 09:45

Oh wacht

Ik ben gewoon niet wakker, laat maar, ik snap je nu. je bedoelt: in de wisselwoning zo slapen

Tirza G.

Tirza G.

28-08-2009 om 23:10

Nina1961

Wij hebben het 15 jaar geleden ook gehad en ik ben met de kinderen naar mijn ouderlijk huis getrokken. Het was een rámp. Dus trek gerust in die wisselwoning en nee, hier stond er geen meubilair.

Tirza

Beter laat dan nooit

Een chemisch toilet? Ja, lekker. Geen water is onbewoonbaar, drinkwater is een vereiste. Kijk even na of je voor de periode dat er geen stromend water is huur kunt terugvorderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.