Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

muurbloempje

muurbloempje

01-03-2009 om 16:15

Reizen per metro r'dam?

Even een vraagje over dat nieuwe systeem in R'dam.
Ik wil met de terin naar R'dam en dan met de Metro verder.
Ik woon niet in de randstad en heb dus geen OV-kaart.
Kan ik dan ergens een dagkaart kopen o.i.d?
Strippenkaart werkt daat toch niet meer?
Wie helpt me "op weg"?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilona

Ilona

01-03-2009 om 18:53

Op weg

Hallo muurbloempje,
ik heb even gegoogled voor je. Op www.ov-chipkaart.nl staat veel info. Ik heb ook even doorgeklikt naar info over verschillende kaarten.
Link = http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/welkekaartpastbiju/kaartsoorten/
Volgens mij heb je dan het meest aan een wegwerpkaart voor eenmalig gebruik. Op de site staat: "Reist u maar heel weinig met het openbaar vervoer? Of bent u als toerist in Nederland? In dat geval is de wegwerpchipkaart waarschijnlijk de beste keus. Op een wegwerpchipkaart is al een saldo of reisproduct geladen. Na gebruik is de kaart niet meer op te laden, en kunt u hem weggooien. Wegwerpchipkaarten zijn alleen te verkrijgen bij de automaat op het station."
Als je vaker in Rotterdam en omstreken moet zijn, kun je ook een anonieme chipkaart overwegen. Die kun je wel opladen en hergebruiken.
Succes! Ilona

Kortingkaart heeft al een chip

..dus als je die hebt is er niets aan de hand. Als er een roze chiptekentje op staat kun je hem gewoon opladen op het station in R.dam.

Mij is het erg meegevallen, ik moest er twee weken geleden aan geloven.

Of je gaat niet met de metro

Aangezien ik de chip niet vertrouw boycott ik de metro. Ik fiets wel, of pak de bus.

Op www.ov9292.nl kun je ook uitgebreid zoeken en dan kun je niet met metro reizen aanklikken. Hoef je ook niet zo'n kaart aan te schaffen.
Want ik heb uitgerekend dat in combi met een strippenkaart je een stuk duurder uitbent.

Nasha 1st

Nasha 1st

02-03-2009 om 19:23

Zo'n anonieme

kaart kan weinig kwaad hoor dirksmama....

tonny

tonny

02-03-2009 om 23:33

Ns kortingkaart

Heb je een NS Kortingkaart? Daarop kun je een 'reisproduct' laten zetten. Heb het vorige week gedaan, tientje erop, werkt prima.

Tonny

tonny

tonny

02-03-2009 om 23:35

Geld terug bij combi strippenkaart/ chipkaart

Je kunt het geld terugkrijgen Dirksmama. Wel een beetje gedoe, maar er is een speciale stempelkaart voor in het leven geroepen die je afstempelt als je overstapt van een strippenkaartritje op een metroritje. Je strippenkaart stuur je samen met de stempelkaart op en dan krijg je geld teruggestort. Allemaal erg omslachtig, maar het kán wel, kijk maar op de RET-site.

Tonny

Alleen startbedrag

Je krijgt van de RET alleen het teveel betaalde startbedrag terug. Niet de aantallen kilometers die in de zone waar je al voor gestempeld hebt toch van de chipkaart afgeschreven worden.

Als je bijvoorbeeld met de bus naar Zuidplein gaat en dan met de metro naar Rijnhaven ben je toch duurder uit.
En naar Kralingse Zoom en dan in de zone verder reizen is nog duurder omdat de afstanden groter zijn.

En ja, strippenkaart opsturen en extra kaartjes laten stempelen...je moet alles binnen 3 maanden na de eerste reis indienen. Nou ben ik niet regelmatig in Nederland, maar als ik er ben gebruik ik veel OV. Maar niet zoveel OV dat ik in een bezoek aan Nederland die restitutiekaart vol krijg. En als ik de volgende keer in Nederland ben is ie al weer verlopen.

Ik blijf er bij dat de RET je oplicht waar je bij staat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.