Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

03-09-2009 om 17:15

Regenjas waarin je niet zweet

Ik zoek een regenjas, liefst enigszins elegant, waarin ik niet zo zweet. Bestaan die? Ik voel me nu een zweterige zoutzak op het schoolplein..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

03-09-2009 om 19:23

Ja zijn er wel

Ja die bestaan. Maar ze schijnen niet goedkoop te zijn. Ik weet zo even niet waar je ze kunt krijgen en hoe ze heten, maar dat ze bestaan weet ik wel.

Roos Vicee

Roos Vicee

03-09-2009 om 19:30

Anwb

http://www.anwb.nl/wandelen/uitrusting-en-tests/kleding,/Buitensportjacks.html
Winddicht, ademend, waterdicht
Van oudsher is Gore-Tex de bekendste producent van dit materiaal. Daarnaast zijn er inmiddels allerlei concurrenten op de markt die werken met coatings (extra laag 'verf' op het textiel) en membramen (dun vlies dat op de stof wordt geplakt).

Alle materialen hebben de eigenschap dat ze water tegenhouden en waterdamp ofwel zweet doorlaten. Dat klinkt fantastisch, maar er zijn ook enkele nadelen:

Niet al het zweet kan worden afgevoerd, dus ook als het niet regent word je gaandeweg nat;

Het ademend vermogen wordt minder als de jas van buiten nat is of als het buiten vochtig en klam is;

Ademende én waterdichte jassen zijn duur.

Roos Vicee

Roos Vicee

03-09-2009 om 19:35

Nou vooruit, nog eentje dan

http://raincoat.nl/Productinformatie

mar

mar

03-09-2009 om 19:43

Buitensportwinkel

Bij buitensportwinkels is een ruime keus.
Momenteel staat in de Op pad weer een test.

Mijn ervaring is dat de 3-lagige Goretex jassen het best zijn qua duurzaamheid en weinig zweten. Nadeel; ze zijn duur.
Tweelagige jassen hebben een coating op de buitenstof. Hoe goedkoper de jas, hoe slechter deze coating vaak qua duurzaamheid en het ademend vermogen is niet altijd optimaal. Ik vind vaak de voering van die jassen al erg zweterig.

O.a. fjallraven heeft jassen die meer katoen in zich hebben en goed ademen. Je moet alleen van de stijl en kleur houden.

Guinevere

Guinevere

03-09-2009 om 20:17

Rafelkap

Doe je regenjas uit na het arriveren op het schoolplein en wacht binnen op de kinderen? In de regen lopen trouwens errug weinig mensen er charmant bij, dus....

Ademend valt nogal tegen

Dat 'ademende' vermogen van die Goretex-achtige membranen vind ik nogal tegenvallen. Okee, als ik een vuilniszak aantrek zweet ik nog harder maar als ik een flink eind fiets met zo'n jas aan ben ik alsnog drijfnat (van zweet dus).
De optie om maar gewoon droge kleren aan te trekken na een fietsritje in de regen vind ik nog de beste!

Rafelkap

Rafelkap

04-09-2009 om 08:39

Dank dames

Ja ik moet een kwartier fietsen. Misschien desnoods maar een gewone jas en zo'n enorme zak eromheen als het regent (en die uit doen op school), maar ik zal nog eens kijken naar dat spul dat jullie noemen. Schone kleren aandoen elke dag keer liever niet, daar ben ik te lui voor

Elegant

Rafelkap, ik ga er zelf altijd vanuit dat als het stevig regent, iedereen alleen maar bezig is met zelf zo droog mogelijk van a naar b te komen zodat een eventueel gebrek aan elegantie niet zal opvallen.

Nu ben ik trouwens ook zonder regenpak (pak ja) al verbijsterend onelegant, dus in die zin maakt het weinig uit

Zelf heb ik een 'ademend' regenpak van Perry Sport, en ik vind het verschil met het niet-ademende ding dat ik daarvoor had aanzienlijk, maar inderdaad, uiteindelijk ga je wel zweten. Voor een fietstochtje van een kwartier vind ik het echter uitstekend te doen (maar ik zweet van mezelf niet zo erg, dat kan natuurlijk schelen).

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

04-09-2009 om 13:28

Ach

Natgeregend aan komen is ook volstrekt onelegant.....
Bastet

Ik heb

voor het wandelen met de hond een jas gekocht bij de Boerenbond. Het is een heel dun jasje maar wel wind en waterdicht, bevalt goed. Ik zweet nog wel wat maar lang niet zo erg als met een gewone regenjas. Hij was ook niet echt superduur, 45 euro en ik kan m ook over mijn winterjas aan terwijl als ik hem gewoon aan heb het niet lijkt alsof hij erg groot is.

Rafelkap

Rafelkap

05-09-2009 om 09:03

Weerbestendige winterjas gezocht

En hebben jullie al naar winterjassen gekeken? In welke ben ik geen michelinmannetje maar blijf wel warm en enigszins droog?

amk

amk

05-09-2009 om 21:48

Buitensportzaak

ook mijn winterjas komt bij de buitensport zaak vandaan.
Het is eigenlijk een ski-jack, met bijbehorende sneeuwvanger en echolocatie. Maar wel met ritsen onder de armen zodat je goed kan ventileren. Lekker waterdicht ook na jaren. En in mijn geval opvallend geel.

Mijn eerste buitensport jas is nu 10 jaar oud, destijds wel 600 gulden! En door het opvallende printje ook nu nog prima draagbaar. Ik heb 'm met zware bepakkingen gebruikt. Denk aan rugzaktrektocht met bepakking en geen slijtage plekken en geen lekkages. Dus de investering meer dan de moeite waard.

Rafelkap

Rafelkap

06-09-2009 om 08:39

Amk

Goed idee. Ik ga eens bij de bever kijken. Dank.

Vierseizoenenjas

Zelf heb ik een waterdicht jack (inmiddels doorgeslagen, het moet weer geïmpregneerd worden) met een inritsbare fleece. Met vulling is het een winterjas, zonder vulling een voorjaar/herfstjas, en de fleece zelf is ook los te dragen. Er zijn heel veel van dat soort jassen te koop, en ik vind het wel praktisch moet ik zeggen. Ben alleen iets minder gelukkig met het model, ik had hem bij nader inzien graag wat langer gehad (helaas, geen mode...)

Groeten,

Temet

Prulletje

Prulletje

07-09-2009 om 21:37

Temet

Waar heb je die gekocht? Lijkt me heel handig, maar ik heb ze nog nooit gezien. Ook bij Bever of zoiets?

Prulletje

wendelien

wendelien

08-09-2009 om 09:47

Buitensportzaken

Bij buitensportzaken (Bever, Carl Denig) kunnen ze je goed adviseren op dit terrein (en ook over het onderhoud ervan, want dat luistert nauw!)
Er zijn jacks in de handel met ritsen in de oksel die flink bijdragen aan de ventilatie. Verder scheelt het natuurlijk ook enorm wat je eronder draagt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.