Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Recept voor oliebollen - spoed

Heb opeens toch wel erg zin in wat oliebollen vanavond maar heb geen kant en klaar pak gekocht toen ik in Nederland was.

Heeft iemand een "tried and tested" recept? Kan er veel op het internet vinden maar of die lekker zijn is een tweede. Ik eet graag zo'n zachte oliebol van de kraam.

Bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

31-12-2010 om 13:00

Petal

Hier maakt man ze vandaag ook van een pak mix maar maakt ze ook wel eens helemaal zelf. Mijn moeder maakte ze ook altijd zelf en ze schreef altijd in haar agenda hoeveel ingrediënten ze dat jaar had gebruikt en wat er anders moet. Ik zou het 'gewoon' zelf proberen met een recept dat je aanspreekt en achteraf opschrijven wat je er anders aan wil volgend jaar. Zo kom je vanzelf achter de, voor jou, ultieme bol.

Vera

Mmmmm tijd?

Ik denk dat je te laat bent als je het met bloem en gist moet doen. Maar goed, het recept van mijn pa

1 kg bloem
400 gram rozijnen
50 gram verse gist
50 gram boter of margarine
50 gram suiker + 2 eetl suiker
snufje zout
1 ei
0,8 l vocht (= melk + resterende weekvocht rozijnen)

Rozijnen wassen en weken in ? 1 dl water + 2 eetl. suiker. (evt. een paar kleine glaasjes brandewijn of rum).
24 uur laten weken.
Bloem in emmer doen.
Gist oplossen in 1/4 liter lauwwarme melk.Gist + ei + margarine + rozijnen + vocht aan het meel toevoegen.
Dit alles goed mengen. De resterende melk toevoegen.( denk eraan niet meer dan in totaal 0,8 l vocht). Het geheel moet een homogene massa worden. Beslag afdekken met een vochtige doek en laten rijzen.Ik zelf maak het beslag een avond van tevoren en zet het dan de hele nacht voor de verwarming. Oudejaarsochtend begin ik dan al vroeg met bakken. Het beslag is dan goed gerezen en het is niet te snel gegaan. Het is beter om het langzaam te laten rijzen.

Misschien voor volgend jaar! Fijne jaarwisseling!!

Oeps vergeten

Een appeltje per kg bloem in kleine stukjes er door. Je bakt ongeveer een bol of 40 uit een kilo bloem en geloof me ze zijn zo op

Petal

Ik herken het "probleem". Wij hebben het ultieme recept nog nooit kunnen vinden dus als we geen oliebollenmix hebben, bakken we alleen appelflappen en zijn heerlijk dit jaar.

Poppy

Poppy

31-12-2010 om 17:23 Topicstarter

Bedankt voor het recept Lis@ maar daar heb ik inderdaad geen tijd meer voor.

Heb toch maar een recept van het internet geplukt en we zullen zien. Als ze niet lekker zijn gaan ze morgen naar de eenden

Ik heb trouwens geen idee waarom ik perse oliebollen wil vanavond, vette zoete dingen zijn het eigenlijk, maar ik gooi het maar op de hormonen. Mijn man houdt wijselijk zijn mond dicht.

Te laat maar alvast voor dec 2011

Heel anders dan de andere maar al jaren mijn succes recept. Ik gebruik nooit melk, worden de bollen donker bruin en harder/droger van vinden wij. Neem altijd wel gewoon een van 400 gr. olie bollenmix, Koopmans of merk X.
* week 250 gr. (per 400 gr meel) rozijnen in warmwater.
* schil 600 gr./700 gr. goudreinetten en snij ze in hele kleine blokjes.
* Per pak (400 gr) meel moet er 500 ml vocht in. Omdat ik in een schone emmer 2 of 3 pakken meel doe (800 tot 1200 gram dus) vervang ik een deel van het warme water door bier. Rijst het beslag super mee. Dus voor twee pakken meel (800 gr.) doe ik 1 flesje (33 cl.) bier (warm maken in de magnetron) en rest warm water aanvullen tot 1 liter.
* Eerst warm water en warm bier in de emmer, 2 pakken meel erbij en dan met de mixer met deeghaken tot luchtig, glad mengsel mixen.
* De appel stukjes en rozijnen (goed droogdeppen) er door roeren.
* Afdekken met plastic en een theedoek en lekker uurtje op warme plek zetten.
* Braadpan met zonnebloem olie vullen, ongeveer 3 cm onder randje, warm laten worden. GEEN FRITUURVET !!! Testen met broodkorstje, komen er belletjes rondom korstje dan is olie heet genoeg.
* Genoeg papier om uit te lekken en ijslepel of twee goede lepels voor beslag. En schuimspaan of 2 vorken om ze eruit te halen.
Hmmmm lekker
gr. Rymcke

Poppy

Poppy

02-01-2011 om 21:23 Topicstarter

Ze waren maar zo zo

Versgebakken waren ze nog wel aardig maar de volgende dag waren ze niet echt lekker meer. Jammer, want mijn favoriete ontbijt voor nieuwjaarsdag is oliebollen.

Ik eet trouwens graag de naturel bollen, dus zonder rozijnen en appel, maar misschien waren die iets smakelijker geweest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.