Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Renate

Renate

28-02-2011 om 22:49

Recept vegetarisch of vis gevraagd

Binnenkort komt een vriendin bij me eten, ze is eet geen vlees, maar wel vis. Maar ze komt zo rond een uur of 5 bij mij en rond 6-7 uur wil ik dan gaan eten. Omdat we altijd veel te babbelen hebben wil ik niet in haar bijzijn de hele tijd in de keuken moeten staan. Nu maak ik niet vaak iets met vis of iets vegetarisch, dus ik weet even niet wat ik nu kan maken in de middag (nog voordat ze komt) en wat dan klaar is rond 6-7 uur, heeft iemand een ideetje voor me?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

28-02-2011 om 23:12

Kant en klare vegaburgers

Die van de Albert Heijn vond ik altijd erg lekker. Of een diepvriesvisovenschotel.

Renate

Renate

28-02-2011 om 23:14

Oei

Oh ik bedoel wel iets 'echts' maken, dus geen diepvries kant en klaar ding ofzo....
Toch bedankt Brunette

Rembrand

Rembrand

28-02-2011 om 23:20

Stukje gegrilde zalm?

Erg makkelijk en errug lekker !
Stukje diepvries zalm van de Lidl laten ontdooien. Uurtje laten marineren in de zoute ketjap met wat knoflook en chilipoeder. Daarna bakken in de grillpan ( ongeveer tien minuutjes ) en klaar is kees.
Voor jullie wellicht hetzelfde of iets van vlees. Lekker gebakken aardappels erbij en een lekkere bak aangeklede sla en je eet heerlijk.
M.

Paella

Een Paella kun je van te voren klaar maken en dan op bijv. 80-100 graden in de oven zetten.
Wat salade en een stokbroodje erbij en klaar. Of wat dacht je van een paddenstoelen-pasta met roomsaus met witte wijn en salie. Of een pizza met uien en salie met olijfolie en zeezout; zalig!
Groot succes hier altijd is een spaanse tortilla; plakjes aardappel en plakken ui in een pan bakken en dan geklutste eieren met peso erover heen gooien. Kun je variëren met tomaat, paprika, olijfjes, etc. En dan daar nog wat stokbrood, rauwkost erbij. Is eigenlijk een soort tapas. Als je gezin heel graag vlees wil, kun je op tafel bijv. ook gehaktballetjes zetten samen met andere tapas (patatas bravas, manchego, olijven, aardappelkroketjes, etc.).En dan de warme gerechtjes weer in die oven warm houden he, dé uitkomst voor gezellige etentjes.
Of een couscous-salade (taboulé) met falafel-balletjes (die bak en doe je dan in de oven op 80-100 graden om warm te houden) en wat gegrilde groente uit de oven. Die couscous-salade heb ik trouwens op mijn weblogje staan....

Dorry (die een man heeft die noooooit vegetariër zou worden, maar al deze gerechten heerlijk vindt).

Biene M.

Biene M.

01-03-2011 om 07:26

Ovenschotel

Van ah.nl:

Ingrediënten

* 2 x 0,75 kg kruimige aardappelen
* 600 g witlof, in repen van 2 cm
* 3 el olijfolie
* 1 bekertje crème fraîche (125 ml)
* 3 tl gedroogde dille
* 1 blik roze zalm (418 g), uitgelekt

Materialen

* ovenschaal ca. 20 x 30 cm, pureestamper

1.
Bereiden

1. Schil de aardappelen en kook ze in water met zout in 20 min. gaar. 2. Snijd ondertussen de onderkant van de stronken witlof en snijd het witlof doormidden. Snijd het vervolgens in repen van 2 cm. Verhit 2 el olie in een koekenpan en bak het lof in 6 min. beetgaar. Schep af en toe om. Roer de crème fraîche erdoor en breng op smaak met peper en zout. 3. Verwarm de oven voor op 200 °C. Giet de aardappelen af en vang het kookvocht op. Stamp de aardappelen met voldoende kookvocht tot een smeuïge puree. Voeg de dille en peper en zout naar smaak toe. Verdeel de zalm in stukjes. 4. Verdeel het witlof over de bodem van de ingevette ovenschaal. Leg de zalm tussen het witlof en dek af met de aardappelpuree. Maak met een vork een mooi patroon in de puree en besprenkel met de rest van de olie. 5. Zet de schaal in het midden van de oven en bak in ca. 30 min. lichtbruin en gaar.

Tip

U kunt dit gerecht 1 dag van tevoren bereiden. Verwarm 30 min. in een voorverwarmde oven op 180 °C. Dek de schaal af met aluminiumfolie als de puree te donker kleurt.
-------------------------------
Er zijn veel manieren om vis in de oven te bereiden, gewoon zo of in een hartige taart of lasagne. Of je maakt een visstoofpotje.

Babbelen en koken...

..gaat prima samen hoor!

Maar als je gemakkelijk wilt:

Neem een grote bakplaat. Aan de ene kant een paar moten zalm (royaal olijfolie, wat citroensap, peper en zout erover)

Aan de andere kant een hussel van sperziebonen (kort voorgekookt of uit blik/pot), cherrytomaatjes, zwarte olijven en een oaar tenen knoflook in stukjes. wederom met wat peper/zout en olie.

hele handel een minuut of 10 (tot de zalm klaar is) in een hele hete oven.

Stokbrood oid erbij. Allerlekkerst met aioli.

Renate

Renate

01-03-2011 om 09:15

Ingridt

Nou babbelen en koken in mijn keuken is niet zo handig... Man is ook thuis rond die tijd en dan zouden we óf met zijn drieeen in onze veel te kleine keukentje moeten gaan staan (model pijpenla, waarbij iedereen elkaar in de weg staat) of zoals altijd, man en vriendin gaan in de kamer zitten kletsen en ik kan niet mee doen (kan ze niet zien en niet goed horen vanuit de keuken) man laten koken is ook geen optie, want dan wordt het een gebakken ei (is ook niets mis mee, maar niet met visite)
Ik zag al heleboel leuke receptjes, ga zo even uitgebreid kijken, we eten trouwens gewoon allemaal mee met de pot hoor, wij hoeven niet perse vlees ofzo.

+ Brunette +

+ Brunette +

01-03-2011 om 10:30

Tortilla en paella

Na jaren wonen en koken in Spanje kan ik er het volgende over zeggen:

Paella: niet doen, is een gerecht dat kan mislukken als je het voor de eerste keer maakt.

Tortilla: erg lekker, maar ik heb één tip: gebruik voor het omdraaien een tweede koekepan, anders breekt het ding misschien in stukken. Dus aardappel/ui/ei-mengsel in de ene koekepan, bakken op matig vuur en als je ziet dat de bovenkant bijna gestold is, omdraaien in een tweede, iets grotere koekenpan. Helemaal ideaal is het als je de tweede pan van tevoren voorverwarmt met een beetje olie erin. Olijfolie is extra lekker maar hoeft niet. Ik zou er verder niet te veel dingetjes in doen anders dwaal je af van het originele recept, hooguit blokjes rode paprika en/of een hand gehakte verse peterselie. Heb ooit tortilla met verse peterselie gehad in een luxe restaurant. Wauw! Salade erbij (kan een blikje tonijn door, doen ze in Spanje ook veel) en natuurlijk stokbrood (een warme maaltijd zonder brood vinden ze in Spanje onaf).

+ Brunette +

+ Brunette +

01-03-2011 om 10:36

Dorry

Je hebt het over geklutste eieren met peso. Bedoel je daar pesto mee? Dat hoort er niet in, is Italiaans. Mij is geleerd dat de aardappelen eerst wat moeten afkoelen voordat je de eieren erdoorheen doet en dat doe ik dus altijd braaf maar misschien is dat helemaal niet nodig?

Als Renate voor tortilla kiest dan moet ze de juiste verhoudingen hebben, dat is ongeveer één ei per middelgrote aardappel maar het komt niet zo nauw. Hmm, ik denk dat ik vanavond ook maar weer eens eentje ga maken.

Laminaat

Laminaat

01-03-2011 om 16:48

Zalmlasagne

Maak zalmlasagne. Veel recepten op het web te vinden. Gaat nooit fout en kan je van te voren klaar maken. Salade erbij en klaar.
Groet,
Laminaat

Mover

Mover

01-03-2011 om 16:48

Spinazie lasagna

Spinazie lasagna kan je ook een dag van te voren maken.
Zit geen vlees/vis in.
spinaziesaus: pak diepvries spinazie; handvol pijnboompitten; 150 gr feta; teentje knoflook
tomatensaus: 2 blikken tomatenblokjes; ui; teentje knoflook; handje verse basilicum; bouillonblokje
bechamelsaus: 30 gr bloem/30 gr boter; 3dl melk.

Spinazie ontdooien, feta brokkelen en met knoflook en pijnboompitten bij spinazie doen.
Ui fruiten, knoflook erbij, tomatenblokjes erbij, doorwarmen, bouillonblokje, en op het laatst basilicum.
Bechamelsaus maken.

Opgebouwde lasagna eindigen met lekker veel geraspte kaas.
Errug lekker.
Smakelijk!

Zalm in bladerdeeg - overheerlijk

overheerlijk, al zeg ik het zelf

paar plakken bladerdeeg laten ontdooien en op elkaar leggen. Dan uitrollen tot een plak. Daarop moten zalm. Als je de moten te dik vindt, even doormidden snijden in de lengte, dat het dunnere moten zijn,
Op de moten smeer je groene pesto, niet te zuinig. Daarop plakjes tomaat, wat peper en dan bedekken met plakken mozarella.
Dan weer wat plakken bladerdeeg op elkaar leggen, uitrollen en dan met die tweede plak het zaakje bedekken. Handeltje in de oven, salade erbij...echt overheerlijk!

groetjes van Purk

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-03-2011 om 20:32

Simpele visschotel

Hier een recept van een super makkelijke ovenschotel, kan je vooraf klaarmaken en hoeft alleen nog maar in de oven.

Ovenschaal insmeren met boter/olie en onderin een laag tomaten. Daarop wat groene pesto en verse basilicum. Dan wat moten witvis (kabeljauw, tilapia oid) er op, een flesje kookroom er overheen en wat geraspte kaas. Evt nog een scheutje witte wijn erbij. Half uur in de oven en klaar! Lekker met rijst en een salade.

Brunette

Peso, moet eigenlijk pezo zijn; peper en zout. Natuurlijk geen pesto, geen combinatie in de tortilla. Ik laat de aardappelen nooit afkoelen; ui en aardappel in pan bakken en dan hup het eimengsel erbij.

En weet je hoe ik het omdraaiprobleem oplos? Ik plaats de pan de laatste 5 minuten onder de grill, wordt de bovenkant ook mooi gaar en bruin.

Dorry

Vic

Vic

02-03-2011 om 10:41

Zonder vis

Een van mijn favoriete recepten zonder vlees of vis:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=616294&rq=zuurkoolschotel&course=hoofdgerecht&proteinSource=vegetarisch&cuisine=&season=&dishType=&technique=&sources=&sources=&sources=&numberOfServings=
Voldoet niet aan de antipakjesvoorschriften, maar het valt hier altijd goed in de smaak.

Renate

Renate

03-03-2011 om 15:58

Spoed roosje katoen! (of iemand anders die er verstand van heeft

Ik heb het recept van Roosje Katoen gekozen en de anderen allemaal bewaard, want vriendin komt wel vaker en ik vond er meerdere erg lekker klinken. Maar goed, vandaag dus die van Roosje Katoen. Ik heb alles klaarstaan, het moet straks een half uur in de oven, maar op hoeveel graden? De vis is nu nog bevroren, maar de ovenschaal staat nu afgedekt buiten de koelkast dus over 2 uur is het al een stukje verder ontdooit.
Moet ik de schaal met of zonder zilverfolie in de oven zetten eigenlijk?

alvast bedankt

Monet

Monet

03-03-2011 om 16:33

Renate

Je maakt de vis op tomaat? Dan zou ik de oven op 200 graden zetten,

Waar wil je die folie voor gebruiken? Het zit toch in een schaal? Dan heb je nergens folie voor nodig.

Renate

Renate

03-03-2011 om 17:29

Om af te dekken?

Ja ik dacht om de schaal af te dekken ofzo in de oven, maar dan laat ik dat weg, gewoon open schaal in de oven half uur op 200 graden.

bedankt!

Renate

Renate

04-03-2011 om 12:01

Roosje katoen!

Oke, gisteren gemaakt en het was heel erg lekker!!!
Het bevatte wel veel vocht, maar vriendin zei dat dat vast kwam omdat die pangasiusfilets nog bevroren waren, het duurde daardoor ook iets langer, maar dat was niet zo erg. Het resultaat was verrukkelijk, zelfs mijn kinderen (die niet zo dol op vis zijn) vonden het heerlijk. Het vele vocht was trouwens wel lekker omdat ik er rijst bij had gedaan, lekker sausje zeg maar.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-03-2011 om 14:13

Hee

Ik zit bijna elke dag wel even op OO, maar net als je me nodig hebt ben ik er niet

Ik laat zelf idd de vis eerst ontdooien, en dan een half uurtje op 200 graden, onafgedekt. Lekker recept he, en dat terwijl het zo super simpel is! Leuk dat het in de smaak viel.

+ Brunette +

+ Brunette +

05-03-2011 om 18:32

Voor de volgende keer

Eerst dus de vis ontdooien. Als er geen tijd genoeg is (op verpakkingen wordt altijd aanbevolen de vis een dag van tevoren in de koelkast te zetten) dan ontdooi ik de vis in de magnetron, heb daar geen vaste tijden voor, hangt af van de dikte van de vis, tien, twintig minuten ofzo. Magnetron wordt als ontdooimethode van vis ontraden maar waarom eigenlijk? Ik merk geen enkel verschil. Misschien dat de voedingswaarde iets meer achteruit gaat?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.