Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

10-10-2010 om 11:55

Recept pepernoten?

Leek me leuk om pepernoten met de kinderen te gaan bakken, dus op internet gezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Sowieso de verwarring wat is nou een kruidnoot en wat is nou een pepernoot..

Wat ik zoek is dus een (niet te lastig) recept voor pepernoten, van die brokvormige zachte heerlijke pepernoten. (dus NIET die harde halve bolletjes).

Wie heeft er weleens pepernoten gebakken en kan mij helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

10-10-2010 om 15:00

Zachte pepernoten

De zachte die jij wilt heten officieel pepernoten,die harde zijn kruidnootjes.
http://www.worldcook.net/Nederlands/Recepten/Koekjes/CO-Kruidnoten.htm

koentje

koentje

10-10-2010 om 16:00

Nou sorry,

maar onder pepernoten wordt over het algemmeen verstaan van die harde halve bolletjes.
Zie linkje bastet
Hebben we het over brokvormige zachte dingen dan uh....bedoel je van die als hondebrokjes uitziende, een beetje taai taai achtige brokken denk ik. Tja, hoe heten die ook al weer ?

koentje

koentje

10-10-2010 om 16:02

Ha ha je hebt gelijk:

Bolletje Oud-Hollandse pepernoten
Bolletje Oudhollandse pepernoten
verpakt per 0.5kg / 5kg
prijs per kg vanaf 4.50

koentje

koentje

10-10-2010 om 16:04

Nog geen recept

Feitelijk is de toevoeging "Oud-Hollandse" overbodig, omdat deze taaie anijsbrokken van honingdeeg de enige échte pepernoten zijn; de knapperige halve maantjes met speculaaskruiden, die in de volksmond ook pepernoten heten, zijn eigenlijk kruidnootjes.
De eerste pepernoten werden in de Middeleeuwse kloosters gebakken; omdat men enkel hier de lees-en schrijfkunst machtig was en de kloosters dus de bakermat vormden voor nieuwe culinaire ontwikkelingen. Door de bijzondere specerijen die bv. door de VOC en de kruisridders uit het Oosten werden mee- genomen, ging men meer experimenteren. De pepernoot was van oorsprong een sterk gepeperd gebak. Volgens een 15e eeuws statuut moest op een vat honing maar liefst vier pond (2kg) peper worden toegevoegd (datzelfde gold overigens voor de peperkoek; eveneens van honingdeeg vervaardigd). Peper stond, naast ook honing, te boek als afrodisiacum en deed schijnbaar zo krachtig zijn werk dat het gezegde "Peper helpt de man te paard, en de vrouw onder de aard" in heel Europa te horen was. Peperkoek was destijds dan ook een veelgebruikt bruiloftsgebak en werd door geliefden aan elkaar gegeven (zoals nog altijd gebeurt met de Duitse lebkuchenherzen). Omdat de specerij peperduur (!) was, werd het enkel met zeer feestelijke gebeurtenissen gebruikt (bron).
(Nooit geweten, al die jaren dat ik nu al peper-en kruidnoten in mijn mond stop. Ik vind dat dit soort informatie óók thuishoort in de les 'vaderlandsche geschiedenis')

koentje

koentje

10-10-2010 om 16:06

Nu wel recept:

Taai-taainoten (De Echte Pepernoten)
Ingrediënten:
250 gram vloeibare honing
1 ei
1 eetlepel speculaas- of koekkruiden
1 theelepel gemalen anijszaad
zout
250 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
(extra nodig ingevette bakplaat

Bereiding:
In een kom de honing, het ei, de speculaaskruiden, anijs en zout mengen. Het
bakmeel erdoor roeren. Het deeg afgedekt ca. 1 uur in de koelkast laten
rusten. De oven voorverwarmen tot 200 graden Celcius.
Vorm van het deeg repen en snijd deze in dobbelstenen. Leg ze op de bakplaat
en bak ze in circa 10-15 minuten bruin en gaar.

Bastet

Bastet

10-10-2010 om 16:25

Koentje

In de link die ik gaf,wordt het onderscheid ook duidelijk gemaakt.

ishtar

ishtar

10-10-2010 om 16:50

Koentje

o, die vind ik zo lekker, doe oudhollandse echte originele pepernoten! Ik ga ze gauw eens proberen te maken!

Hoera

Heerlijk die dingen en er gaat niet eens vet in! Wel een hoop suiker natuurlijk....

maan.

maan.

12-10-2010 om 19:34

Bedankt!

Bedankt voor de tips!

Het eerstgenoemde recept gaan we zeker proberen, het tweede recept met de honing ben ik minder enthousiast over (niemand lust hier honing).

Maan

Die honing is nodig om het gebak taai te krijgen. Dus ik ben benieuwd of je de taaie textuur ook met een recept zonder honing kunt krijgen... laat het ff weten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.