Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Recept erwtensoep help!

Ik heb vorig jaar hier een recept gevonden van erwtensoep maar nu wil ik het weer maken en weet niet meer hoe het precies zat.HElP!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Helen

Helen

02-10-2009 om 13:56

Ja!

Dat recept kan ik je niet aan helpen maar je brengt me op een idee! Ik ga vanavond ook erwtensoep maken... !!!

reina

reina

02-10-2009 om 15:08

Mm, soep!

Met erwtensoep wacht ik nog even, maar ik ga, nu ik dit lees, dit weekend weer een grote pan pittige pompoensoep koken, dat vind ik zo herfstig lekker!!!

Mijn recept

500 g spliterwten opzetten met 2 liter water en een hamschijf (of een halve, als het een grote is). Aan de kook brengen, afschuimen, peper, zout en laurierblad toevoegen en 2 uur zachtjes laten pruttelen.

Dan hamschijf eruit halen, vlees kleinsnijden en terugdoen, verder toevoegen: 1/2 selderijknol in blokjes, 1 prei in ringetjes en 1 rookworst in plakjes. Nog 1/2 uur laten pruttelen. Afmaken met het gesnipperde selderijgroen.

Groeten,

Temet

Hmm

Ik heb het vorige week al gemaakt hoor! De hoeveelheden weet ik niet uit mijn hoofd, maar zoiets als temet denk ik(maar dan dubbele heveelheid). Ik gebruik trouwens ook wel schouderkarbonades ipv hamschijf. Verder doe ik gelijk met de knoldelderij (kies idd één met veel loof eraan) er blokjes aardappel en winterwortel door, met flink prei en wat diepvriesdoperwtjes. De rookworst snijd ik pas op het allerlaatst en mik het er dan pas door. Ik vind de rooksmaak anders zo snel weg, maar misschien valt dat mee als je zo'n echte gerookte worst van de slager hebt.

branca2

branca2

02-10-2009 om 16:17 Topicstarter

Oke bedankt

spliterwten staan te prutellen omdat ik niet zogoed kan snijden heb ik bij de groenteman kant en kare gesneden verse erwten soepgroente gehaald .Kinders lopen nu al met water in de mond terwijl we het morgen pas eten hahaha

Agnet

Agnet

03-10-2009 om 18:18

Reina mag ik het recept

van de pittige pompoensoep van je? Het klinkt al herfstig en daar is het echt weer voor nu.

reina

reina

04-10-2009 om 11:10

Pompoensoep

Hier is ie: ( 't is geen eigen recept, ik heb 'm gewoon ergens op internet gevonden )
Pittige pompoensoep : Ingrediënten voor 8 personen
1,5 kilo pompoen, 1 grote aardappel, 1 prei, 1 grote ui, 2 groentenbouillonblokjes, 1/2 zakje peterselie, paar takjes munt, 1 1/2 theelepel harissa, olie, water.
Snijd de zaden uit de pompoen, de schil eraf en snijd het vruchtvlees in blokken. Schil de aardappel en snijd deze doormidden. Peterselie en munt fijnhakken. Prei in ringen snijden. Ui snipperen. Bak vervolgens de pompoenblokken met de ui 5 minuten in hete olie, goed omscheppen. Voeg water toe tot 1 cm boven de pompoen en voeg bouillontabletten toe, breng aan de kook. Ongeveer 10 minuten laten koken, dan aardappel en prei toevoegen. Nog ongeveer 20 minuten koken, tot de aardappel gaar is. Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer of stamp hem zo fijn mogelijk. Zet terug op het vuur, voeg peterselie, munt en harissa toe. Nog even gloeiend heet laten worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2009 om 12:57

Wat geinig

Ik wilde net de vraag neerzetten: hoe maak je pompoensoep? Dat hoeft dus niet meer!

Laminaat

Laminaat

04-10-2009 om 14:56

Pompoensoeptip

Mijn tip:
Als je zo'n mooie oranje pompoen hebt, hoef je hem niet te schillen! Wel de zaden eruit, maar dat is geen werk.
Laminaat

Guinevere

Guinevere

04-10-2009 om 16:28

Pompoensoeptip2

En er is niets zo lekker in de pompoensoep als een flinke scheut gembersiroop. Pompoen en gember, die combinatie is in de hemel gesmeed!

Marie L

Marie L

05-10-2009 om 08:34

Pompoensoeptip 3

pompoenblokjes met ui bakken en dat afblussen met een scheutje wiskey of sherry en daarna water met bouillonblokjes etc. erbij.

Pompoensoeptip 4

de combinatie pompoen+kerrie is ook heerlijk!

Brianna F

Brianna F

05-10-2009 om 15:14

Nog een tip

Als je deze soep net zoals wij met Halloween eet draai dan gehaktballetjes, steek er een paar (zwarte) stukjes spaghetti doorheen, kook 10 minuten mee met de soep en voila, spinnen in je soep.

Agnet

Agnet

07-10-2009 om 14:26

Klinkt lekker en brianna

wat een geweldig idee dat van die spinnen!

Agnet

Agnet

10-10-2009 om 15:40

Ik heb de soep gemaakt

en hij mag van de kinderen in het "lekkere receptenboek" en geloof me daar mag echt niet alles in!

reina

reina

10-10-2009 om 17:25

Agnet

Ja, lekker, he?! Er staat hier nu een stoofschotel op met pompoen, rundvlees en allelei heerlijke kruiderij, mmm!

Agnet

Agnet

10-10-2009 om 19:54

Nog een keer over die pompoen

Wat betalen jullie nou voor een pompoen? In eerste instantie had de groenteboer alleen zo'n mega-geval van 8 euro. Gelukkig bleken ze achter nog flespompoenen te hebben die wat betaalbaarder waren (1,5 euro per stuk, zo'n 700 gram).

reina

reina

10-10-2009 om 22:26

Oranje

Ik koop van die feloranje gevallen op de boerenmarkt, vandaag had ik er 2 voor bijna € 4,-

Millenia

Millenia

11-10-2009 om 13:32

Soms

zijn pompoenen onbegrijpelijk duur. Laatst kon ik oranje pompoenen krijgen bij de biologische winkel voor 90 cent per kilo. Meestal zoek ik naar dat soort aanbiedingen, en anders koop ik ze niet.

Agnet

Agnet

12-10-2009 om 10:26

Deze week

zijn ze bij de natuurvoedingswinkel waar mijn moeder altijd komt erg goedkoop, ik geloof 79 cent per kilo. Zij neemt ze voor me mee en volgende week hebben we weer pompoensoep, de kinderen verheugen zich er al op!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.