Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Recept boerenkool

Ik zit hier tegen een enorme struik boerenkool aan te kijken, die na voorzichtige inschatting, toch zeker genoeg is voor drie maaltijden. Nu maak ik zelf alleen maar stamppot van boerenkool en ken eigenlijk geen andere mogelijkheden om boerenkool klaar te maken. Voordat jullie me nu massaal naar webchef verwijzen even een aanvulling. Wie heeft een recept waarbij er een zo min mogelijk 'kolige' smaak aanwezig is? Ik heb laatst iets met savooiekool gemaakt, dat was weinig succesvol...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

11-11-2010 om 13:27

Ethiopische boerenkool

Mijn Ethiopische collega (die Nederlands kent) kwam een keer opgetogen met dit recept aanzetten, wat volgens hem een authentiek Ethiopisch recept was, althans hij herkende het behoorlijk, en dat ik dat nodig eens moest maken thuis.

Nu heb ik dat tot mijn schande nog nooit geprobeerd, maar misschien is het wat voor jou:

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/koken/article2015059.ece/Ethiopische_boerenkool__.html

Margje

Boerenkool met saté

Klinkt als een rare combinatie maar is erg lekker.

600 gram boerenkool (ik neem gewoon kant en klare zakken)
1 kilo aardappelen
1 zakje nasigroente (Conimex)
2 tomaten
saté

Aardappelen en boerenkool 20 minuten koken. Nasigroente wellen en samen met heel klein gesneden tomaten er door. Saté erbij.

Gisteren nog gegeten en alles was weer schoon op.

Silone (beetje ot)

Jij had het in een ander draadje over havermout-appelplaatkoek. Ik had daar al om het recept gevraagd maar blijkbaar heb je dat niet gezien. Mag ik dat supersimpele recept?

Silone

Silone

12-11-2010 om 18:19 Topicstarter

Zie je nu wel dat het moeilijke groente is?

Volgens mij belandt echtgenoot in een lachstuip als ik beweer Ethiopische boerenkool te maken. Enne...nasikruiden van conimex met saté, dat is dan MIJ weer de eer te na. Toch maar op goed geluk googelen?

Silone

Waarschijnlijk zijn wij het enige gezin in Nederland die boerenkool met saté eten. Ik krijg maar niemand overtuigd het eens een keer te proberen en dat terwijl het echt zo lekker is! Je kan ook googelen op boerenkool met saté....

Guinevere

Guinevere

12-11-2010 om 21:42

Niet moeilijk

Nee hoor, boerenkool is niet moeilijk. Doe het gewoon in de lasagne, met tomaten/gehaktsaus. Het geeft wat meer bite dan spinazie. Of maak er boerenkool/fetaflapjes van, weer eens iets anders dan spinazie/fetaflappen!

Marjoleine64

Marjoleine64

14-11-2010 om 22:17

Vegetarische boerenkoolstamppot

met paddestoelen en noten.
Voor 4 personen boerenkool en aardappels samen een half uur koken en dan stamppot van maken. Intussen een ui, een bakje kastagnechampignons en een bakje oesterzwammen in stukjes gesneden fruiten in wat boter. vlak voor het opdienen alles doorelkaar mengen, met nog een portie (100 g) gezouten cashewnoten (of walnoten, etc) en 100 g geraspte oude kaas erdoor roeren. Vergeet de mosterd niet. Heerlijk!
Ik heb dit recept op smulweb gevonden toen ik op zoek was naar vegetarische alternatieven tbv zoon, maar het hele gezin vindt dit veel lekkerder dan de gewone boerenkoolstamp.
Marjoleine

Silone

Silone

15-11-2010 om 18:27 Topicstarter

Ha!

Die lasagne is een idee! In de salade gaat niet meer lukken, want ik heb de stronk ontdaan van nerf en in zakken in de diepvries gegooid. Vandaag hebben we dubbelgroene stamppot boerenkool gegeten, dsu er is een flinke bres geslagen in de voorraad. Ik durf nu wel vaker zo'n stronk mee te nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.