Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

08-01-2011 om 13:24

Raviolirecepten

Ik wil dit weekend ravioli gaan maken. Omdat ik mijn man een pastamachine heb gegeven voor 5 december.
Wat zijn jullie toprecepten hiervoor? Ik denk zelf aan iets vissigs als vulling, maar ik sta open voor allerlei suggesties.
Vroeger maakte ik wel een vulling van ricotta, gemalen geroosterde amandelen en paprika, dat was ook erg lekker.
En hoe zorg ik dat de ravioli's écht vastgeplakt blijven als ik ze kook?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

08-01-2011 om 15:01

Ravioli met panchetta, geitenkaas en honing

Voor dit recept heb je nodig:
4 plakjes panchetta
sjalotje
romige geitenkaas
honing
100 gr harde tarwe bloem
1 vers ei
2 eetlepels olijfolie
snuf zout

Bereiden:
Maak van de bloem een plat bergje en maak een kuiltje in het midden. Breek het ei in het midden van het kuiltje en voeg de olie en het zout toe. Maak met een vork het ei los en pak iedere keer een beetje meer bloem mee. Blijf door kloppen tot dat je een werkbaar deeg krijgt. Kneed het deeg nog 7 minuten door en leg het deeg even te rusten op een koele plaats. Snijd de panchetta in smalle reepjes en mix het samen met de honing door de geitenkaas. Bloem het deeg nog extra.
Rol het deeg uit met de pastamachine tot stand 6 (of met de deegroller tot een plat deeg).
Steek rondjes uit het deeg van ong. 4 cm doorsnee.
Beleg de helft van de rondjes met een klein beetje geitenkaas/panchetta melange en beleg ze met de andere helft van de rondjes.
Druk de randjes goed aan met een vork en bestuif ze nog even met bloem. Kook de ravioli af in ruim kokend water met olie voor ong. 3 a 4 minuten.
Roer pesto en wat koksroom door elkaar en warm dit samen met de ravioli op, evt. met wat aanhangend kookvocht.
Serveer er evt. wat verse spinazie bij.

Er is maar 1 saus.

er is maar 1 saus. Dat is boter met salieblaadjes.

dicht krijg je ze met een beetje water.
Om geen deeg weg te gooien vouwen wij gewoon de stroken deeg dubbel en krijgen dus vierkante ravioli. Bolletjes vulling leggen we dan iets over de helft in een rijtje zodat je geen lucht achter de vulling krijgt, dan voorzichtig dubbel vouwen en iedere raviolo individueel sluiten nadat je eerst de lucht eruit hebt geduwd. Evt aanprikken met een sateprikker als ie bij het koken drijft wegens te veel lucht.

Onze favo vulling is pompoen in de oven roosteren, prakken, mengen met knoflook, nootmuskaat, ricotta en evt ei en/of paneermeel. Ricotta kan je vervangen door verse witte smeerkaas (type Philadelphia/Monchou of namaak).

Fianna

Fianna

08-01-2011 om 21:46

Rodebeuk

wat klinkt dat enorm lekker zeg! Dat recept onthoud ik voor als het weer pompoenseizoen is.
En wat de saus betreft ben ik het wel met je eens. Bij zoiets moet de saus ook niet overheersen anders kun je net zo goed gewone ongevulde pasta gebruiken.

Fianna: goed nieuws...

het ís pompoenseizoen. Straks komen ze weer uit Argentinië, nu gewoon uit NL!

Fianna

Fianna

08-01-2011 om 22:09

Loop ik zo achter dat ik denk dat het alleen in oktober pompoenseizoen is? Waar ben ik geweest?
Ik zal er eens op letten als ik weer's in de winkel ben.
heerlijk, krijg er echt trek van.

Guinevere

Guinevere

09-01-2011 om 12:30

Tnx

Toevallig heb ik gisteren gezocht naar salie, die kon ik helaas niet vinden bij onze super. En die uit de tuin is helemaal verdwenen. Wel een ideetje om in het voorjaar weer nieuwe salie in de tuin te planten.
Ik ga vanmiddag aan de slag. De door jullie genoemde ingredienten heb ik vandaag natuurlijk niet in huis, maar ik pruts wel wat en ik weet in elk geval weer wat handigheidjes voor het bereiden van de ravioli. Ik sta aan het begin van veel smakelijke weekends in elk geval. En als ik handiger ben geworden kan ik doordeweeks ook wel eens tagliatelle maken. Ik heb nog stééds geen kok in huis dus ik moet alles nog zelf doen.

Guinevere

Guinevere

10-01-2011 om 21:39

Gelukt, en nog meer recepten of zijn er hier verder geen ravioli

Ik heb bij gebrek aan de door jullie genoemde ingredienten zelf een vulling gefabriekt met ricotta en tonijn. En toen aan de slag! Tjonge, wat krijg je simpel en snel gelijkmatig dikke vellen uit zo'n pastamachine zeg! Heel wat beter dan mijn geknoei met de deegroller. Nu nog leren hoe ik ze een beetje rechthoekiger eruit kan krijgen, dan worden mijn ravioli'tjes vast helemaal perfect van vorm in plaats van de artistieke huisvlijtravioli die ik gisteren heb geserveerd.
Ik ga zeker jullie recepten nog uitproberen, bovendien hoorde er volgens zoonlief WORST in ravioli te zitten en geen vis. En andere recepten blijven welkom, of zijn wij hier de enige ravioliproducenten???

Petr@

Petr@

11-01-2011 om 10:38

Tja

Na het berichtje van rodebeuk dat er maar een saus voor ravioli is durf ik niet meer )
Maar ik begrijp dat een pastamachine een aanrader is? Ik maak ze ook met de deegroller en weet dan niet goed of het de juiste dikte is.

Guinevere

Guinevere

11-01-2011 om 11:00

Pastamachine

Ja, die pastamachine doet in een paar tellen waar ik anders een hele tijd over deed, en dan waren mijn pastavellen nog lelijk ook met die deegroller. Die pastamachine kan je instellen op de gewenste dikte. En je kunt er ook makkelijk slierten mee maken, dat ga ik van der week doen samen met zoonlief. Gewoon een platte deegklomp erboven houden, draaien en er komt een mooi plakje uit!
Ik ben nog steeds verbaasd dat het zo simpel ging, heb ik daar jarenlang voor lopen klooien! En dat voor slechts 25 euri (aanbieding).

Petr@

Het was een verzuchting, geen dictaat.

Het is gewoon zooooo lekker!

Natuurlijk mag jij er wat anders overheen gooien. Blijft lekker.

Guinevere

goeie worstjes mengen met uitgedrukte spinazie en evt nog wat nootmuskaat en knoflook, verder evt wat spek en ui. Dan krijg je die vulling die je zoon bedoelt.

Ik zou zeker ook nog een keer een zachte groentevulling proberen.

En dan natuurlijk aardappelpuree, dat doen ze op Sardinie. Ook lekker!

69er

69er

11-01-2011 om 13:17

Dames

het water loopt me in de mond ..........
Ook hier een pastamachine onder in de kast, maar bij gebrek aan recepten en de juiste bloem nog geen succesverhalen. Wie praat me bij, waar haal ik de bloem ?
69

Guinevere

Guinevere

11-01-2011 om 13:27

69er

Ik heb gewone goedkope bloem gebruikt. Er een beetje 00-bloem doorheen gedaan. De volgende keer doe ik er wat volkorenmeel doorheen denk ik.

69er

69er

11-01-2011 om 14:52

00-bloem

nou, die kom ik dus in recepten tegen, maar waar koop je dat?
69

Sascha2

Sascha2

11-01-2011 om 20:51

00-bloem

Bij de Jumbo verkopen ze deze bloem van DeCecco. Maar mocht je in de buurt van Hedel wonen: daar zit een Italiaanse groothandel waar je als particulier ook terecht kunt. Die is stukken vriendelijker geprijst.
Overigens vind ik een combinatie van 00-bloem met semola een fijne combinatie voor vers pastadeeg

judiths mama

judiths mama

11-01-2011 om 21:56

Paddestoelenmengsel, hmmmm!

http://tijmensuikerbiet.blogspot.com/2010/06/ravioli-con-funghi.html

Hier heb ik mijn recept vandaan. Wij hebben het laatst ook gemaakt, met 3 verschillende vullingen.
Eentje was met spinazie (goed uitknijpen!) en ricotta, eentje met gehakt en wat kruiden, was te droog, het gehakt bleef tussen de randjes zitten. De laatste was met bovenstaand paddenstoelenmengsel. Echt HEERLIJK!!!

Eet smakelijk!

Groetjes, Saskia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.