Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jessica O

Jessica O

10-02-2011 om 20:22

Rauwkost receptjes?

Ben op het moment helemaal druk met rauwkostjes maken voor bij het eten.Van die 'groenteman' rauwkost zeg maar.
Heb het archief al doorgezocht, maar kom hier toch nog even vragen of jullie nog een lekker recept hebben.

Alvast bedankt,

Jessica

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-02-2011 om 10:51

Een lekkere dressing is het halve werk

Ook ik ben dol op salades en rauwkost. Aan recepten doe ik allang niet meer, in de praktijk kun je namelijk de vreemdste dingen bij elkaar donderen, als de dressing maar goed is. De basis is meestal sla (ijsberg, krop, krul, maakt niet uit). Het is hier soms echt restverwerking en het levert de vreemdste combinaties op, wat dacht je van een salade met stukjes aardappel en plakjes aardbei? Ik verdenk topkoks ervan dat ze het ook doen en het dan presenteren als een artistieke vondst.

Kleurige salade

halve komkommer, rode en groene paprika, rode ui, blikje mais.

Alles in kleine blokjes snijden. Is best een werk, maar het staat leuk. Lichte dressing erdoor, niet teveel, anders wordt het zo papperig.

Eventueel hele kleine blokjes kaas erdoor.

groejes van Purk

costa

costa

11-02-2011 om 11:48

Toevallig

Ik wilde net een soortgelijke vraag stellen! Hoe maak ik een lekkere dressing voor salade? Ik blijf het draadje volgen!

Jessica O

Jessica O

11-02-2011 om 12:09

Slimme brunette

Heb je dan misschien een lekker recpet voor de dressing???

Jessica

Lekkere dressing

ik doe het altijd een beetje op de gok, dus niet keurig afgepaste hoeveelheden.
olie, balsamico-azijn, peper, zout, honing. Goed mengen, echt heerlijk, jongste zoon lepelt de dressing er soms uit.
Vooral lekker over halve kerstomaatjes, kleine stukjes mozarella en bascilicum.

groetjes van Purk

+ Brunette +

+ Brunette +

11-02-2011 om 14:43

Dressings

Olie en azijn, peper en zout is altijd goed. Ongeveer tweederde olie en eenderde azijn. Voor een mediterraan tintje kun je koudgeperste olijfolie nemen, ben ik zelf dol op, de azijn hoeft dan niet heel speciaal te zijn (dus eigenlijk het tegengestelde van wat Purk zegt). Eventueel kan er een snufje mosterd door, beetje rietsuiker/honing of een teentje knoflook. Met name bij komkommersalade is een beetje suiker raadzaam.

Smaken verschillen. Experimenteer zelf met welke verhoudingen je het lekkerst vindt. Ik ken ook iemand die geen azijn lust en alleen met olie aanmaakt. Is verrassend lekker met salade die bladgroenten als hoofdingrediënt hebben.

Wat een hele salade kan verpesten is kant-en-klare dressing uit de supermarkt. Is het qua smaak vaak net niet. Als je van lekker makkelijk houdt kun je ook een fles vullen met je favoriete olie/azijn-mengsel. Even schudden en klaar.

joep

joep

11-02-2011 om 20:51

Ja ik ken toevallig 1 recept

en het betreft een rauwkost. Hier komt ie.
4 stronken witlof, pitten eruit en klein snijden.
2 hardgekookte eieren
1 groene appel en 1 blikje mandarijntjes (is hier lekkerder dan vers)

Dressing van 2 eetlepels mayonaise, 1 azijn en 1/2 mosterd.

Komt allemaal niet zo nauw. Nou ja en dan bij elkaar doen. Met gebakken aardappels en zalmfilet b.v kun je het echt als groente eten.

Margriet*

Margriet*

11-02-2011 om 21:20

Dressings

wat heel lekker is een klein gesneden uitje door groene sla. Andijviesalade met appel en wortel is lekker met een frisse dressing. Soms ben ik balsamico zat, smaakt niet overal bij en doe ik citroen (persen of met een vork in een halve citroen het vruchtvlees + sap eruit halen), dat is lekker fris en je sla blijft er ook fris van uitzien. Honing in de dressing is lekker maar niet altijd.

Witte kool salade met perzik

Lekker fris!
1 blikje perzikschijfjes in blokjes snijden, sap vermengen met azijn, olie, mon chou en zout en peper
50 gram mon chou
125 gram kwark (gewone of perzikkwark)
250 gram witte kool (gesneden uit een zak)
1 eetlepel azijn
1 eetlepel olijfolie
zout en peper
stukjes walnoot
wat peterselie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.