Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

27-09-2010 om 08:58

Rare wc vraag

Wij hebben 2 wc’s, boven en beneden. Nu merk ik duidelijk verschillen t.a.v. spetters, bij de ene wc zitten er na gebruik (en voor doortrekken) altijd spettertjes aan de binnen-onder-voorrand van de bril. Die zie je als je de bril omhoogzet. Ik weet dat dus ik veeg ze altijd af zodat het zich niet kan verzamelen. De andere wc heeft dat helemaal niet, daar komt de vloeibare lozing alleen daar waar het zijn moet, ín de pot en is na doortrekken gewoon weg. Bijna een zelfreinigend toilet dus . Het ligt niet aan de bril, want we hebben er al eens een ander model opgezet.
Een vriendin heeft een pot die dat nog veel erger heeft. Daar moet na elk bezoek de bril worden gelapt om overtollig vocht te verwijderen.
Nu raken wij toe aan vervanging van beide wc’s. Ik wil nu 2 antispetterpotten. Maar hoe vind ik die? Voorzover ik het zie ligt het aan de helling van de pot. Helaas kan ik daar geen harde criteria voor vinden, m.a.w. welke helling zal voldoen, welke pot waarom wel of niet spettert kan ik aan de buitenkant niet zien. En even proefplassen in de showroom vinden ze niet goed ben ik bang…
Wie herkent dit en weet raad?
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

27-09-2010 om 11:43

Zitten

Bedoel je spetteren van het doortrekken of van het plassen?
Hier gaan de mannen gewoon ook zitten, scheelt echt 90% schoonmaakwerk en stank. Onlangs logeerde hier een mannelijke gast een paar dagen en al na een paar uur stonk de wc (ik ga een gast natuurlijk niet vragen te gaan zitten). Goh wat ben ik dan blij dat mijn mannen de moeite nemen om te gaan zitten.

Mijn ouders hebben juist last van spetters bij het doortrekken, te veel water ofzo, geen idee, maar mijn moeder doet dus altijd de deksel naar beneden en trekt dan door, dan heeft ze geen last van spetters op de bril (die door anderen natuurlijk niet als schoon water worden herkend)

Kari1

Kari1

27-09-2010 om 14:23

Ja, zittend

Ik heb het over het spetteren bij zittend plassen, spettertjes tegen de ónderkant van de neergelaten bril. Het is de terugslag van de straal die in de pot komt, heeft dus te maken met de configuratie van de pot. Bij zittende mannen is er zoals ik het meemaak minder spetter omdat die wat minder tegen de helling plassen maar dieper naar achter-onder. Het ligt niet aan de bril, bij beide wc's is er al eens een andere bril opgekomen en de ene pot spettert en de andere niet.
Ik weet niet of ze met zo'n vraag iets kunnen in een showroom. Als ze zich bewust zijn van dit probleem dan worden er toch geen spetterpotten verkocht?
Kari

Testen en europese normen

Kari, spettert de bewuste WC ook bij het doorspoelen? Want ik weet dat daar normen voor zijn, met bijbehorende testen. Ik weet ook dat er potten zijn die daarop afgekeurd worden. Maar hoe het met het spetteren zoals door jou bedoeld zit - ik geloof niet dat daar op dit moment enige eis of test voor is.

Kari1

Kari1

27-09-2010 om 19:36

Nee

bij doorspoelen geen spetters. Het spoelwater verdeelt zich keurig onder de rand van achter naar voor en spoelt de pot rondom schoon.
Ik ga nog maar eens heel goed kijken naar de potvormen. Als ik goed naar onze potten kijk dan schat ik in dat de hellingshoek vanaf de voorrand naar de "put" achterin vrij steil moet zijn, die moet dus snel weglopen naar beneden en niet een te vlakke helling zijn.
Ben nog steeds benieuwd of meer mensen het fenomeen herkennen!
Kari

krin

krin

27-09-2010 om 20:50

Ik herken het. En ik denk dat je goed zit met je idee dat het aan de hellingshoek van de voorrand ligt. Dat, en de grootte van de pot, gerekend van achter naar voren. Hoe groter, hoe meer je automatisch naar achteren gaat zitten, hoe meer je de vrije ruimte gebruikt, als het ware. Denk ik.
Bij mijn vorige wc was het niet altijd raak, maar wel regelmatig (ook afhankelijk van hoe goed mijn zittende mannen richtten, met name de kleine). Met een meer naar achteren gekanteld bekken moet het trouwens ook al minder spetteren, lijkt me.
Ik zou goed naar de niet bespetterde pot kijken en vooral op die kenmerken letten bij je keuze.

Urinoir!

Dan moet de volgende wc pot toch maar een urinuoir worden! Hoewel dat voor de dames toch weer lastig gaat worden...

Maxime.M

Maxime.M

28-09-2010 om 11:39

Pot

Wij hebben hier nog een oude wc met zo'n plateau (is ook niet altijd handig maar ja, zat er al) dus vooraan loopt de pot steil naar beneden. Druppeltjes zie ik wel eens, alleen kijk ik daar niet vaak, we zitten hier allemaal dus die bril gaat niet zo vaak omhoog en bij het schoonmaken zal het allemaal al wel opgedroogd zijn en weet ik niet of het van het plassen of doorspoelen komt.
Het ligt er trouwens ook aan met hoeveel kracht je plast, ik heb ooit eens bij heel hoge nood, zo de toilet weer uitgeplast...tussen de bril en pot door. Heel vreemd, het was in een restaurant en de vloer was gewoon blank, en ik een broek waren droog gebleven gelukkig. Afijn..halve toiletrol verbruikt om de nattigheid weer op te vegen en in etappes door te spoelen....ze zullen wel gedacht hebben wat blijft die lang op de wc zitten (ik had ook de deurklink al horen gaan, iemand stond nog te wachten ook, dus het moest echt wel droog zijn ) aaah, krijg het er nog warm van

Kari1

Kari1

28-09-2010 om 12:21

Nou

het is een damesprobleem, dus een urinoir gaat niet helpen. Ik plas heus voorzichtig hoor, en met mijn bekken gekanteld (beetje vooroverbuigen) zodat het niet tussen de bril en de pot doorgaat.
Nee, zoals ik het nu bekijk wordt het zoeken naar een steile voorwand, en dan maar op hoop van zegen.
Kari

krin

krin

28-09-2010 om 12:40

Maxime

Op het gevaar af een ieks-gevoel op te roepen: Bij het schoonmaken is het verschil tussen doortrekspetters en plasspetters echt wel te zien.

Maxime.M

Maxime.M

28-09-2010 om 13:07

Hmm

misschien bestudeer ik de vlekken niet zo uitgebreid lapje erover en kláár

winacoye

winacoye

29-09-2010 om 16:29

Ik dacht...

Ik dacht dat ik de enige was met zo'n vervelende wc-pot! Wij hebben bij onze wc boven ook altijd van die vieze spetters onder de wc-bril, nooit bij stil gestaan hoe dat zou komen! Ik dacht dat 1 van mijn dochters niet netjes ging zitten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.