Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Raambekleding bij jaren 30 huis

Hallo,

Wie heeft er iedeëen voor sfeervolle raambkleding in een jaren 30 huis...
Ons huis heeft nu een groot raam aan de voorkant, doorzonachtig. Daar moet een wat groter raam in komen en daarboven 3 kleine raampjes die open kunnen. Nu leek het me geweldig om in die 3 kleine raampjes glas in lood te doen. (marktplaats) Alleen wat doe ik dan met de raambkleding. Het is natuurlijk zonde als dat over het glas in lood heen hangt.

Ik zou graag overgordijnen willen en dan daarnaast nog iets om de inkijk tegen te gaan en het licht te filteren. Bovendien moet het ook geen 400 euro kosten zoals sommige raamkleding...(dan val ik haast achterover van de prijs)

Wie heeft er sfeervolle iedeën?

Groetjes Dumbledore

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vitrage onder glas in lood

Ik heb afgelopen jaar het glas in lood in onze voorramen in dubbel glas laten zetten.
De overgordijnen zijn van plafond tot grond en de vitrage hangt aan een roe onder het glas in lood. Geen inkijk en dankzij onbelemmerd glas in lood mooie lichtinval.

Van die ouderwetse zonneschermgevallen?

Ik heb alleen geen idee hoe ze heten, het zijn van die houten, opstaande, ronde vaak, constructies, raampjes op pootjes, soms heel sierlijk waar een soort horregaas in zit wat soms nog 'versierd' is door borduurwerk. Die zet je dan tussen de planten en het raam om de planten tegen de zon te beschermen.
Misschien weet iemand hoe ze heten?
Ik zie ze vaak op rommelmarkten die raampjes, maar dan met gescheurd gaas helaas. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je ze echt wil je dat opknapt.
Wel leuk 'ouderwets' in ieder geval én het helpt tegen inkijk.
groeten albana

Mamvantwee

Mamvantwee

05-09-2009 om 20:34

Raamscherm?

Erg ouderwets, vind ik.

En er was nog een andere naam voor...het kraakt nu in mijn hoofd...

Dumbledore

Dumbledore

05-09-2009 om 21:38 Topicstarter

Franny en dirksmama

@ Frannie,

Dat van die losse schermen heb ik ook gezien,maar dat was niet helemaal wat ik bedoelde. Lijkt me zowiezo minder mooi dan in je kozijn en we hebben 2 kleine kinderen. Dan ben ik veel te bang dat ze ze beschadigen ofzo.. Of de kids natuurlijk.

@ Dirksmamma,

Dat klinkt ook wel als een goede oplossing. Hoe is dat als totaal beeld? Staat het mooi vitrage onder je glas in lood?

Ik heb trouwens ook nog aan duette gedacht. Wel weer heel erg duur. Maar kun je wel vanaf de onderkant van het raam tot halverwege laten lopen zodat je geen inkijk hebt maar wel licht in de kamer. Alleen oogt hij mij een beetje te modern en niet geschikt voor een jaren 30 huis. Toch?

Ef

Ef

05-09-2009 om 22:29

Plissé

Wij hebben wit transparant plissé raambekleding van de Hema in ons erkerraam. Bevestigt onder het glas in lood. Voordeel is dat je het onder op kan trekken en boven kan laten zakken. Overdag doe ik dan vaak en baan midden over het raam, of laat ik alleen de bovenkant zakken.

Ef

Ef

05-09-2009 om 22:36

Duette

Google ik dus net op duette, (wist niet wat het was) en ik zie dat dat dus hetzelfde idee is als wat ik heb van de Hema, hema zal dan wel wat goedkoper zijn denk ik. Ik vind het bij ons jaren 20 huis dus wel mooi staan, fris en licht, als tegenwicht bij dat glas in lood en al die sierrandjes en richeltjes van de kozijnen. Bovendien valt het mooi in de kozijnen zodat je de randjes en richeltjes nog ziet.

Dumbledore

Dumbledore

06-09-2009 om 16:48 Topicstarter

Iemand nog tips

Verder nog tips iemand?

Ef

Ef

06-09-2009 om 17:48

Tips

"verder nog tips iemand?"

Toevallig gisteravond nog een heel verhaal in dit draadje geschreven.

Dumbledore

Dumbledore

06-09-2009 om 19:06 Topicstarter

Hallo Ef,

Ja dat heb ik gezien, maar in mijn vorige posting had ik zelf al duette genoemd dus was ik al bekend hiermee. Maar wel bedankt voor je reactie hoor.

Dan weet ik iig geval dat duette dus niet te modern is voor een jaren 30 woning..

Helen

Helen

07-09-2009 om 21:00

Rolgordijn of "in delen op te halen"

In ons vorige jaren 30 huis had ik cremekleurige rolgordijnen die onder het glas in lood begonnen. Nu heb ik van Ikea op maar laten maken van die ophaal-gordijnen die je in delen op kan halen. Met een rechte rand.. Ze hangen weer onder de glas-in-lood ramen.
Ik vind het zelf wel mooi dat het wat strakker is. Wat dat betreft kies ik niet voor alles strak maar ook nioet voor alles oud en jaren 30. Juist de combi spreekt me aan.

Kijk anders eens in bladen als Ariadne at home. Daarin zie je veel jaren 30 huizen met (wat mij betreft een mooie sfeer oud en nieuw, comfortabel..
Veel plezier met inrichten!!

Groeten Helen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.