Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pruimen, pruimen en nog meer pruimen (recepten gevraagd!)

Hallo allemaal,

Wij zijn gisteren thuisgekomen van vakantie, en nu hangt onze pruimenboom helemaal vol met rijpe pruimen.
De hele buurt is al voorzien, maar, wat doe ik met de rest?
Hebben jullie nog ideeën?
Een recept voor pruimenjam misschien (is dit lekker)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

21-08-2010 om 14:54

Pruimenchutney ! ( heerlijk met o.a varkensvlees).

1 kg stevige rijpe pruimen1 kg moesappels (goudreinet)
0,5 kg uien, in dunne ringen2 knoflookteentjes (uit de knijper)stukje verse gember (5cm), geschild en fijngehakt1 eetlepel mosterdzaad (mosterd grof)1 eetlepel zout0,5 liter rode wijnazijn0,5 kg lichtbruine basterdsuiker

Bereidingswijze voor Pruimenchutney.
Snijd pruimen en appels in stukken (eerst schoonmaken).
Meng in grote pan: pruimen, appels, uien, knoflook, gember, mosterdzaad en zout
Verhit het mengsel op een laag vuur, 30 min. laten sudderen totdat alles zacht is.
Voeg azijn en bruine suiker toe en laat dit 30-45 min. sudderen (indikken).
Schep de chutney in warme, gesteriliseerde potten en sluit ze af (schroefdeksel).
6 weken op een koele en donkere plaats houden en daarna pas gebruiken.

En anders

slivovitch (als je het zo schrijft). Maar dan moet je wel een destilleerketel hebben vermoed ik

Pruimenjam is toch prima? Zelfgemaakte jam blijft behoorlijk lang goed. Maar die chutney klinkt ook lekker moet ik zeggen.

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

21-08-2010 om 22:14

Mmmmmm

Pruimenjam met appel en noten erdoor. Maakt mijn moeder heel lekker.
Cake met pruimen.

Benodigdheden voor 2 personen:

500 g gehalveerde en ontpitte pruimen, 125 g boter, 125 g suiker, 1 zakje vanillesuiker, 3 eieren, 250 g zelfrijzende bloem, 3 eetlepels melk
Bereiding:
Roer de boter tot crème, voeg er de suiker, de eieren, de bloem en beetje bij beetje de melk aan toe.
Bewerk het deeg tot u een glad cakedeeg bekomt. Vet een cakevorm van ongeveer 20 à 22 cm doormeter in.
Stort de helft van het deeg in de vorm. Duw de halve pruimen in het deeg, stort de rest van het deeg erop.
Bak de cake in een oven van 180 °C gedurende ongeveer 40 à 50 minuten.

En anders doe je mij maar een emmertje.

Pruimenwijn

is ook erg lekker, en voor 10 liter wijn heb je zo'n 5 kilo pruimen nodig. Verder eigenlijk alleen een grote fles (van 5 of 10 liter), een waterslot (kost een euro of zo) en een hele boel geduld. Als het goed gaat krijg een een prachtige goudkleurige wijn, die ook nog eens heerlijk ruikt. Geef maar een gil als je het recept wilt!

bibi63

bibi63

22-08-2010 om 14:43

Pruimencrumble mmmmm

Ontvel en ontpit de pruimen (zorg dat je zonder de pitten een hoeveelheid van ca. een kilo hebt) en doe ze in een pan. Voeg hier flink suiker en wat water aan toe. Breng aan de kook en kook dit zonder deksel tot je een beetje dikke substantie krijgt (zoals een compote). Doe dit in een niet te grote platte ovenschaal en struik glad. Verkruimel hierboven lange vingers (tegenelkaar aan raspen) totdat je een dun laagje van zo'n halve cm hebt. Leg hier wat vlokjes boter op en doe dit in een voorverwarmde oven, 175 graden ofzo, en wacht totdat de bovenzijde krokant en lichtbruin is.
Bestrijk het gerecht met een dikke laag slagroom en smullen maar.
Overigens kun je dit ook heerlijk maken met frambozen en aalbessen of met abrikozen.
Groetjes,
Bibi

reina

reina

22-08-2010 om 20:37

Mamamiekie

Google eens op pruimenchutney, kom je veel kekkere recepten tegen. En pruimenjam is lekker vindt min gezin (ik ben geen jamliefhebber), ik doe er vaak nog een andere fruitsoort door, bijv. wat bessen of appel (en soms, grote-mensenjam een scheut pruimenjenever, slivovitsj). Ik maak het met zo'n klein pakje geleisuiker, dat is minder zoet.

Geleisuiker speciaal

Geleisuiker speciaal inderdaad. Ik heb daarmee al een paar keer jam gemaakt (bramen of aardbeien), het gaat altijd perfect.

Als je leest over jam maken lijkt het soms best lastig. Dat je perse perfect, wel rijp maar vooral niet overrijp fruit moet hebben, en dat je de potten met soda moet uitkoken en let op dit en let op dat, en de geleisuiker is slechts houdbaar tot...

Praktijk bij mij: ook overrijp fruit gaat uitstekend (wel rare plekjes van de aardbeien snijden, dus plekjes en schimmeltjes moeten wel weg , die potten en deksels zijn gewoon in de afwasmachine uitgewassen (wel heet) en een geopend pakje geleisuiker speciaal levert ook een jaar nadien nog prima jam op.

Mmmm, ik moet eens kijken of ik in mijn nieuwe buurt bramenstruiken kan vinden...

Groeten,

Temet

Pittige jam

Per kilo pruimen 2 sinaasappels of limes, en 1 kilo suiker.

Pruimen halveren, pit verwijderen, dunne reepjes schil van het citrusfruit halen en dan citrusfruit persen. Sap en schilletjes bij de pruimen in een pan doen en aan de kook brengen. De overgebleven citrusschillen en pitten in een zakje in de pan hangen. Koken tot de citrusschillen zacht zijn en dan even een uurtje laten staan. Dan zakje met schillen boven de pan goed uitknijpen en de pruimenmoes met de suiker aan de kook brengen tot het jam is.

Jam iets laten afkoelen en er dan een flinke scheut wodka of cointreau door roeren en dan pas in potten doen. Als de jam nog te warm is vat de likeur vlam, dus wel even voorzichtig zijn.

Bastet

Bastet

24-08-2010 om 12:41

Geleisuiker

Ik vind jam veel te zoet worden met geleisuiker,en met die speciale..brrr...nog zoeter!Ik haal nu doosjes Marmello bij de natuurvoedingswinkel,waarmee ik jam maak,daarmee proef je eindelijk gewoon fruit ipv suiker.
Bastet

De helft van de suiker

gebruiken scheelt ook een berg (en ik vind jam dan veel lekkerder-als ik jam eet, want ik ben meer van het hartige )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.