Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jessie

Jessie

20-04-2010 om 10:37

Poffertjes, 1 kant plat

hallo
Ik heb sinds kort een gietijzeren poffertjespan die goed heet wordt. Ik heb nu een paar keer poffertjes gemaakt van de mix van koopmans. De bovenkant van de poffertjes wordt bij mij plat waardoor ze na het omdraaien niet meer mooi in de vorm passen en niet verder bakken. Hoe kun je dit voorkomen? De poffertjes worden hierdoor ook niet goed gaar van binnen, of maakt dat niet uit?
Groetjes, Jessie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Ik heb net als jij een gietijzeren pan en gebruik ook altijd de mix van Koopmans. Bij mij bolt de bovenkant van de poffertjes altijd een beetje op als ze garen. Ik draai de poffertjes om zodra het beslag een klein beetje begint te stollen.

Tijdens het omdraaien loopt het deel van het beslag dat nog vloeibaar is, in de vorm en bakt dan snel aan. Mijn poffertjes zijn dus nooit helemaal mooi rond, maar er is aan de onderkant altijd een deel dat niet helemaal bruint. Ze zijn wel altijd erg lekker

Misschien dat je het beslag met het ei en de melk niet luchtig genoeg klopt dat ze aan de bovenkant niet bollen?

Chris

Puck

Puck

20-04-2010 om 11:27

Met vork indrukken

Ik druk die poffertjes altijd met een vork weer gewoon terug in zijn holletje. Ze worden aan die kant niet zo mooi bruin, maar ze garen wel. En natuurlijk moeten ze wel goed gaar zijn, anders zijn ze niet lekker.

Pippin

Pippin

20-04-2010 om 11:30

Tja

Kijk, ik bak vaak poffertjes, en ze zijn meestal, euhm, interessant van vorm. Mijn kinderen vinden ze lekker, ze gaan op, ik vind het best zo.
Maar ik heb wel begrepen dat je de poffertjes al moet draaien als de bovenkant nog vloeibaar is. Soms lukt dat. Ik schat dat 1% van de poffertjes er uit ziet, volgens het boekje.
Als het poffertje nog vloeibaar is, loopt het beslag opnieuw in het kuiltje. En dan worden ze wel aan twee kanten rond. Overigens, ik heb ook een gietijzeren pan, maar hij moet niet té heet. Anders verbrand de buitenkant voordat ze gaar zijn.

Margaretha

Margaretha

22-04-2010 om 21:24

Eerder draaien

Hoi,

Je moet de poffertjs eerder omdraaien, als de bovenkant nog 'nat' is. Die kant kan dan ook nog rijzen.

succes en eetze!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.