Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

05-06-2009 om 22:01

Poffertjes?

Een vraagje over poffertjes.. die kant-en-klare kartonnen poffers vallen hier niet zo in de smaak.

Ik dacht dat het misschien leuk zou zijn om ze zelf te bakken, dus met een poffertjespan. Nou zag ik ooit eens dat ze ook op stroom te krijgen waren in plaats van op gas..

graag jullie tips en ervaringen met poffertjespannen!
Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou...

ik heb net mijn electrische poffertjespan verkocht op de rommelmarkt: het ding werkte wel goed, maar tergend langzaam. Als ik ze op gas bak in een losse poffertjespan, dan gaat het heel snel en heb ik in een mum van tijd een berg poffertjes gebakken. Veel prettiger.

Gas!

Ik zou zeker niet proberen te bakken met een elektrische pan. Dat wordt absoluut niet heet genoeg. Ook die anti-aanbakpannen zijn ondingen. Probeer zo'n ouderwetse gietijzeren poffertjes pan te bemachtigen. Dat werkt echt als een speer!

amk

amk

05-06-2009 om 23:29

Blokker

en de blokker heeft die perfecte gietijzeren dingen gewoon in het assortiment.
Idd gewoon op gas en het gaat als een trein.

Tango

Tango

06-06-2009 om 00:52

Ik heb

Zo'n apparaat waarin je tosti's, poffertjes, wafels en ik geloof hamburgers in kan maken. Poffertjes bakken gaat hierin prima. Het enige nadeel is dat er maar weinig per keer in kunnen (ik geloof 10 stuks), dus je bent wel lang aan het bakken.
Hiervoor hebben we wel een poffertjespan gehad voor op gas, ging ook goed. Maar in dit huis hebben we een keramische kookplaat en dan kun je dus niets meer met zo'n pan.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2009 om 00:54

Vind het altijd wat tegenvallen

Zo lekker als bij een kraam krijg ik het nooit. Bij mijn laatste baksel vond ik de poffertjes wat droog en ik vond de smaak ook niet om over naar huis te schrijven. Wordt het in een gietijzeren pan ook lekkerder? En hoe maak je zelf poffertjesbeslag? Is het gewoon een kwestie van dik pannenkoekenbeslag maken of moet er toch iets anders mee gebeuren?

Kaaskopje: boekweitmeel

..in poffertjesbeslag hoort boekweitmeel. De verhoudingen weet ik even niet, het is een combinatie. Verder ook gist.

Een keer googlen op poffertjes beslag en ik vond al een opmerking van iemand dat het niet gaat met pannekoekendeeg omdat ze dan te droog en te groot worden...

Hier...

bak ik pffertjes op gas in een gietijzeren poffertjespan. Eerst hel goed heet laten worden. Beslag maak ik van een pak poffertjesmix, lekker makkelijk dus. Ik heb het ook wel eens van pannekoekmix gedaan en dat werd ook prima. Je moet de poffertjes eigenlijk omdraaien als ze nog nat in het midden zijn, dan krijg je de lekkerste luchtige poffertjes.

Oh lekker

jammie, ik ben gek op poffertjes. Ik ga mezelf een keer trakteren op een poffertjespan en dan moet je er ook zo'n tuitflesje bij hebben.

Ik zal eens aan mijn moeder vragen of zij die troep nog heeft, zij maakte echt super lekkere poffertjes vroeger af en toe tussen de middag, dat wil ik nu met dochtertjes ook gaan doen Tosti's maken moet ik ook vaker gaan doen besef ik nu.

jammie, ik heb zulke vreetbuien momenteel (ben zwanger), alleen al het idee van een flinke bak poffertjes met veel boter en poedersuiker, hmmmmm.

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2009 om 14:11

Hahhahaha manda

Wat een punt van inzicht he, in je toekomstige leven. Dat je nu voortaan vaker tosti's zal moeten gaan maken. Wat een stráf is het toch weer )))

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2009 om 14:26

Wentelteefjes

Dan zul je ook aan de wentelteefjes moeten

Tosti uit de pan

zo maak ik ze altijd, dan zijn ze echt super lekker (en vet).

Binnenkant kaas met ham, buitenkanten boterhammen besmeren met boter, in een koekenpannetje met deksel, allebei de kanten totdat er een lekkere bruine korst (kijk uit niet te lang dus niet te hoog vuur) op zit. Veel lekkerder en zalig knapperig dan uit een tosti-ijzer.

wentelteefjes ken ik niet, dat is toch met ei en melk ?

Tussen de middag zelf gemaakte milkshake ook heerlijk, met een bolletje ijs, een banaan en melk, jammie.

Oh ik ben momenteel een vreetzakkerige lekkerbek.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2009 om 17:13

Wentelteefjes

Wentelteefjes is inderdaad met losgeklopte eieren en melk. Ik doe er vaak ook nog een beetje custard door en alvast wat suiker. Warm eten met suiker en eventueel kaneel. Mmmmmm.

Tesse

Tesse

06-06-2009 om 18:02

Wentelteefjes...

...worden bij mij altijd een vieze zompige natte derrie, terwijl ik ze bij de moeder van een vriendinnetje van mij vroeger altijd heerlijk vond! Hoe krijg je die dingen lekker knapperig (en niet zwart) van buiten en smeuiig (of was het smeuig) van binnen?

Bastet

Bastet

06-06-2009 om 18:37

Tesse

De pan en boter goed heet laten worden,dan schroeien de wentelteefjes snel dicht!
Groetjes,Bastet

Nog lekkerder

Plak kaas tussen 2 boterhammen en daar een wentelteefje van maken!

Tosti

Grappig dat de ouderwetse methode in geval van poffertjes/tosties toch het beste werkt. Ik bak tosties ook in een tosti-ijzer op het gasfornuis. Op de boterhammen smeer ik dan de boter op de buitenkant, kaas (evt. ham en/of ketchup) ertussen en dan dichtknijpen en bakken. De buitenkant wordt dan heerlijk krokant (en vet ja....), terwijl de tosti verder lekker smeuïg blijft. Hmmm, het is al bijna lunchtijd. Eens peilen of er meer animo voor tosties is!

Tosti's

was bij ons (mijn zus en mij) vroeger vaste prik op de camping in het aluminium koekepannetje dat zo verschrikkelijk aanbakte. Iets anders lukte daar eigenlijk niet in. Dus we maakten tosti's, voor mij met ham en ananas (lust geen kaas) en voor haar met kaas en ananas (vegetarisch). Mmmmm, smullen was dat!

'vette' tosti's

"De buitenkant wordt dan heerlijk krokant (en vet ja....), "

Maar duidelijk is dat deze tosti gewoon bestaat uit twee boterhammen met kaas. Alleen zit de boter aan de buitenkant. Maar het is dus niet vetter dan twee boterhammen met kaas (en zelfs minder vet als je maar 1 boterham met kaas belegt).

Hier ook een tosti-ijzer op het gas, gaat inderdaad perfect (en zo'n ijzer neemt minder ruimte in dan een electrische).

Groeten,

Temet

Even terug naar poffertjes

Ook hier een gietijzeren poffertjespan van Blokker (ooit gevraagd voor m'n verjaardag). Wordt goed heet, dus je kunt er heerlijke poffertjes in bakken. Ik gebruik hem gewoon op de keramische plaat, begrijp niet helemaal waarom dat niet zou kunnen.

Beslag maak ik inderdaad ook met een pak poffertjesmix. Ik giet het beslag uit zo'n gietflesje in de pan en spuit altijd vloeibare boter in de holtes, dat gaat lekker makkelijk. Vele malen lekkerder dan die voorverpakte kartonnen dingen uit de supermarkt.

Niny

Niny

08-06-2009 om 17:57

Gietijzeren pan

Ik bak poffertjes altijd in een gietijzeren pan, beetje olie erin, heerlijk. Wat het beslag betreft zweer ik bij Soezie poffertjesmix, die verkopen ze bij de Boerenbond (moet je die wel in de buurt hebben natuurlijk).

Niny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.