Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

joep

joep

07-10-2010 om 12:22

Poezendeskundige gezocht

Bij mijn moeder is een poesje komen aanlopen, paar weken oud. Ze heeft hem al 1 week en hij is heel erg vals. Hij komt alleen uit zijn benchje als er niemand is, als ze hem op wil tillen om te verschonen of i.d. moet ze dat met een tuinhandschoen aan doen.
Ze overweegt om hem naar het asiel te doen, maar ik vind dat een beetje zielig. Heeft er iemand wat tips of ervaring hoe zij hem iets meer op zijn gemak kan laten voelen, of wat tammer te maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

07-10-2010 om 12:45

Tip

Surf naar www.kattenplaza.nl,bovenin zie je staan:kattenforum,klik daarop,en registreer je,dan kun je je vraag stellen bij het onderdeel gedrag.Zowiezo wordt een bezoek aan de diernarts aangeraden,die kan kijken hoe oud het katje is en of het gezond is.
Wil je eht toch niet houden,dan kun je beter zoeken naar een particuliere kattenopvang,dan het asiel....
Bastet

angela

angela

07-10-2010 om 13:40

Naar dierenarts!

Misschien is de poes wel van iemand? Ik lees dit wel vaker hier.... je kunt tcoh niet zomaar een poes houden?
Iemand heeft dat ook gedaan bij de poes van mijn zus. Niet echt gehouden maar wel verzorgd en gevoerd. Pas toen ze op vakantie gingen na 3 maanden dachten ze: oh jee shit en nu? toen pas gingen ze naar de dierenarts. Die heeft hem gecheckt op een chip, die hij dus had. Na 3 maanden is ie dan weer bij mijn zus waar haar arme kinderen al in de veronderstelling waren dat ie dood was.
Naar de dierenarts ermee dus....

Een paar weken oud?

Dat is wel heel erg jong hoor! Die hoort nog bij de (surrogaat)moeder. Als ik haar was zou ik inderdaad eerst even naar de dierenarts gaan, die kan daarnaast ook advies geven over het agressieve gedrag van dit katje. Vaak is het trouwens wel een kwestie van geduld hebben, dit katje moet leren dat ze te vertrouwen is. En wat misschien daarbij helpt is veel spelen met bijv. een touw met daaraan en nep-muis ofzo.

Gr. Poezie.

Ik twijfel over vals

Is dat poesje niet gewoon ontzettend speels? Dan pakken ze alles wat los en vast zit en moet je uitkijken voor dat kleine bekje en die kleine nageltjes

Gr. Poezie.

joep

joep

07-10-2010 om 13:57

Hij is absoluut niet van iemand

Mijn moeder woont landelijk en wel zo, dat een poes van die leeftijd echt het stuk niet gelopen kan hebben. Ik veronderstel dat ze er wel mee naar de dierenarts zal gaan, maar dat ze niet te hard van stapel zal willen lopen (weer traumatiserende ervaring erbij, in de auo, enz..).
Poezie: ik bedoel niet vals in de zin van een lelijk karakter, maar erg gestresst en daardoor aanvallend.
Spelen is het in ieder geval niet, daarvoor raakt mijn moeder te gewond.
Temet: bedankt voor de forumtip, ik denk dat ik daar ook wel wat antwoorden kan vinden. (wel blij dat ik dan weer terug ben op OOL, veel mooier en ik begin er ook al aan te wennen)

Houding poes

Maar hoe is de lichaamshouding van het poesje dan,als ie aanvalt? Hoe staan de oren? (naar voren, in het midden, naar achteren...) en de staart, beweegt die en zo ja hoe dan? en staan de haren overeind, gromt het katje erbij...
Ook een spelend katje kan je heel erg verwonden omdat die niet goed heeft geleerd zich in te houden bij spel.
Waar zie je aan dat ie gestressed is?

Gr. Poezie.

joep

joep

07-10-2010 om 14:18

Haren omhoog

blazend en de nek helemaal ingetrokken. De oren naar achter en de staart kan ik niet zien, omdat hij absoluut niet uit die bench komt.
Hij liep op zijn jonge leeftijd ook al een aantal dagen over straat te zwalken voor mijn moeder hem eindelijk kon vangen. Je ziet aan hem dat hij niet blij is.
Ik heb zelf ook een kater en die doet ook zo als hij b.v. een indringer in de tuin aantreft.

klokje 2

klokje 2

07-10-2010 om 15:38

Huh?

huh? Katje in benchje? Spaar me zeg, wat moet dat dier in een bench?
Je moeder woont landelijk, zeg je. Het zou heel goed kunnen dat dit katje een jong is van een verwilderde kat. Hij is niet vertrouwd met mensen en doodsbang. waarom laat je moeder hem niet gewoon buiten lopen? Ruimte genoeg daar, lijkt me. Zorg voor een plek waar hij schuilen kan, schuur? En zet eten/drinken neer, dan zal hij vanzelf daar blijven 'wonen'. Praat vriendelijk tegen hem, maar forceer niets, laat hem gewoon met rust.
Overigens, wat hierboven al werd aangeraden, is naar de dierenarts ermee een goed idee. Die kunnen een check up doen, (ongedierte bestrijden, inenten). Steriliseren zal hij te jong voor zijn. (asiels puilen al uit) Zij kunnen je adviseren wat te doen.
Het lijkt me dat je met dit beestje heel veel geduld en liefde moet geven en haal hem uit die bench alsjeblieft. laat hem op een plek verscholen zitten die hijzelf uit kiest. Waarschijnlijk is dat onder een kast. En dit kan even gaan duren. Vriendelijk toe blijven spreken, niets tegen zijn wil, lekkere hapjes voeren, geduld, geduld. Heeft je moeder dat?

Bastet

Bastet

07-10-2010 om 16:45

Uit de bench,naar de dierenarts ermee.En wat bedoel je met een paar weken oud? Want als het nog heel jong is,heeft het melk nodig.Van moeder of surrogaat.En dan moet het elke twee uur gevoerd worden.

joep

joep

07-10-2010 om 17:24

Even wat misverstanden rechtzetten

Voordat jullie gaan denken dat mijn moeder een heel raar mens is. De bench is een soort transporter die mijn moeder cosy heeft gemaakt met dekens e.d. De deur staat open en hij kan er te allen tijden uit. Dat doet hij ook om te gaan eten en als er niemand is.
Volgens mijn moeder eet hij goed, poezenmelk en zakjes zachtvoer. Hij oogt gezond en is dus wel actief. Alleen m.i. gestresst.
Mogelijk is het inderdaad een kind van een wilde poes, maar hij liep dus al een paar dagen alleen over de straat, terwijl hij gezien zijn leeftijd echt nog niet voor zichzelf kan zorgen,er is dus iets mis.
In ieder geval zal ik mijn moeder dringender naar de dierenarts adviseren.

Bastet

Bastet

08-10-2010 om 06:57

Diernarts,en als je moeder de kat niet wil houden,een poezenopvang zoeken.Daar zijn er meer van dan je denkt,ik heb evt. wel info voor je.
bastet

Feliway proberen

Dat is een flacon die mbv een dispenser in het stopcontact wat geruststellende feromonen rondsproeit waar de meeste katten rustig van worden. Laat het er wel in zolang de flacon niet op is omdat ik bij mijn katten merk dat als het te vaak aan/uit is, het op een bepaald moment niet meer schijnt te werken. Als het werkt, kan je rustig contact zoeken door bij op de grond te gaan zitten en het beessie, niet aan te kijken (dieren die elkaar aankijken doen dat uit territoriumdrift of om als prooi te vangen). Laat 'm rustig uitgebreid ruiken zonder te aaien. Kijk of contact lukt als het kan op het tempo en voorwaarden kat. Je kan nog alle kanten op met deze kat, hoor.
Succes!

joep

joep

08-10-2010 om 09:42

Bastet en judith-t

Super meiden!! Feliway ga ik halen (dierenwinkel?) neem ik meteen morgen mee. Lukt het echt niet, dan neem ik contact met je op Bastet.
Gr. Joep

Als klokje

Geduld, liefde, eten en eigen initiatief. Dat laatste zal moeilijk worden als het inderdaad een wilde kat betreft.
Hier hebben we er eentje die gevonden was toen het min tien was buiten. Ze was over het algemeen niet gestresst behalve als ze eten kreeg. Dan kwam er een geluid uit, dat wil je niet weten. Nu is ze al een jaar of 12, dat gestresste is er lang uit. Hoewel.... ze is in het gezelschap van drie niet de dominante kat en toch mag zij van de anderen altijd als eerste eten...

Bastet

Bastet

08-10-2010 om 11:54

Joep

En vergeet de checkup bij de dierenarts niet,de meeste opvanggezinnen vinden dat wel zo prettig,als een dier nagekeken is,ontwormd is,etc.Het is voor hen liefdewerk-oudpapier..

Bastet

Bastet

08-10-2010 om 11:55

Clo

Als een kat,al was het nog zo klein,ooit honger heeft egahd,blijft eten een obsessie..)
Ik heb een opvanger uit Griekenland,die klimt de koelkast in als ik niet oppas.

Bastet

Wat leuk, een griekje! Mijn helaas allergische moeder kan uit Griekenland alleen met foto's van poezenbeesten thuiskomen. Er lopen daar zoveel rond!
Ons tijgertje is ook altijd erg klein gebleven, ze was ooit wel dikker, maar nu ze oud is, is ze helaas ziekelijk en mager (stresspoes, niet agressief). Ze klimt niet in de koelkast, maar buiten het feit dat ze de 'eerste eetrechten' heeft, eet ze graag aardappels en sperciebonen en winegums of ander snoep (mag niet hoor)!

Bastet

Bastet

08-10-2010 om 12:33

Clo

Ja,via stichting Mirtos.Heel eerlijk gezegd vind ik wel dat we hier eigenlijk al genoeg katjes op te vangen hebben,maar deze jongen was hier al en paste kwa karakter nogal goed bij onze jonge siamees,die een speelkameraadje miste..
Winegums,ze heeft nog gelijk ook..)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.