Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

angel3

angel3

22-04-2010 om 21:52

Poezen vraag (te vroeg uit nest?)

We hebben een poes uit het asiel. Ze is circa 10 maanden oud (geschatte leeftijd). Ze is door iemand naar het asiel gebracht. De eigenaren hebben zich nooit gemeld. Nu hebben wij haar sinds 10 dagen. Het is een enorm dotje en een enorme knuffelkont. Als ze op de bank ligt graait ze met haar pootjes naar mijn arm, slaat haar pootjes om mijn arm heen en wurmt haar snuit tegen mijn hand en gaat slapen.
Wat ze ook vaak doet is met haar pootjes tegen mijn hand of arm duwen en dan haar mondjes tegen mijn hand aan, alsof ze wil sabbelen.
Ik heb bijna het idee dat ze nog enorm veel moeder behoefte heeft. Ik vind het bijna een beetje sneu en we knuffelen haar natuurlijk suf. Maar ze is ook regelmatig alleen.....dat gaat goed. Ze breekt de tent niet af
Is dat normaal jonge poezen gedrag? of is ze echt een beetje allenig zonder moederpoes? Moet ik hier iets mee ? of is het zoals het is? Het is zo'n moppie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anonix

Anonix

22-04-2010 om 22:01

Is het geen...

...katertje? Want ik ken dit gedrag van al mijn katers. Onze poezen waren iets afstandelijker, maar dat kan ook gewoon hun karakter zijn geweest. Volgens mij heeft een kat bij 10 maanden geen behoefte meer aan een moederpoes.

Gewoon genieten van het knuffelen, en blij zijn dat je niet zo'n kattenkopje hebt als ik heb

amk

amk

22-04-2010 om 22:34

Normaal gedrag

dit is heel normaal kattengedrag. Wordt melktreden genoemd. Mijn 16 jaar oude katers doen het nog steeds en die zijn zeker niet tevroeg bij hun moeder weggehaald. Sterker nog hun broertje heeft tot de dood van moederpoes bij haar gewoond en doet het nog steeds.

An.

An.

22-04-2010 om 22:42

Sabbelen

Een poos geleden had ik twee zusjes-kittens. Ze sabbelden beide echt. De ene op mijn oorlelletje als ze bij me lag. Hoewel het natuurlijk best pijnlijk begon te worden door dat harde tongetje, vond ik het heerlijk knus, vooral dat gespin erbij zo dichtbij
Haar zusje sabbelde aan haar achterpootje. Zie liep dus steeds met een donker gekleurd nat pootje rond.
Ik heb nu een kat die ik kreeg toen ze al 1 was en ook zij sabbelt aan haar achterpootje.
Wat ik bij mijn eerste katten dacht (dat ze te vroeg bij de moeder weg waren) wéét ik van mijn tweede kat: haar moeder werd overreden toen ze 3 weken oud was (de kitten, niet de moederpoes).
Kortom: sabbelen doen ze echt en inderdaad, ik denk dat het is omdat ze te vroeg bij de moeder weg gehaald zijn. Ach gos....

Nasha 1st

Nasha 1st

22-04-2010 om 23:04

Ook een sabbelaar gehad

rooie was ook een sabbelaar en had daarvoor de badjas van man geadopteerd....Na een jaar sabbelen was er niks meer van over en hebben we dat ding weggedaan....wat rooie niet in dank af nam! hahahahahaha

Kat is niet snel eenzaam

Een kat kan prima zonder gezelschap van een andere kat mits je hem natuurlijk zelf wel regelmatig aandacht/gezelschap geeft.

Sabbelen en met pootjes duwen is volkomen normaal gedrag en volwassen katten, ook poezen, doen dit vaak.
Ik geloof niet dat het iets te maken heeft met te vroeg van de moeder afhalen. Ik geloof dat ze al na een week of 8 van de moeder afkunnen.

Een paar jaar terug hadden wij een nestje met vier jonkies en na ongeveer 6 weken begon moeder haar jongen echt beu te worden en kon ze heel lelijk tegen ze blazen en meppen als ze ze even zat was! Echt ik was bijna geshockeerd hoe lelijk ze tegen haar kroost kon doen.

Maar ik denk dat als jij je katje zoveel knuffelt en aandacht geeft dat ze zichzelf dan een heel gelukkig katje mag noemen.

Dat trappelen en sabbelen deden ze bij ons altijd het liefste als je een lekker zachte/pluizige trui droeg of een zachte deken over je waar de kat dan opzat. Probeer maar eens uit, hoe zachter hoe sneller ze gaat trappelen en sabbelen.

En als er

... wol in je trui zit, dan helemaal. Schijnt iets in te zitten waar katten een beetje high van raken, in elk geval waren die van ons dan helemaal niet meer van me af te meppen

De meeste poezen

De meeste poezen gaan te vroeg uit het nest (wat overigens niets met trappelen en sabbelen te maken heeft). Want ook al vindt moederpoes er niets meer aan, voor kittens is het echt het beste als ze tot 13 weken bij de moeder en broertjes en zusjes blijven.
Maar trappelen en sabbelen heeft daar niets mee te maken. Zowel mijn katten als poezen doen het.

Onze poes

is nu bijna 13 jaar en 'melkt' het schapenvachtje, wordt daar helemaal regressief van. Verder zat ze met een week of 6 a 7 in het asiel, ik heb haar een week later opgehaald, ze is altijd bij mij een baby gebleven...

Verder is ze ook altijd eenkennig gebleven, al hoewel dat nu wat aan het veranderen is sinds we weer een baby hebben en ze blijkbaar tekort komt

angel3

angel3

23-04-2010 om 11:55

Dank

oh oke leuk te horen dat er meer van die knuffelaars en 'sabbelaars' zijn. Ze sabbelt niet echt maar meer met haar neusje in mijn hand lekker liggen snuffen.

neteret mut

neteret mut

24-04-2010 om 00:07

De onze

Vorig jaar midden juni heeft onze poes jongen gekregen, midden of eind september is zij gesteriliseerd en nog een week of 6 later is zij verdwenen. De kittens waren toen echt wel zo oud dat er geen sprake meer was van te vroeg bij de moeder weg. Omdat we ze niet kwijt raakten hebben we nog steeds 3 van die kittens en vooral 1 kan wel een half uur lang vol overgave melktreden. Bij haar is een zachte fleecedeken favoriet ( ligt vaak op de bank , lekker warm om onder te kruipen en tv te kijken)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.