Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

angel3

angel3

20-04-2009 om 15:08

Poesje uit asiel

De kinderen willen zo graag een poesje en mij lijkt het ook wel gezellig. Ik heb alleen niet zo heel veel trek in zo n heel klein frummeltje dat nog overal piest en in de gordijnen hangt (vooroordeel over kittens
Ik bedacht dus dat we een poes uit het asiel gaan halen. Maar is dat verstandig?
Ik wil eigenlijk wel dat ie nog een beetje 'op te voeden' is voor zover dat kan bij poezen.
De kids willen het liefst nu een poes maar we wonen langs een drukke weg dus dat doe ik niet. Binnenkort verhuizen we voor 6 mndn naar een huurhuis en dan eind vh jaar naar nieuwbouw. Ga ik wachten tot eind van het jaar of lukt het de poes wel om 2 keer te wennen? (kan me voorstellen dat dat erg veel gevraagd is voor een asielpoes).
Waar let ik verder op???
Wie heeft ervaring?
Dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

20-04-2009 om 15:53

Nou, hier telkens jonge poesjes

heb ik alle keren dat ik nieuwe katten kreeg toch jonge poesjes genomen. Juist omdat je een jong poesje helemaal vertrouwd maakt met jullie gezin.
Ik heb specifiek gezocht naar jonge poesjes uit een onrustig gezin, met veel kinderen en huisdieren, zodat ze al goed gewend zijn aan onrust (hier vier vaak luidruchtige kinderen die onstuimig van katten houden). Ik heb een hele goede ervaring met marktplaats, waar ik zelf een advertentie had gezet met wat ik wilde en waarom. Ik heb er twee fantastische en prachtige katten vandaan.
Als het goed is wordt een kitten door zijn moeder goed opgevoed, dus krijg je een katje dat al zelf op de bak gaat en niet in huis plast en weet dat hij niet op het aanrecht mag springen bijvoorbeeld.
Je kunt beter geen boerderijkatje nemen, die zijn veel minder gewend aan wonen in een gezin. Uiteindelijk lukt het meestal wel, maar dat kost wel heel veel energie.
Als laatste asielkatten: als onze kinderen later uit huis zijn of in ieder geval ouder en rustiger wil ik ook een katje uit het asiel. Maar nu kies ik er bewust niet voor, ik wil echt een kat die gewend is aan een druk huishouden die goed wordt opgevoed. Vaak heeft een kat uit een asiel een verleden, helemaal niet erg, maar als je jonge kinderen hebt en de asielkat heeft een gebruiksaanwijzing gaat dat niet altijd samen. Oh, en ook een asiel heeft regelmatig kittens of jonge katten van een half jaar.
Verder vind ik dat een kat zich gewoon aan mensen hecht, en niet zozeer aan de plek. Ik ben vaker verhuisd met katten, en heb ze er nooit om binnen gehouden. Het is altijd goed gegaan. Ik denk dat je dat gewoon zelf moet weten. Bedenk wel, voor kinderen is een jaar erg lang. Aan de andere kant, toen onze beide vorige katten waren overleden wilde ik ook eerst een poos geen kat, omdat ik moest 'rouwen'. Dat heeft zo'n 8 maanden geduurd. Ook best lang. Als het aan de kinderen had gelegen hadden ze direct de volgende dag nieuwe jonge katjes gehad.

Maylise

Maylise

20-04-2009 om 16:08

Goeie ervaring met asielkatten

Ik heb altijd katten gehad uit het asiel of zwerfkatjes die aan kwamen lopen en ik heb hier goede ervaringen mee. Misschien stel ik ook niet zoveel eisen aan een kat. Echter alle katten die we gehad hebben waren vlug bij ons gewend en zijn allemaal leuke huisgenoten geworden.
Overigens kan je bij het asiel ook kittens krijgen. Wij hebben zowel kitten als oudere katten gehad en natuurlijk die kleintjes zijn enorm schattig maar ook vrij vermoeiend en dat hele kleine schattige is er vrij vlug af.
Op dit moment hebben we twee katten. Een is een asiel kat, een heel gezellig grijs beest. Erg knuffelig en ligt graag op schoot. Die hebben we van kitten af aan. De andere kat hebben we overgenomen van mensen uit de buurt die er door de omstandigheden niet meer voor kunnen zorgen. Dit is een siamees (ik heb overigens geen stamboom gezien dus of het echt een raskat is weet ik niet) en dat is ook een schatje. Deze kat hebben we gekregen toen hij zes was en is hier ook vlug gewend en ook een hele leuke kat. Hij mist een half pootje en is altijd in huis (durft niet naar buiten) Dit is een van de meest intelligente katten die ik ooit gekend heb.

Overigens zou ik in jullie geval wachten tot na alle verhuizingsperikelen. Zowel voor jezelf als voor de kat. Een katje kan best twee keer wennen maar het is toch elke keer weer een gedoe en dat met alle rommel die een verhuzing met zich meebrengt zou ik liever pas een kat nemen als dat allemaal achter de rug is.

Maylise

Wij hebben bijna kittens

die in huis op gaan groeien en door heel weel kids geknuffeld gaan worden vorig jaar hadden we ook een nestje en daar zijn 4 super lieve zindelijke monsters uit gekomen.Dus als je voor een kitten gaat over een week hebben we kersverse kittens.

angel3

angel3

20-04-2009 om 21:12

Branca

o jee de verleiding is ineens toch wel groot
alleen twijfels ook ivm verhuizing. Daar zullen we 6 mndn wonen in de zomer (dus deuren niet dicht te houden)....en dan naar een ander huis in dec..... Is dat nou wijs?
En ik ben zelf zo n held op sokken met speelse kleine diertjes. Dan hangt er weer een aan mijn neus en schrik ik me rot, ik ben echt een doos.... doe mijn zo n rustige dikke rooie theemutspoes

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

23-04-2009 om 18:30

Angel3 hier nog een doos

ik ben ook zo'n "doos"die zo'n jonge kat best ook beetje eng vind.
ze zien jou asl speel kameraad en hangen dus met hun tandjes en nageltjes in jou!
Maarrrrrr ik lostte dat op door twe kittens te nemen!
die hebben werkelijk alleen oog voor elkaar als ze spelen willen ,maken minder stuk uit verveling in huis.
Lees: niet...want ze hebben elkaar tegen verveling.
rennen en vliegen in het dolle uurtje achter elkaar aan en slapen gezellig tegen elkaar aan.
sociaal gezien waren ze ook erg op ons gericht!
dat maakt dus ook niet uit.

dus als je voor een klein kitten gaan wil...
zou ik zeggen als je zo'n doos bent haha zoals je zegt...neem er twee!!!
is echt heel leuk! en heus niet zoveel extra werk.

Nikki

Nikki

23-04-2009 om 20:09

Wel volwassen kat

Een aantal jaren geleden hebben wij ook een poes uit het asiel gehaald. Onze poes is al wat ouder en ik had me echt geen leukere en liever poes kunnen wensen. Ze was eigenlijk al goed opgevoed, dus daar hadden we weinig/geen werk meer mee. Ze is rustig en erg knuffelig.
In het verleden hebben we kittens gehad, maar die waren helaas net zoals jij schetst. Echte slopers van meubels en gordijnenklimmers. Maar nu is natuurlijk niet elke kitten zo.
Zelf vind ik het altijd mooi om te zien dat ook de volwassen dieren in het asiel nog een fijne plek krijgen. En ook een volwassen kat valt nog wel wat aan te leren.
Kittens zijn natuurlijk altijd superschattig om te zien, maar na een aantal maanden zijn die ook groot.

Succes met je keuze.

Groetjes,
Nikki

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.