Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

06-10-2009 om 08:21

Poesje

wie kan mij helpen

we hebben sinds een week of 6 een klein poesje,maar inmiddels worden we een beetje wanhopig van alle katteplasjes in huis, op de (stoffen) bank, op de stoelen op een shirt wat op de tafel is blijven liggen op een ahnddoek in de douche die op de grond lag, kortom eigenlijk overal, het hele huis stinkt...er staat een kattebak in huis en daar wordt ook gebruik van gemaakt wie heeft er een goede tip...hoe krijg ik onze kleine pluizenbol niet meer in huis aan het plassen
gr tess

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dierenarts

Ze zoekt dus wel degelijk een 'fijn plekje' om te plassen, namelijk met een stoffen ondergrond. Ik zou naar de dierenarts gaan om een eventuele blaasontsteking uit te sluiten. Staat de kattenbak wel dichtbij en niet te ver? Wat wij deden: eerst de kattenbak beneden, bij gewenning de kattenbak een ruimte verder of een verdieping hoger. Totdat het ding op zolder stond en de kat dat ook wist. Heb je nog een andere poes in huis? soms willen katten die zich bedreigd voelen op hun territorium de indringer wel eens de toegang tot de kattenbak ontzeggen. Ook kun je kijken of de kat het niet akelig vindt op de kattenbak, sommigen vinden een overdekte bak vreselijk, andere hebben een afkeer van bepaalde soorten grind.
Succes! En ondertussen shirts en handdoeken en andere stoffen oppervlakken weghalen of afdekken.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-10-2009 om 09:47

Ruimte vergroten

Wat bij ons geholpen heeft: eerst de poes een kleine ruimte met een kattenbak geven. Bijvoorbeeld een afgeschermde hoek in een kamer. Natuurlijk zorg je wel dat daar verder ook een kussentje, eten, speeltjes en dergelijke zijn.

Dan gaat ze op de bak plassen. Zo niet, experimenteer met andere bakjes en andere vulling.

Gaat het goed, dan geleidelijk aan haar terrein groter maken. Eerst een groter deel, dan de hele kamer, dan de benedenverdieping, etc.

Uiteraard eerst medische oorzaken uitsluiten.

Opvoeden

Ik heb ervaren dat poesjes echt opgevoed moeten worden, mijn poes deed als kitten ook overal haar behoefte, ze heeft een tijdje overal gepoept en geplast. Zodra ik zag dat ze wou gaan poepen of plassen of het al gedaan had dan zette ik de poes direct op de kattenbak en dan ging ik er naast zitten en zette haar dan telkens weer terug op de bak totdat ze wat gedaan had. Op de favoriete plekken heb ik azijn (op watten) neergelegd. Na een tijdje is het gedrag over gegaan en heb ik het nooit meer met haar gehad (ze is nu 12).

Ook heb ik veel met een plantenspuit rond gelopen en dat in combinatie met telkens dezelfde waarschuwingklank, op een gegeven moment hoef je niet meer te spuiten maar is die waarschuwingsklank genoeg.

Bastet

Bastet

06-10-2009 om 11:16

Ja,opvoeden

De tips van Ellen zou ik toepassen,en daarbij ook een paar keer per dag poesje op de bak zetten,en graafbewegingen laten maken met haar pootjes.Dan wil
het kwartje meestal wel vallen.
Groetjes,bastet

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

06-10-2009 om 11:31

Bedankt... maar

bedankt voor jullie snelle reacties maar poes gaat óók op de bak hoor...dat is geen probleem, maar daarnaast dus ook nog op de bank enzov. maar ik ga proberen met azijn watjes of ik haar in ieder geval uit de buurt van de bank en de stoelen kan houden want het stinkt echt een uur in de wind...iemand daar nog tips voor trouwens??
bedankt, en meer tips zijn welkom

sanne

sanne

06-10-2009 om 11:49

Mijn ervaring

Het klinkt raar maar het werkt echt heel goed. Je kunt de kattenbak aantrekkelijker door hem schoon te maken met CHLOOR. Dus chloor (bijv. dikbleek) erin zetten en even laten weken. Ik spoel hem altijd goed uit. (sommige zeggen dat je er ook iets in kunt laten omdat dit in de korrels trekt. Ik durf dit persoonlijk niet)
Daarna afdrogen en de korrels erin. De chloor lucht is voor katten aantrekkelijk.

Een kat van mij ging eerder ook overal zitten en bleek inderdaad een blaasprobleem te hebben. Ik zou dit eerst uitsluiten want anders straf of beloon je je kat voor iets waar een lichamelijke klacht aan ten grondslag ligt.

Verder kijken naar wat voor korrels je gebruikt in de kattebak. Er zijn zoveel soorten misschien vind ze de korrels niet fijn.

Verder heb ik ook een echte "dames" poes. Zij gaat echt niet op de kattenbak als er al een keer in geplast is. Tja veeleisend is ze wel!!! Dus elke keer vis ik dan toch maar het plasje uit de kattenbak.

En voor die stinklucht heb ik geen echte tip, helaas.

Groeten Sanne

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-10-2009 om 13:26

Tess

Haar beweegruimte verkleinen is niet om haar te vertellen waar de bak voor is, maar om het onaantrekkelijk te maken op andere plekken te plassen.

Als een poes 2 m2 tot haar beschikking heeft gaat ze maar op één plek plassen (de bak) en niet op de kussentjes eromheen.

(er is wel nagedacht over deze aanpak hoor

Helen

Helen

06-10-2009 om 20:45

Tip voor stank

hier een kat die voorheen buiten de bak zachte poep poepte en een jonge hond die niet meteen zindelijk was en op het kleed ed plastte. En in het verleden ook andere plassende katten...

Dé tip om schoon te maken is een sopje met biotex (poeder, groen of blauw) gebruiken en met water naspoelen. Biotex is gemaakt voor handwas en die enzymen werken zelfs met koud water... Je krijgt er alles fris mee.
Voorheen gebruikte ik chloor of dikbleek voor kattenplas maar daar plasten ze meteen overheen. Daarna hoorde ik ook pas dat chloor oid juist aantrekkelijk is en kat uitnodigt het nog eens dunnetjes over te doen. We maken er nu ook de kattenbak mee schoon.

Is je kat de enige kat/huisdier? We hebben vroeger een poes gehad die territorium afbakende. Was niet helemaal goed in hara hoofd en hield pas op toen ze ergens enige poes was.
En we hebben er een gehad die plaste zodra ze op het/een bed kwam. Gek werd ik ervan! Die laatste was na sterilisatie van dat probleem af...

Succes!!

Bio

Ja, inderdaad groene biotex in plaats dure dingen, die dure dingen werken op basis van enzymen en dat doet Biotex ook. Stuk goedkoper en het ruikt lekker fris!
En absoluut geen chloor, want dat vinden ze heerlijk. En daar wordt de bak meestal mee schoon gemaakt, dus eigenlijk vatten ze dat op als "hee, hier is ook een wc"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.