Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Poes of kater

Wij denken aan een kitten. Maar nemen we een poes of een kater...
Ik hoor verhalen over het sproeien van een kater maar poezen doen het ook, begreep ik.We hebben ook een hond. Graag wat wijsheid en ervaringsverhalen

double4

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

28-09-2010 om 16:35

Maakt niet zoveel uit

Een geholpen kater sproeit niet, tenminste als dat voordat hij volwassen is gebeurd, anders kunnen ze soms blijven sproeien. Een complete kater sproeit daar waar hij zijn territorium afbakent, voor katers die buiten komen is dat dus in de tuin en vaak niet in het huis wat zich ruimtelijk binnen de tuin bevind.
Het probleem met een ongecastreerde kater is meer dat hij de hort op gaat op zoek naar vrouwtjes en met andere katers vecht. Door deze omzwervingen en gevechten maken ze een veel grotere kans om niet zo oud te worden.
Poezen hebben bij ons nog nooit gesproeid, maar ik weet dat een enkele wat dominantere dame wel kan gaan plassen om haar eigendom aan te geven.
Het probleem van een niet gesteriliseerde poes is dat als ze in contact kan komen met andere katten je d'r zo 7 hebt ipv één. Ook zijn er poezen die bij het krols worden zo'n kabaal maken dat je niet weet hoe hard je naar een dierenarts moet hollen om te voorkomen dat dat over een tijdje weer gebeurd.
Kortom als je ze toch laten helpen maakt het niet erg veel uit of je een poes of katertje neemt. De operatie is bij een katertje goedkoper. Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon het katje kiezen wat je het leukste vind, vooral wat karakter betreft.
Toen wij onze huidige kat uit zochten bleek hij aanhankelijker en totaal niet schrikkerig te zijn, wat prima paste bij ons viertal kinderen, terwijl zijn zus minder stressbestandig leek.
Groeten Primavera

Manus

Manus

28-09-2010 om 21:03

Jongetje!

Wij hebben een jongetje en een meisje rondlopen. Beide zijn 'geholpen' toen ze 10 maanden oud waren. Ongelukjes en sproeien ben ik nog niet tegengekomen - ja... wel drollen die soms in de 'broek' blijven hangen (niet fijn). Qua karakter zijn beestjes echter elkaars tegenpool. De kater is van de categorie knuffelen en kroelen, de poes is meer een blijf-van-m'n-lijf-type. Dat poezen en katers een verschillende aaibaarheidsfactor hebben, heb ik in het verleden ook met andere katten mogen ervaren. Hoe je 't wendt of keert: meiden blijven meiden! Ook in de dierenwereld....

Manus

Kater

Onze kater is veel liever en knuffeliger dan de poes.

Katertje!

Ruim jaar geleden kregen wij via-via een katje (geslacht toen nog onbekend) aangeboden. We hadden al een poes, en ik wilde dus eigenlijk een vrouwtje erbij vanuit het idee dat katers drukker/wilder waren.
Toen bleek echter dat het katje een katertje was....
Vraag ook maar eens hier gesteld , en er werd me veel verzekerd dat (zeker gecastreerde) katers enorm knuffelig zijn.

Klopt helemaal! Onze Moos hebben we wel vrij vlot laten helpen (nadat hij een hele tas met logeerspullen van een logeetje had ondergeplast...) maar daarna is het nooit meer misgegaan. En wat is het idd een knuffeldier; kruipt altijd op schoot 's avonds, desnoods boven op de laptop . Onze andere kat (dus een poes, Saartje) is ook altijd heel lief geweest, maar duidelijk afstandelijker. En absoluut geen schootkat.

Mocht je overwegen om - misschien over een poos - nog een kat te nemen dan zou ik wel zeggen; neem er dan nu meteen twee. Onze poes (8 jaar) en kater (1 jaar dus) kunnen absoluut niet met elkaar overweg. Moos wil spelen dus bespringt Saar uit allerlei hoeken waar Saar weer helemaal blazerig en vechterig van wordt.

Succes met je keuze!
Mare

Jaymza

Jaymza

30-09-2010 om 08:14

Eigen karakter

Ze zeggen wel dat een kater liever is, maar dat gaat niet altijd op. Mijn kater is dus absoluut geen schootkat en de poes juist wel! Ieder dier heeft zijn eigen karakter. Ze kunnen het samen wel goed vinden.

Jaymza

ishtar

ishtar

30-09-2010 om 11:22

De liefste poes van de wereld

loopt hier in huis. Ze is nog knuffeliger dan de katers die ik voor haar had, en dat waren al echte schootkatten. Maar bij deze poes, 'ongeholpen' ook nog, haalden ze het niet. Ze zit vaak al op de bank als ik er nog 'boven hang', zodat ik soms bijna bovenop haar plof, in de haast om maar zo gauw mogelijk op schoot te komen. Komt altijd! zodra ik roep (alleen bij mij overigens, ze is echt mijn poekie )
Dus ook mijn advies: maakt niet uit, kater of poes, ga voor het beestje dat jou het leukst lijkt, en op jou af komt. Er moet ook een klik vanuit de kat zitten. Dat geeft de beste kans voor een knuffelrelatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 12:43

Zou me niet laten leiden door knuffelfactor

Je weet van te voren niet of je kat van knuffelen houdt, of het nu een kat of kater is. Mijn bezwaar tegen katers is dat ze vatbaarder zijn voor blaasgruis. Dat hebben we een keer meegemaakt en daar heb ik geen zin meer in. Wij hebben 5 poezen. Ze zijn alle vijf op hun eigen manier aanhankelijk. De een door op de buik van mijn man te kruipen zodra hij op de bank gaat liggen, de ander ligt op de armleuning van de bank tegen je aan, weer een ander gaat aan het voeteneind van ons bed liggen ´s nachts. En twee zijn vooral geìnteresseerd in eten

ishtar

ishtar

30-09-2010 om 13:35

O ja, blaasgruis

2 katers gehad met blaasgruis, vreselijk is dat, 1 is daar bijna aan doodgegaan! En allebei bleven ze zo gevoelig daarvoor dat ze levenslang aan dieetvoer vastzaten. (en mogelijke andere katten in huis ook, tenzij je ze apart eten wil/kan geven, gelukkig woonden deze heren tegelijkertijd bij ons)

Vera*

Vera*

30-09-2010 om 13:53

Eten ot

Vanaf dat de katten ruim drie weken waren en we ze door een overreden moederpoes mee naar huis namen zijn de katten opgegroeid met een eigen etensbakje op een eigen plekje in de keuken.
Dit heeft nooit problemen gegeven, hoewel de kater (vreetzak) als hij de kans kreeg in de bak van zijn zus dook of er nog wat te halen was.
Poes heeft een poos dieetvoer gehad en daarna weer gewoon voer. Kater heeft een poosje pillen opgelost door zijn blikvoer gekregen terwijl hij later een blaasgruisdieet had terwijl poes 'gewoon' voer kreeg.
Aparte voerkbakjes kan best maar leer het ze gelijk aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.