Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

suf

suf

17-08-2010 om 21:15

Plint

misschien een suffe vraag maar ik kom er niet achter via internet.

moet je eerst de plint tegen de muur schroeven (op het beton) en dan het tapijt laten leggen?
of moet je eerst vloerbedekking laten leggen en dan pas de plint?

bij de laatste komt de plint dus op de vloerbedekking?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Ik zou zeggen, eerst tapijt dan plint, gewoon omdat dat mooier staat, of liever gezegd omdat ik dat mooier vind staan. Maar ik zeg er wel meteen bij dat toen we laatst nieuw tapijt in een slaapkamer hebben laten leggen, we niet eerst de plinten uit gehaald hebben Vind het dan eigenlijk wel best zo.

Eerst vloerbedekking, dan plint

Dus. Dat is sowieso het geval bij laminaat en parket omdat daar een voeg moet worden opengelaten, maar ook bij tapijt lijkt het mij handiger, je krijgt het anders nooit helemaal strak tegen de muur en dan krijg je zo'n kiertje waar dan troep in kan gaan zitten. Althans, dat lijkt mij denkbaar. Ik zou dus altijd eerst het tapijt leggen en daarna pas plinten plaatsen.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-08-2010 om 23:01

Inderdaad, plint als laatste

Da's het mooiste!

Sancy

Sancy

18-08-2010 om 10:15

Hangt van de plint af

Een platte plint zoals je bij laminaat en parket tegen komt, zou ik altijd als laatste plaatsen. Bij een verticale plint zou ik eerder geneigd zijn om eerst de plint te plaatsen en daarna de vloerbedekking. Ik heb veel vloerbedekking gezien maar nog nooit is me opgevallen dat het lelijk of slordig tegen de plint aan lag.
Het hangt trouwens ook af van wie het legt (een professionele legger kan fantastisch netjes en strak leggen) en hoe de plinten bevestigd worden. Er zijn plinten die met plintschroeven bevestigd worden. Als je die later weer wilt verwijderen (en bij vervanging van de vloerbedekking zou dat moeten als die is gelegd voordat de plint geplaatst is) dan vallen bij wijze van spreken de gaten in de muren omdat het speciale schroeven zijn. Dan kost het vernieuwen van de vloer opeens wel erg veel want dan loop je het risico dat de plinten en de muren ook opnieuw gebeuren moeten.
en dan heb je ook nog plinten waarachter je de bedrading kunt laten lopen. Dan is het juist weer handig als je ze na het leggen van de vloerbedekking plaatst.

suf

suf

18-08-2010 om 17:58

Plint

de plint is verticaal. Het is een systeem (gezien bij oa de praxis) waar je plastic rondjes tegen de muur aan schroeft nadat je een gat hebt geboord. de plint klik je er vervolgens zo over heen. Aan de onderkant zit wat ruimte zodat er kabels door heen zouden kunnen maar dat is waar ik het wil plaatsen, de overloop, niet van toepassing.

als ik die rondjes wil plaatsen moet ik dat meten vanaf de grond of vanaf de vloerbedekking.

de vloerbedekking zal overigens gelegd worden door een professionele tapijtleg-figuur.

Suf

Dan zou ik gewoon even overleggen met de professionele tapijtlegfiguur, om te voorkomen dat die straks gaat pruttelen.
Hij zal niet boos zijn dat je zelf de plinten doet denk ik, uit mijn recente ervaringen met vloerenboeren (geen tapijt overigens) heb ik de conclusie getrokken dat die lui de pest hebben aan plintjes zetten. De linoleummeneer probeerde ons zelfs het gebruik van plinten geheel uit het hoofd te praten, maar dat is niet gelukt

Groeten,

Temet

Maxime.M

Maxime.M

19-08-2010 om 10:04

Hier

Hier zaten de plinten al tegen de muur toen wij hier kwamen wonen (jaren 40 huis) ik kan niet zien of ze gelijmd of geschroefd zijn. Het tapijt is er tegenaan gelegd en zit heel mooi. Onlangs moest ik een stukje loshalen ivm een probleempje in de vloer en zag ik dat de tapijtlegger een soort spijkerplintjes langs de randen had getimmerd, ondervloer ertussen en toen de vloerbeddekking er los op, die dus wordt vastgehouden door de spijkertjes van het plintje. Is nog nooit spontaan losgeschoten ofzo. Dus ik denk dat je kan kiezen wat je zelf wilt, het kan allebei. Als je je plinten later wilt plaatsen zal je ze dus bij nieuw tapijt weer weg moeten halen en er later weer opzetten als het klaar is. En als je ze eerst plaatst dan kan je ze voor altijd laten zitten, zeker omdat je er daar toch geen draden doorheen laat lopen.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.