Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Siena

Siena

11-09-2009 om 10:38

Plastic inzamelen

Gebeurt dat in jullie gemeente ook? Bij kennissen van ons staan in het dorp speciale bakken waar je je plastic afval kwijt kunt. Dat vind ik een goed ding, als je weer een zakje vol hebt neem je dat even mee met het boodschappen doen, zoiets als de lege flessen. En jawel, in onze gemeente gaan ze ook starten!
Maar wij krijgen geen bakken in het dorp. Wij krijgen een stapel speciale vuilniszakken die je 1 x per 4 weken aan de straat kunt zetten. Moet ik alle lege vleeswaarpakjes en yoghurtbekers en alle plastic waar soms restjes in zitten 4(!) weken ergens gaan bewaren, lijkt me nogal jeggie zeker in de zomer.
Iemand hier ervaring mee? Op deze manier zie ik er nogal tegenop.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minka

Minka

11-09-2009 om 11:09

Hier is dat systeem ook

Hoi Siena,
Wij hebben ook die speciale vuilniszakken waar je het plastic afval in moet stoppen. De eerste keer (in juni of zo) hebben wij keurig al het plastic erin gedaan. Voor de zekerheid hadden we de dingen waar nog etensresten op zaten eerst afgespoeld maar dat hielp maar weinig. Toen de eerste ophaaldag eraan kwam zaten de maden in de vuilniszak en stonk het vreselijk. Ik had er meteen genoeg van, ik vind het een systeem van niks.
Nu de zomer bijna voorbij is beginnen we toch maar weer met plastic scheiden. Maar dan stoppen we er geen dingen in waar eten in gezeten heeft. Wel lege flessen van shampoo, schoonmaakmiddelen, verpakkingen van koekjes en die plastic wikkels die om tijdschriften zitten en zo.
Zo dragen we toch een steentje bij, en onze kliko raakt ook niet zo snel vol.
Groet, Minka

MaximeM

MaximeM

11-09-2009 om 11:16

Maar de ruimte die het inneemt....

Hoi,

Bij ons is het (nog) niet hoor, maar ik weet niet of ik daar wel zo blij mee ben. Waar lààt je al die losse spullen? Heel veel mensen hebben geen ruimte voor een soort 'mini-scheidings-station' in huis/keuken.

Maxime

Moeilijk vanwege ruimte.

Ik ben er heel erg voor, maar inderdaad hoe moet je dat doen qua de ruimte. Op zich hebben wij niets te klagen want wij hebben een huis met een tuin. Maar ja, in die tuin staan nu dus al 2 kliko's. Eén voor restafval en één voor GFT.
En dan in huis (keuken) heb ik ook al een berg spullen staan om afval te scheiden: één doos voor papier (op mijn rekje met handdoeken/theedoeken gepropt), één krat voor glas, de afvalbak en een heel kleine minicontainer voor het verzamelen van het keuken GFT (hoef je niet elke keer naar buiten te lopen met een handje schillen en zo).
Waar in hemelsnaam laat ik zometeen dan nog het plastic?
Bij ons zijn ze er nog niet uit hoe ze het gaan doen (zak, bak of containers in de buurt). Maar welke keuze ze ook maken, je moet die spullen dus wel ergens verzamelen! En nog meer kratten e/o containers wordt toch wel héél erg veel van het goede.

Bastet

Bastet

11-09-2009 om 11:30

Wij krijgen ondergrondse containers,waar ook al de papiercontainers en flessencontainers staan,ook ondergronds overigens.Dus ja,ik zamel in,scheelt me ook weer ruimte in de kliko!
Bastet

Siena

Siena

11-09-2009 om 11:36

Iiieeeks minka

dat scenario zag ik dus ook voor me.
Tops, plastic inzamelen op zich ben ik heel erg voor. Maar het is net wat anderen hier ook al zeggen, op de manier waarop onze gemeente het gaat inrichten moet je 4 weken lang je eigen afval bewaren. Waar laat je dat en het is niet fris.
Wat ik gezien heb van die bakken in het dorp gaat dat veel beter. Je kunt het iedere paar dagen kwijt als je wilt, geen afvalberg in je schuur of tuin en geen viezigheid overlast. Lijkt me veel prettiger en motiverender.

Mamvantwee

Mamvantwee

11-09-2009 om 11:49

Al die containers

Wij hebben een grijze bak, een groene bak (gft) en een papierbak naast het huis staan en ergens in de schuur een kleine voor klein chemisch afval, maar die gebruik ik niet. Elke 4 weken wordt de papierbak geleegd, en die zit dan tjok- en tjokvol. De grijze en groene worden elke 2 weken geleegd, en die zitten dan ook goed vol.

En in de zomer kruipen de maden eruit ja, vorige week nog meegemaakt. Ik zit echt niet te wachten op nog zo'n dierentuin-bak erbij...we hebben al een rij met containers staan!

Vera*

Vera*

11-09-2009 om 11:49

Milieustraat thuis

Wij hebben nu al drie kliko's: een grijze, een groene en een nog grotere voor papier. Wij betalen hier per kliko aan de straat (behalve voor papier) en loonde het al om plastic, tetrapakken en luiers apart weg te brengen. Maar nu zijn we ook 'plastic heroes' en hebben we óók nog van die vuilniszakken om al het plastic in te zamelen. Er mag wel véél meer in dan wat zo naar de milieustraat mocht maar mijn aanrecht lijkt wel een vuilnisbelt, een bakje voor gft en al het plastic wat er in mag verzamelen wij links van het koffiezetapparaat (dus van shampoofles tot plasticje van het vaatwastablet tot vleesschaaltje en bloempot), een (paar) keer per dag gooi ik het dan buiten in de zak. En ja dan heb je ook nog het glas en in de schuur de bak voor kca.
Doordat de grijze kliko vooral bestond uit heel veel plastic verpakkingsmateriaal scheelt het nu weer, nog maar 1 grijze kliko in de zes weken maar met zoveel inzameling gaan de tetrapakken weer gewoon in de grijze container want waar ik het anders laten moet?

neteret mut

neteret mut

11-09-2009 om 12:43

Wat mag erin?

Bij ons in onze stad in Belgie, wordt er elke 2 weken een blauwe zak opgehaald, de PMD zak Oftewel plastic, metaal en drankkartons. Maar hierin mogen bv boterbakjes en plastic yoghurtkuipjes, folies om vleeswaren niet. Een heel enkele keer vergeet ik ze aan de weg te zetten en dan staan ze er langer, geen maden gezien ( er zitten ook kattevoerblikjes in en ik maak niks schoon van te voren). GFT gaat bij het restafval in een witte zak en die worden wekelijks opgehaald. Inmiddels hebben we een compostvat en kan een deel vj GFT daarin. En plastic bewaar ik inmiddels ( schoon !) thuis verdeeld in folies en bakjes om het af en toe gratis naar het containerpark te brengen.

Miekie

Miekie

11-09-2009 om 12:44

Al een jaar

Wij zamelen al een jaar plastic in, en dat scheelt in de gewone bak heel veel ruimte. Boevendien betalen wij per kilo, dus dat scheelt weer iets (ok, een heel klein beetje). Het wordt 1 keer per maand opgehaald, je kunt tussentijds het wegbrengen naar het nilieupark. Ook wij hebben van die zakken Het echte hele vieze plastic van vis, buitenlandse kaas doe ik er niet in (net zoals ik vleesafval niet in de biobak gooi, maar in eenkrant met plastic zak eromheen bij het gewone afval ivm maden). Vlees en groentebakjes was ik altijd af op het laatst in het afwaswater wat ik al heb voor pannen etc, dus extra water kost het niet. Ik late het wel goed uitlekken voor ik het wegdoe.
Ik heb al die tijd nog nooit maden in de plasticzak gehad, ook niet toen het zo warm was, ik heb daar ook nog niemand over gehoord hier. Integendeel, de meesten zijn enthousiast. Eigenlijk is dit mijn schoonste afval.
Ik zou het fijner vinden als ze het wat vaker op komen halen. Ik heb toch bijna 3 zakken per maand, dus vlak voordat het opgehaald wordt heb je redelijk wat in de schuur staan. Maar volgens een vriendin van mij moet je alles in elkaar schuiven en met passen en meten heeft zij maar 1 zak. Maar dat is mij te veel moeite.
Het is in het begin even wennen en zoeken en vinden maar verder vind ik het een prima systeem.

Mamvantwee

Mamvantwee

11-09-2009 om 13:10

Ja maar dat afwassen...

Sommigen van jullie wassen dat afval dan af om maden te voorkomen. Dat gaat mij persoonlijk wel wat ver hoor. Afval is afval, als ik daar ook nog tijd en moeite aan moet besteden...bleeh.

Ik doe alleen tuinafval in de groene bak. En als ik heel toevallig alleen uitgelopen aardappels of rotte appels in mijn handen heb, gooi ik die ook in de groene bak. Maar verder ga ik geen restjes groente apart houden, nee, alles in de grijze bak.

We scheiden al papier, tuinafval, huishoudafval en glas. Ik vind het wel genoeg werk.

Gewoon in een plastic zak

In onze gemeente zamelen we nu een paar maanden plastic in. In onze keuken hangt een plastic tasje, hierin gaat het plastic. Twee of drie keer per week fiets ik langs de plasticcontainer, geen probleem hoor. En het scheelt wel, in de "normale" container!

Gemeente moet alleen wat vaker de plasticcontainers legen, regelmatig staan enorme hopen ernaast... Nogal vervelend voor de omwonenden.

En de mensen die hele speelgoedtoestellen ernaast plaatsen, ondanks de vermelding dat dit niet mag..... pfff..

Even wennen nog..

Linda

boeke

boeke

11-09-2009 om 14:39

Hier bij ons in belgië

wij hebben een grijze bak voor restafval, een compostbak in de tuin voor gft (je kan ook voor een groene bak kiezen die ze dan komen ophalen), een blauwe zak voor PMD (plastic flessen en bidons tot 5 l, metalen blikjes en tetrapakken (= drankkartons)), papier en karton wordt apart opgehaald en glas doe je naar de glasbol of het containerpark.
de grijze en de groene bak en de PMD zak komen ze hier om de 2 weken ophalen, voor de bakken betaal je hier per gewicht dat je meegeeft (om het half jaar moet ik +/- 50 euro betalen), de PMD is per zak. papier is maandelijks of naar het containerpark.
de PMD zak staat bij ons gewoon binnen en ik heb daar nog nooit maden in gehad. ook de blikjes van het katteneten, blikjes van tomatenpuree en -blokjes, ... gaat daar gewoon vuil in, nog nooit last mee gehad. Ik heb wel veel maden in de compostbak maar ik smijt daar wel zaken in die daar eigenlijk niet in mogen, zoals keukenrestjes enz. maar daar heb ik een oplossing voor: als het madenfeest dreigt uit te monden in een maden-orgie, laat ik het deksel van het vat een dagje openstaan en dan komen de merels de maden oppikken

Rembrand

Rembrand

11-09-2009 om 14:48

Wij ook speciale vuilniszakken.

Ik doe het wel, maar het is inderdaad met het warme weer van de afgelopen weken niet echt fris geweest om het plastic in huis te bewaren.
Wij hebben een soort knijper ( je kan hem ook gebruiken voor aangebroken chipszakken ) die we op de zak zetten, maar handig is het niet. Ik heb ook geen zin om de zak in een vuilnisbak buiten te zetten, want als het slechter weer gaat worden, moet je steeds voor elk stukje plastic naar buiten.
Het valt mij wel op hoeveel plastic je eigenlijk bij elkaar verzamelt !
M.

Siena

Siena

11-09-2009 om 14:54

He ja lindadr

zo zou ik het ook zo graag willen, 2-3 x per week gewoon even langs de container met een tasje.
Rembrand, wordt het bij jullie ook maar 1 x per 4 weken opgehaald? Juist omdat er best veel plastic afval is gaat dat een hel berg worden ben ik bang! Jammer dat de gemeente niet voor containers heeft gekozen maar ja daar heb je als inwoner niets over te zeggen blijkbaar. Ik heb het tenminste niet als punt bij de gemeenteraadsverkiezingen zien staan, haha.

reina

reina

11-09-2009 om 16:15

Nog niet

Hier wordt het nog niet ingezameld, maar ik zou het wel een goed inititaief vinden.

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2009 om 17:00

Doe ik al maanden

kan ik trots melden. Half juni kregen we van de gemeente brief plus alvast een zak, ik ben meteen begonnen. En dat gaat hárd, ongelooflijk. Hier staan overal prachtige oranje containers, ik kan het goed kwijt. Die containers zijn wel snel vol, omdat mensen (ik ook dus he, ik ben ook een mens) het plastic niet in elkaar stampen.
Ik heb naast de vriezer in de bijkeuken zo'n droogrek staan en om een van die openklap-steunhaak-gevallen past precies een lusje van een plastic tas. Ik gooi hem 1-2 keer per week weg. Die tas dus he, niet dat droogrek. En een ruímte dat ik over heb in mijn gewone grijze kliko, niet te geloven.

Tirza

Vera*

Vera*

11-09-2009 om 18:10

Tirza

Inderdaad, het scheelt veeel ruimte in de kliko maar jij kunt je volle zakken ergens in een oranje bak werpen en hier worden ze 1 keer per maand opgehaald. Ik heb ongeveer 4 zakken per maand en tijdens onze vakantie kon het niet aan de straat en staan er nu al 6 volle zakken te wachten totdat het eind september is. Het enige voordeel is dat ze praktisch niets wegen. Dat laatste heeft ook weer nadelen want als het hard waait zie ik die zakken al alle kanten op waaien.

Rembrand

Rembrand

11-09-2009 om 19:40

Siena.

Bij ons wordt het elke twee weken opgehaald. Van mij zou het best elke week mogen, want ik heb bijna elke week een zak zo goed als vol.
M.

Siena

Siena

11-09-2009 om 20:40

Concluderend

lijkt het er op dat de mensen met oranje containers in het dorp een stuk blijer zijn. Bij Rembrand worden de plastic zakken dan nog iedere 2 weken opgehaald en zelfs dat zou meer mogen. Tirza, tuurlijk scheelt het in je grijze bak maar die wordt wel elke 2 weken geleegd terwijl ik al m'n plastic 4 weken ergens moet opslaan. Dat kost dan alleen maar méér ruimte.
Zo logisch dat die containers een veel betere oplossing zijn, snik, waarom bedenkt mijn gemeente dat niet?

Nasha 1st

Nasha 1st

11-09-2009 om 21:53

Pffff

hier ook ineens die zakken! Alsof ik plek heb om 4 weken lang een zak met plastic ergens neer te zetten....eerst waren ze hier op de scholen begonnen, zat ik hier al met 2 zakken in de schuur...vond het helemaal niks!

Hier krijgen we zakken over een paar maanden

maar ik heb toevallig dinsdag een zak vol naar de nieuwe container een winkelcentrum 5 kilometer verder gebracht,voor het eerst.
Kom ik daar aan met mijn zak, is het alleen een klein openingetje waar flessen etc in kunnen.Kon ik ales er weer uit vissen om het los erin te stoppen. Mijn 3 liter wasmiddelfles paste met veel moeite. Maar....wel veel weg

judiths mama

judiths mama

11-09-2009 om 22:30

Hier geen grijze kliko

maar gewoon de ouderwetse vuilniszak aan de straat. Ik ben erg blij met de containers voor plastic hier in het dorp. Dat scheelt mij aanzienlijk in afval. We hebben er trouwens een extra prullenbakje voor in de keuken gezet en op zaterdag gaat het zakje plastic samen met de lege flessen en het glas mee met de boodschappenroute.
Als het maar een keer per 4 weken opgehaald zou worden, zou ik gelijk bij de gemeente aan de bel trekken. Belachelijk, waar laat je die schimmelende zooi 4 weken lang.

Lynna

Lynna

12-09-2009 om 08:35

Doe het (nog) niet

Wij moeten hier ook plastic apart verzamelen en dan kunnen we het eens in de twee weken kwijt. Als de groene bakken worden verzameld aan de straat, zet je de plastic zakken er klemvast tussen en die worden dan als eerste opgehaald. Na afloop blijft er dan nog wel het nodige afval op straat liggen, viel mij op.

Zelf ben ik er nog niet aan begonnen. Ik vind het een enorm gedoe.

Bakkenverzameling in achtertuin

Wij hebben er ook drie, voor papier, groen en de grijze bak. Er is sprake van dat we nog een bak erbij krijgen voor plastic. Duh....

Mooi hoor, allemaal, maar ik ben er echt niet blij mee met al die bakken in mijn achtertuin.

Enne... het beleid van de gemeente is ook naadje: de flats even verderop scheiden helemaal niets! Die gooien hun complete vuilniszak in 1 container die verzonken is in de straat. Niets afscheiden van huisvuil voor flatbewoners.

Dat vind ik zo krom. Zit jij je best te doen om alles te scheiden en even verderop wonen honderden mensen die alles in 1 bak/zak kwakken. Die hebben niet eens de mogelijkheid om afval te scheiden.

Ooit had ik eens een grote bak die een tussenschot had, de ene kant grijs, de andere kant groen. Perfect. Kijk, zo'n bak zou handig zijn ipv een hele rij bakken in je achtertuin.

Etiketten eraf?

Wij kregen vandaag ook de brief van de gemeente, ik had al een weekje die oranje bakken zien staan. Bij het rijtje "wat wel en wat niet" lees ik "zorg dat alles leeg is en verwijder papier, karton of aluminium) folieresten.

Betekent dat dan dat ik van ieder melkfles, shampoofles en zo, het etiket af moet gaan weken? Dat vind ik wel erg veel tijd kosten.

Siena

Siena

12-09-2009 om 15:41

Nee

http://www.plasticheroes.nl/veelgestelde-vragen.php
Moeten de etiketten verwijderd worden? Nee, de etiketten zijn niet schadelijk voor de verwerking van de plastic verpakkingen. Etiketten worden tijdens het sorteerproces van de plastic verpakkingen afgespoeld. Op deze manier komt het papierpulp ook weer voor hergebruik in aanmerking.
En wees maar blij met de oranje containers Savon!

Gelukkig

Dat is fijn dat die etiketten er niet af hoeven, ik denk dat ik dan toch snel afgehaakt was. Misschien hadden ze dat wel duidelijker in de folder moeten zetten, nu staat het er echt met vetgedrukte letters: VERWIJDER PAPIER. Bedankt voor de link Siena!

Wij hebben hier helemaal geen kliko's meer in de tuin, maar van die ondergrondse bakken. Sindsdien zamel ik geen GFT-afval meer apart in, te weinig ruimte in de keuken voor extra bakken of zo. Ik wil nu best plastic apart in gaan zamelen, maar waar laat ik dat allemaal? In de schuur? In de tuin? De oranje container staat bij de C1000 en daar kom ik ook niet dagelijks.

Marieke

Marieke

12-09-2009 om 21:16

Milieuboer

Ik heb niet het hele draadje gelezen dus wellicht heeft er al iemand uit mijn omgeving gereageerd. Maar ik ben persoonlijk heel erg blij met onze milieuboer die wekelijks een route rijdt door de gemeente. Ze zamelen van alles in: glas, papier, blik, schillen, vodden. Maar dus ook plastic, we hebben bij aanvang van het project 5 plastic zakken gekregen die we moeten gebruiken, hierin mag al het plastic (dus ook bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal dat om het vlees gaat en last but not least drankkartons en dat zijn er nogal wat bij ons). Een gemiddeld huishouden heeft per week zo'n 2 zakken bij de weg staan, en je krijgt gewoon het aantal lege zakken terug dat je hebt ingeleverd). Ideaal systeem!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2009 om 23:03

Doe het ook

Maar nog niet volledig en dat heeft voor een deel te maken met de zakken waar het in moet. Begrijp ik goed dat die speciale zakken ook te koop zijn? Ik gebruik nu pedaalemmerzakken, maar dat stelt ook niks voor qua formaat. Ik ben ook best bereid een speciale afvalbak in de keuken te zetten als ik ermaar een passende doorzichtige afvalzak voor kan vinden. Heeft iemand tips?
Ik was toetjesbakjes overigens even af voor het in de zak gaat. Een bak van bijvoorbeeld roerbakgroente gaat ook even onder de kraan. Verpakkingen die ik wel erg bacteriegevoelig vind zoals de folie die om het vlees gezeten heeft of verpakking van vleeswaren, gooi ik in de grijze bak. Ik zou met plezier ook een kliko voor plastic in de tuin zetten. Het zou me nóg meer aanmoedigen plastic apart weg te gooien.

Marmar

Marmar

13-09-2009 om 00:47

Ook.

Maar hier staat die container voor plastic bij de parkeerplaats van de supermarkt, naast de containers voor glas. Even verderop staat een automaat die flessen met statiegeld omwisselt in een bonnetje voor de supermarktkassa. Dat vind ik wel zo handig bedacht
Ik gebruik thuis wat kleine gratis plastic zakken om het plastic afval in te doen. Met zak en al even pletten, dikke knoop erin en geen vlieg kan er nog bij. Dus schoonmaken doe ik niet. Zakje vol, dan gaat-ie achterin de auto in een grotere plastic zak. De eerste beste keer dat ik weer boodschappen ga doen gaat-ie weer weg. Het scheelt inderdaad een hele hoop ruimte in de grijze kliko.
Waar ik wel moeite mee heb zijn die glasverzamel containers. Hier moet je het glas naar kleur sorteren: een bak voor doorzichtig, één voor bruin en één voor groen. Veel flessen zie ik als groenbruin (of bruingroen , ben ik kleurenblind?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.