Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

03-05-2010 om 13:01

Plakplinten leggen

Ik moet nog de plintjes van het laminaat leggen. De plakplinten heb ik in huis, net als een verstekbak en zaag, dus ik kan zo aan de slag. Op de lange muren gaat dat wel lukken, maar hoe los je hoekjes op zoals bij een drempel. Daar springt de muur als het ware in, waardoor of het plintje breder zou moeten zijn (om aan de binnenkant recht door te lopen), of je moet de plint in zijn geheel iets naar binnen schuiven zodat hij niet recht doorloopt aan de binnenkant. En dan heb ik ook nog verwarmingsbuizen die vlak langs de muur (en door de plint lopen). Ik kan natuurlijk de rechte stukken leggen en dan wachten op handige visite, maar daar heb ik nog andere klusjes voor liggen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

03-05-2010 om 17:41

Verstek zagen

Ja die plintjes moet je dan dus verstek zagen. Als je een lijntje van bijvoorbeeld 2 vanaf de muur aanhoudt dan zie je precies de vorm die je plintje gaat lopen. Bij mij bij de deurposten zie ik dus 6 stukjes liggen, twee zijn er maar een cm breed (ongeveer) en alles in verstek. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, en anders moet je even googlen op verstek zagen+plinten.

Succes,
Maxime

Tip

Succes, het is een p.. klus.
Tip: huur ook een tacker. Anders laten die plinten onherroepelijk na een tijdje weer los. Vooral bij de korte stukjes vervelend, heb je allemaal van die losse endjes plakplint die over de vloer slingeren. Vraag mij niet hoe ik dit weet .
In dit huis hebben we de vloer laten leggen, en die parketmeneer had dus wel plakplinten maar zette ze wel vast.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

03-05-2010 om 21:51

Nou maxime

Daar had ik al op gegoogled en ik kan er geen afbeeldingen van vinden. Ik snap wel dat je waarschijnlijk met meerdere stukjes de bocht om moet, maar hoe dan precies kan ik niet verzinnen. Volgens mij moet je de lange plint met het puntje naar voren leggen, dan een driehoekig stukje daarin, en dan het plintje langs de drempel weer daarin passend. Ik ga wel eerst wat tekenen ofzo. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat je de binnenkant van de plint ziet, want die heeft een andere kleur.
Overigens ook opgezocht wat een 'tacker' is. Die blijk ik in huis te hebben. Voor een niet-klusser heb ik best een aardige uitrusting

Vic: papier?

Ik zou het idd even uittekenen of met van die knutselstroken wat fröbelen...

Je neemt van iedere lijn die de begrenzing van het vlak vormt een parallel die 2cm ernaast loopt. Waar die parallele lijnen elkaar kruisen verbind je het kruispunt met de hoek in de begrenzing van je vlak. Dat zijn de verstekken die je moet zagen.

je krijgt dan allemaal onhanteerbare peuterstukjes. Hier vallen ze er ook vanaf.

Succes! En misschien heb je wat met omslachtig wiskundig taalgebruik (misschien ook niet...)

Vic

Vic

03-05-2010 om 22:11

Puzzled

"Je neemt van iedere lijn die de begrenzing van het vlak vormt een parallel die 2cm ernaast loopt. Waar die parallele lijnen elkaar kruisen verbind je het kruispunt met de hoek in de begrenzing van je vlak."
Huh? Bedoel je een soort parachuutje?

Maxime.M

Maxime.M

03-05-2010 om 22:36

Vic ik heb een foto gemaakt

Hierbij een foto van mijn plakplintjes; wel enorm versleten en een ontbrekend stukje want ze zitten er al 16 jaar op. Wij zijn nodig toe aan nieuw laminaat.

http://www.mijnalbum.nl/Album=E38E6XSO

maxime

Vic

Vic

03-05-2010 om 22:47

Oh zo

Bedankt Maxime! Dat ziet er best ingewikkeld uit. Gelukkig heb ik hier jaren '50 kozijnen dus daar zit dan niet zo'n extra hobbel in (gut hoe heet dat ook alweer). Dat met die twee centimeter van Rodebeuk begrijp ik zelfs niet na de uitleg van Pelle. Dat ligt niet aan jullie, maar ik heb een wiskunde-deuk. Ik denk dat ik eerst met strookjes papier maar eens ga fröbelen, dan kom ik er vast wel uit. En gelukkig krijg ik deze week nog visite

Ja dan is het jammer...

dat we elkaar niet even in de ogen kunnen zien, resp op de tafel...

Ik probeerde namelijk niet al te veel woorden te gebruiken.

lastig hoor!

Maxime.M

Maxime.M

04-05-2010 om 11:11

Best ingewikkeld

Ik zou inderdaad een soort tangram stukjes gaan maken en in elkaar puzzelen
Mijn vriendin heeft ooit 'professioneel' laminaat laten leggen (echt door een bedrijf dus) en afgezien het feit dat ze ontzettend veel zaagverlies had, waren die plakplintjes hier en daar op zijn kop gelegd door de medewerker die niet door had hoe het moest. De stukjes pasten dus uiteindelijk wel, alleen lagen er een paar op zijn kop, anders paste het niet.
Je snapt wel dat mijn vriendin heel wat gesteggel heeft gehad naderhand, want zij wilde niet de volle mep betalen, voor dat klunswerk.
Ik zou zelf dus beginnen lange slierten papier, zoals je plintjes zijn (zelfde dikte) en dan knippen maar, geef ook aan als je klaar bent wat de bovenkant dus is. En maak ze vervolgens na van echte plint

Maxime

Huur als dat kan een plintenschaar

Met een 'klonk'valt ineens het kwartje bij mij. Er bestaan ook plintenscharen! Dat weet ik, omdat de vloerenlegger bij ons net een klein stukje plakplint tekort kwam. Dat heb ik toen zelf even gehaald bij de vloerenboer en die kortte het op maat af met de plintenschaar. Die desgewenst keurig in verstek knipt. En dat gaat stukken sneller en netter dan met een verstekzaagje.
Dus ik weet niet of die dingen te huur zijn, maar als dat kan zou ik het zeker doen, het scheelt een hoop gepiel.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

04-05-2010 om 21:12

Dan nog een heel domme vraag

Sorry hoor, maar ik denk dat ik het bijna snap. Mijn plintjes zijn breder dan 2 cm., moet ik dan 3 cm. doen of toch 2? Oh, wat erg is dit. Ik heb wel zelf de zolder geïsoleerd, en dan val ik door de mand met een paar rottige plintjes.

kuzco

kuzco

05-05-2010 om 13:33

Inderdaad een plintenschaar

Die dingen zijn ideaal als je plakplintjes gaat leggen. Veel makkelijker dan in verstek zagen en vele malen netter. Je kunt er ook veel makkelijker kleine stukjes mee knippen. Ik heb hier laatst de gang voorzien van nieuwe plakplinten en er zo mee klaar en het ligt er keurig bij. Zolang je maar goed meet....

Maxime.M

Maxime.M

05-05-2010 om 14:03

Vic

je hebt de plakplinten al in huis gehaald toch? En die zijn 3 cm breed? Knip dan eens van papier een paar stroken van 3 cm breed, net als je plakplintjes, alleen deze zijn natuurlijk maar een a4 tje lang, maar voor het knippen van je hoekjes is dit voldoende.
Knip nu eens een zo'n papiertje schuin af (hoek van 45 graden) je andere stukje papier kan je nu omdraaien en daar aan vast leggen, nu heb je een hoekje van 90 graden. Vervolgens ga je nu weer knippen in een hoek van 45 graden waar je weer een hoekje/obstakel tegenkomt. Alle passtukjes bewaren en dan met een plintenschaar later je echte plintjes knippen.
Lastig uitleggen zo op papier.

Succes
Maxime

amk

amk

06-05-2010 om 08:45

Geen plintenschaar

ja de hoekjes zijn wel mooi maar de plint wordt ingedeukt dus het ziet er niet zo strak uit als een goed gezaagde plint.
Ik heb deelen van mijn plinten opnieuw gelegd omdat ik het er zo vreselijk uit vond zien.

En verder moet je ze vast leggen met goed dubbelzijdig plakband en niet met die lullige stripjes die aan de plintjes zelf zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.