Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

costa

costa

26-05-2009 om 20:51

Pilletjes tegen reisziekte in de python?

Binnenkort gaan we met een groep naar de Efteling, hartstikke leuk en dochterlief die 1.20 m is en "dus" overal in mag wil met mij in alle attracties.....Vind ik op zich leuk hoor, maar......ik word tegenwoordig na één rondje in de draaimolen al misselijk......Zouden pilletjes tegen reisziekte helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

26-05-2009 om 21:12

Goh, geen idee eigenlijk

Ik weet eigenlijk niet of dat goed helpt. Maar mijn ervaring (ben ook snel zee-, lucht- en autoziek) en in een draaimolen sta ik na 1 rondje ook al op zijn kop is dat ik in achtbanen eigenlijk helemaal niet misselijk wordt. Ben alleen een beetje dronken als ik uitstap. Een achtbaan in het donker (zoals space mountain in Disney Parijs) is weer helemaal niets, daar kom ik wel beroerd uit.
Veel plezier in de Efteling.

Niet doen hoor

Of het helpt weet ik niet, denk het wel, maar ik zou het zeker niet geven. Bijwerking ervan is namelijk dat je er duf, suf, chaggerijnig, moe en vervelend van wordt en dat is echt niet leuk tijdens een dagje Efteling! Gewoon proberen en als het niet gaat dan was dat dus de laatste keer, of gewoon het risico niet nemen.

Annet

Annet

26-05-2009 om 21:27

Kan ze niet met een ander mee

Oudste ging haar eerste keer met een tante die daar enthousiast over was. Ideaal!
Jongste ging met mij mee. Ik vond een eerste keer met grote zus niet vertrouwd genoeg in een snelle achtbaan, maar ik had het graag overgelaten aan een andere volwassene. (stom hè, vroeger vond ik het echt leuk, ik word oud.....)
Pilletjes zou ik niet doen. De duizeligheid/misselijkheid is snel over als je weer aan de grond bent. Net zoals met auto rijden. Als je er 10 minuten uit bent, heb je nergens meer last van.

costa

costa

27-05-2009 om 10:42

Bedankt

voor de reacties! Ik wist niet dat die pilletjes suffigheid veroorzaakte, misschien is het dan niet zo'n goed idee....

Dochter kan wel met iemnad anders mee, maar eigenlijk vind ik het zelf ook wel weer eens leuk.... (denk ik!) Ik ben al zóó lang niet in de Efteling geweest!

mirreke

mirreke

27-05-2009 om 10:50

Hmmm

Als je echt misselijk wordt zou ik het niet doen. Ik kan zelf al jaren nergens meer in. Af en toe vergeet ik het en dan ga ik wel weer (want ik vind het namelijk wel heel erg leuk...) bv. in de zweefmolen, of een gewone draaimolen. Maar ik word hartstikke ziek. En bij mij duurt het langer dan 10 minuten...! Eigenlijk heb ik dan de rest van de dag koppijn en blijf ik misselijk. Ik kan eigenlijk ook niet meer tegen autorijden, behalve als ik zelf rij. Zou dit ook weer overgaan... Ik vind er namelijk niks aan.
Ik geloof niet dat reispilletjes daar tegen helpen, het is nl erg hard en erg op zijn kop, in plaats van een gezapig autoritje. Misschien zou je naar een acupuncturist kunnen gaan (bedenk ik me ineens, misschien ook iets voor mijzelf)....

Minet

Minet

27-05-2009 om 11:22

Niet misselijk in achtbaan

Costa, ook ik wordt erg snel misselijk in alles dat rondraait (en in de auto), maar......een achtbaan draait niet rond, die maakt geheel andere bewegingen waarbij ik niet misselijk wordt. Ik ga dan ook alleen in achtbanen en laat alle andere atrakties links liggen.
Er is dus hoop voor jouw ritje in de python

Ik ook niet

Hier hetzelfde, alleen misselijk in b.v. octopus, schommelboot en alles wat die bewegingen ongeveer maakt. In de auto in principe niet zolang ik maar voorin zit en naar buiten kijk (achterin of lezend dus wel). Draaimolen duurt meestal niet zo lang en dat houd ik nog wel vol, zweefmolen gaat ook fout als het te lang duurt (heel even gaat dus wel).
Maar de achtbaan gaat prima! En wildwaterbanen b.v. ook.
groeten albana

Holiday

Holiday

27-05-2009 om 17:13

Theekopjes

Ooh ja de theekopjes. Daar moet ik altijd alleen in want niemand wil met me mee. Gek hoor, heerlijk vind ik die! Gewoon steeds met je ogen dezelfde punten opzoeken. Het enige nadeel van de theekopjes is de muziek erbij. Nog uuuuuren daarna zit Monsieur Canibale in je kop. Nee he, zelfs nu al.....
Voor mij juist weer geen python, grappig die verschillen!

Of je reistabletjes zou moeten gebruiken, ik denk dat het niet helpt. Maar je zou even bij de apotheek nog kunnen vragen.

costa

costa

27-05-2009 om 18:27

Die theekopjes

leken me nou juist zo onschuldig!

Vic

Vic

27-05-2009 om 18:32

Boot

Ik kan in alle attracties, zonder misselijk te worden, behalve in die schommelboot. In een achtbaan heb je altijd een beetje gek gevoel als je ineens keihard naar beneden rijdt, en in die boot zit je continue met dat gevoel.

Vic

Vic

27-05-2009 om 18:34

Wat ik wilde zeggen

Ik ga niet in attracties waar ik misselijk in word (die ene dus). Het zou niet in me opkomen om dan pillen te gaan slikken.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-05-2009 om 19:14

Theekopjes zijn niet onschuldig!

Die theekopjes zijn helemaal niet onschuldig. Dat ding heet niet voor niets Monsieur Cannibal, dat zijn echte kookpotten: je wordt daarin levend gekookt om vervolgens opgegeten te worden.
Ik kan gelukkig overal zonder problemen in, maar m'n man wordt al wit als zoonlief verklaart dat hij nu echt met Papa in de draaimolen wil. Had ie maar geen abonnement moeten nemen.

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2009 om 20:25

Domperidon

Het wondermiddel tegen misselijkheid waar je níet suf van wordt. Verkrijgbaar bij de apotheek.

Tirza

Domperidon

Dat leent zich inderdaad heel goed als basismelodietje voor een lied
domperidon-pedidon-pedidon, domperidon-domperidon...

costa

costa

28-05-2009 om 11:28

Liedje

Als ik dan niet lekker word kan ik altijd nog als afleiding jouw liedje zingen Genista

O en Vic, ik ben ook niet zo'n slikker, en normaal laat ik dit soort attracties aan mijn man over, maar hij gaat nu niet mee en voor m'n dochter is het voor het eerst dat ze naar de Efteling gaat, dus best spannend en een veilig idee als ik naast haar zit denk ik!
Enne....stiekem vind ik het zelf ook wel leuk!

costa

costa

28-05-2009 om 17:16

Tirza

Bedankt voor de domperidom tip! Ik had er zelf niet aan gedacht!!

Kari1

Kari1

28-05-2009 om 21:29

Even rechtzetten

Domperidon is een middel tegen misselijkheid vanuit de maag maar geen middel tegen reisziekte. Domperidon versnelt de doorstroming vanuit de maag. Een trage maaglediging geeft misselijkheid en domperidon kan dan helpen.
Bij reisziekte komt de misselijkheid niet uit de maag maar uit het evenwichtsorgaan. Domperidon doet daar niets mee.
Kari

Kari1

Kari1

28-05-2009 om 21:43

Uit het archief

Even mezelf citeren uit het archief:
Bij stimulering van het braakcentrum in de hersenen gaan we braken. Die stimulering kan b.v. komen door maagdarmproblemen, door migraine, door zwangerschap, of door prikkeling van je evenwichtsorgaan bij reisziekte.
Domperidon werkt op de maag. Het verhoogt de maagactiviteit, opent de maaguitgang, en versnelt de maaglediging. Prima dus voor misselijkheid uit de maag: de maaglediging zal zorgen voor minder prikkels uit de maag naar het braakcentrum. Maar het doet niets met het braakcentrum zélf. Als dat geprikkeld wordt door het evenwichtsorgaan heeft domperidon daar geen effect op. Het kan wel zijn dat je bij de misselijkheid hierdoor idd minder spuugt omdat er minder te spugen vált. Maar bij een flinke reisziekte trekt het braakcentum zich niets aan van een meer of minder lege maag, die probeert zich dan toch wel om te keren. Ik zou dan ook geen domperidon aanraden daarvoor.
Kari

Tirza G.

Tirza G.

28-05-2009 om 23:44

Toch

is domperidon voorgeschreven voor reisziekte door een arts. "Gewone" reistabeltjes, of hoe heten die dingen, werken versuffend - urenlang. Da's net handig als je op school zit.
Ik weet hóe het werkt bij maagklachten, maar ik weet ook dát het werkt bij reisziekte.

Tirza

Kari1

Kari1

29-05-2009 om 14:51

Toch2

"ik weet ook dát het werkt bij reisziekte"
Nee, dat doet het niet. Het werkt anti-braak, dat is iets anders. Als bij iemand de grootste last van reisziekte het braken an sich is, dan kan domperidon dat remmen. En omdat dat braken als de grootste last werd ervaren, kun je je dan beter voelen.
Bij velen bestaat reisziektelast uit draaierig en kotsmisselijk zijn (met of zonder braken). Dan kun je zorgen dat je maagontlediging sneller gaat, maar dan blijf je draaierig en kotsmisselijk want dat komt uit je braakcentrum. Maar misschien kun je zelfs dan nog iets hebbben aan een placebo-effect bij het nemen van domperidon...
Kari

Tirza G.

Tirza G.

29-05-2009 om 16:17

Kari1 (ot)

Is "maagontlediging" nou dubbel op of niet )

En inderdaad± in het onderhavige geval is overgeven het ergste verschijnsel van de reisziekte.

Tirza

Margriet*

Margriet*

03-06-2009 om 22:16

Pas in de python

geweest maar dat ding gaat zo snel dat je voordat je het weet er weer uitstapt. Om daar nou een pilletje voor te nemen....

costa

costa

08-06-2009 om 10:04

Niet geweest

Uiteindelijk bij het Efteling bezoek niet in de python geweest vanwege enorme wachtrij waar bij nader inzien niemand echt zin in had, genoeg andere leuke dingen te doen! Maar bedankt voor de reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.