Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Piano huren?

Hallo,

Wij willen graag een piano huren. Heeft er iemand ervaring? Het huren lijkt me haddg omdat je hewt voor een jaar kan doen en dan kan overwergen of je het wilt. Heb al even gekeken maar in de provincie Groningen heb je maar 3 adressen en dat kost behoorlijk wat.

Je betaalt al snel 40 euto in de maand. Iemand andere sugesties??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ben je bij...

...Steenhuis geweest? In Glimmen?

Niet dat die veel goedkoper is denk ik, maar wel een fijne zaak.

Ik denk dat die 40 euro een redelijke oprijs is. Piano's zijn niet goedkoop, zijn lastig te transporteren & moeten 2 keer per jaar gestemd. Dat zit ook allemaal in die prijs.

Maar als je het echt anders wilt......

1. Koop een 2e hands piano. Als het nodig is kun je die hopelijk met minder dan 400 euro (jaar huur) 'verlies' weer doorverkopen. Niet vergeten dat je het ding dan zelf moet laten stemmen en zo. Kost ook geld.

2. Koop een 2e hands digitale piano via marktplaats, wsch goedkoper, en kun je indien nodig na een jaar ook zo weer weg doen. Maar lang niet zo leuk als een akoestische piano (vind ik)

Ik neem aan dat je weet dat je een huurpiano meestal met aftrek van huurkosten kunt kopen na een jaar, als je dat wilt? In die zin vind ik een euro per dag niet zo heel erg veel. Je weet dan in elk geval zeker dat je een beetje een fatsoenlijk en gestemd instrument in huis krijgt waarop je prettig uit de voeten kunt.

En vergeet niet...een jaar les is wsch duurder dan een jaar huren....

Succes!

Ingrid (wie gaat er spelen? Jij? Zoon?)

Nikus

Nikus

07-03-2010 om 22:11 Topicstarter

Hoi ingrid

Het is mijn bedoeling dat ik het prober (even uitvogelen of het lukt met mijn gammele vingers) en ik hoop dat ik zoon enthousiast kan krijgen.

Ik wil het al heel lang. Manlief wilde steeds niet en is eindelijk na veel zeuren om!! Dus...daar moet ik gelijk gebruik van maken haha.

Zoals je het schetst is het inderdaad wel aantrekkelijk om toch te gaan huren.

Thnxs..ik ga mijn licht eens opsteken

Voordeel van digitaal

Ik heb zelf een Yamaha Clavinova na jaren op een gewone piano te hebben gespeeld. Deze piano heeft een groot voordeel: er kan een koptelefoon in waardoor je ook kunt oefenen als anderen TV kijken of slapen.Zelf speel ik graag om 22u 's avonds en dat kun je normaal gesproken je buren niet aandoen.Verder oefen ik veel onbevangener en vaker, omdat ik niemand stoor met het oefenen van stukken( niet altijd prettig voor het gehoor)Ik zou echt voor een digitale gaan of je moet vrijstaand wonen met veel kamers..Die van mij is nu 15 jaar oud en nog in prima staat.
De aanslaggevoeligheid van de Yamaha-piano's is erg goed !
Tip: neem een pianist mee als je een tweedehandsje koopt, zeker als je er geen verstand van hebt.

Damajo

Yta Chalne

Yta Chalne

08-03-2010 om 08:55

Half uurtje

Een half uurtje piano spelen per dag moet voor elke buur te doen zijn. Dus zou ik gaan voor een gewone piano. Ik zou niet huren maar kopen, een piano is altijd geweldig om te hebben en er staan er ongelooflijk veel op MP (wel een deskundige meenemen!!). Je oudste is overigens ws. niet op de ideale leeftijd om nog heel fanatiek te worden als hij er nu zelf niet om vraagt.
Tegen de tijd dat er toch uren gemaakt gaan worden is een digitale (hier ook een Clavinova) piano een bijna onmisbare uitkomst. Niet alleen voor de buren, ook voor onszelf is het fijn als het geluid 's avonds 'uit' kan. Wij hebben qua muziek gelukkig enorm tolerante buren, die 'de ontwikkeling van de kinderen niet in de weg willen staan', zoals ze zelf zeggen, maar daarom juist voel ik me snel bezwaard.

Of....

ga je les nemen? Zoek dan eerst de pianolera(a)r(es), en vraag die om advies over wat of waar te kopen.

Mijn pianojuf is zelfs meegeweest naar de winkel! Vond ikheel fijn, want iok voelde me een ontzettende nono. Paar duizend euro uitgeven aan iets waar je echt de ballen verstand van hebt.

Wat damajo@ zegt over digitaal is natuurlijk absoluut waar. Maar ik weet niet hoe jij woont, en wat voor buren je hebt. En wat je echt wilt.

Ik ben zelf een beetje ouderwets denk ik, want hoe mooi sommige digitale piano's ook klinken, ik vind dat er niks gaat boven echte snaren en hamertjes. maar ik heb makkelijk praten, want we hebben geen buren aan ons huis vast.

Over het oefenen...4 van de 5 gezinsleden (ik en de 3 kinderen) zitten op pianoles, en ik vind het eerlijk gezegd heerlijk om naar te luisteren. Al zijn het toonladders, of oeverloos hetzelfde melodietje. Ik heb er nooit moeite mee. Een goed gestemde piano klinkt meestal mooi. ook als je oefent. En de rest vh gezin vindt het ook prima. Ik speel rustig als de kinderen in bed liggen boven. ze vinden het heerlijk, vallen er gewoon bij in slaap, en worden er ook niet wakker van als ik om middernacht nog een sessietje doe...

Maar ondanks dat alles...als je wel buren hebt, en een man die pas na lang tegensputteren accoord is gegaan...dan is een digitale misschien wel een heel goed plan. Je kunt tzt altijd nog overstappen op akoestisch...

Ingrid

Lol yta...

Wij hebben nu 3 jaar les. En iedereen heeft wel z'n ups en downs gehad qua hoe fanatiek. Maar momenteel is iedereen echt behoorlijk gegrepen door de muziek. Komt ook omdat ze steeds mooiere dingen kunnen spelen, en steeds meer eigen reportoire kunnen uitkiezen.

Ik ben werkelijk heeel blij dat we geen buren hebben, want ik denk dat de piano hier wel minimaal 4 uur per dag bespeeld wordt....

Ingrid (overigens als Nikus zelf de eerste bespeler is...ik was zelf het eerste jaar dat ik speelde echt het allerergst van iedereen. Als ik de kans kreeg of de tijd had speelde ik minimaal 2 uur per dag.)

geen piano fan

geen piano fan

08-03-2010 om 09:54

Een half uur is lang!

heel lang als je zelf een pest pokke hekel aan pianomuziek hebt. En zeker het beginners gepingel. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn buren een half uur per dag piano spelen als ik thuis ben.

Ga dus aub voor een digitale met een koptelefoon als je niet vrijstaand woont.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-03-2010 om 10:52

Ingridt

Hier zijn er geen downs, alleen ups. Urenlange ups. En ondanks dat ik zelf wel wat gewend ben (ik ben ook opgegroeid met elke dag in slaap vallen met piano/viool/zang) vind ik het erg prettig om ook eens min of meer ongestoord mezelf te kunnen horen denken. Meestal is het leuk, maar als ik bezoek heb, of aan de telefoon zit, of ik help een ander kind met huiswerk aan de eettafel, dan ga ik voor de koptelefoon. En geen zang erbij, of gitaar, of viool. En echt, mijn oudste twee zingen geweldig, daar heeft het niets mee te maken
Als we ooit nog verhuizen dan is een huis met aparte muziekkamer een must. Tot die tijd ben ik dankbaar voor de clavinova
En je zult maar niet van muziek houden (die mensen bestaan ook!), of niet van hetzelfde genre als je buren...

Yta....

Kan ik heel goed begrijpen. Ik sprak ook alleen voor mezelf. De piano staat hier dan wel in de woonkamer, maar we hebben beneden nog wel 2 aparte studeer/werkkamers, en een speelkamer met tv en lekkere hangbank dus eigenlijk is de woonkamer bij vlagen muziekkamer, en gaat iedereen die iets anders wil doen (bellen, iets met een computer of tv, rustig nadenken, huiswerk maken) gewoon ergens anders heen.... Tussen bijna al die kamers en de woonkamer zitten 2 deuren, dus dan is veel van het pianogeluid wel weg. Alleen als ik wil koken kan ik me niet afzonderen...want half open keuken. Kan hooguit de afzuigkap wat harder aanzetten en de boter flink laten sputteren...

Maar als het nog verder uit de hand loopt kan ik me levendig voorstellen dat er hier ooit ook nog een digitale piano bijkomt, en die kan dan ergens anders staan. Maar de 'echte' piano in de woonkamer vind ik toch wel gezellig voorlopig! (en wederom geen buren. Dat scheelt natuurlijk wel)

Vera*

Vera*

08-03-2010 om 12:05

Haha hier

In verband ruimtegebrek ging de digitale piano naar zolder (de pc's wilden ook een plekje en de kerstboom en .....). Nu mochten wij de (echte) piano van opa en oma hebben. Dat ding staat nu dus wel in de woonkamer (en de rest ook behalve de kerstboom). Het heeft toch wel iets hoor. Ik voel me nu heel erg geciviliseerd ))). Nadeel is wel dat dat ding ZWART is en daar zie je (zelfs ik) heel snel het stof op liggen.

margje van dijk

margje van dijk

08-03-2010 om 12:18

Indicatormeubelstuk

Ook hier een oude zwarte piano waar je al het stof op ziet liggen Hij is mijn indicatormeubelstuk: ik weet aan de hand van de piano altijd wanneer het weer eens tijd wordt om af te stoffen. (Zo hebben we ook een indicatorplant: als die gaat hange weet je dat je weer water moet geven).

Verder sluit ik me bij de vorige spreeksters aan: een piano is mooi en kloek. Een digitale piano is handig en een goede tweede. Pianoles is duur. Een huurpiano is vaak erg lelijk (vinden jullie niet? Van die identiteitloze lage bruine gevallen, of zo). Ik zou dus ook voor een goede tweedehandse gaan, en iemand meenemen die er verstand van heeft. De mijne is denk ik bijna 100 jaar oud nu en ik heb hem al bijna 20 jaar. Destijds heb ik er 3000 gulden voor betaald. Maar voor dat geld had hij wel een grotendeels nieuw binnenwerk gekregen. Enige nadeel van dit ding is dat hij wat zwaar in de aanslag is, dus zwierige Bach gaat er wat moeilijk op. Daar staat tegenover dat hij een ongekend krachtige lage resonans heeft, dat hebben niet zo veel piano's. Ik ben behoorlijk verliefd op het geluid dus hij zal nog wel even blijven.

Oudste heeft inmiddels ruim 2 jaar les en speelt sinds twee weken vrijwel volcontinu Für Elise uit zijn hoofd. Daar word je op een gegeven moment wel wat weeïg van. Maar over het algemeen kan ik het goed hebben, en onze buren ook . Daar heb ik (ondanks herhaaldelijke navraag) ook nog nooit een klacht van ontvangen. (Overigens betreft die navraag vooral het feit dat ik elke woensdagavond een koortje over de vloer laat komen en dat maakt ook heel wat geluid. Maar dat vinden ze niet erg zeggen ze).

Maarre, leuk, Nikus, ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Margje

Tihama

Tihama

08-03-2010 om 12:19

Hier

Vorig jaar had ik dit dilemma. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een digitale van Roland. Ik speel zelf overigens niet, maar zoon van 12.

De koptelefoon is erg prettig, die heeft al heel wat discussies tussen zoon en dochter geslecht. We worden in het weekend ook regelmatig wakkergemaakt door pianomuziek. Dat vind ik altijd erg relaxed.

Of hier ooit nog een echte komt weet ik niet. Als zoon er om gaat vragen vermoedelijk. Voorlopig voldoet hij uitstekend. Ik zal hem trouwens van de week eens vragen naar zijn mening hierover. Hij lest op een akoestische, dus hij moet het verschil ook wel ervaren. Mijn schoonzussen die thuis akoestisch én digitaal hebben, zeggen dat deze piano heel erg prettig speelt. Goede aanslag zeggen ze. Ik heb er geen verstand van.

Wij hebben trouwens een nieuwe digitale gekocht omdat we zagen op marktplaats dat er heel stevig geboden werd op tweedehands.

Tihama

Vera*

Vera*

08-03-2010 om 12:40

Tihama

Dat is ook de reden dat wij een nieuwe digitale hebben gekocht. Voor een tweedehands digitale piano van ruim 15 jaar oud werd nog zoveel geboden. Ik heb dus nu wel een digitale Kawai te koop. Er is bijna niet opgespeeld door de komst van de echte piano.

Lelijke huurpiano's?

Hmm. Wij zijn destijds voor een 2e hands koop-piano gegaan. Want met 4 'starters' was de kans natuurliojk wel erg groot dat er op zijn minst 1 blijvertje tussen zou zitten.

Maar volgens mij zijn er pianozaken (ik denk ook die ik eerder noemde) waar je brede keus hebt in huurpiano's. Ik kan me vergissen, maar volgens mij kon je zelfs (bijna) iedere willekeurige 2e hands piano voor een jaar huren alvorens tot koop te besluiten. Dacht ik. Er is in elk geval best veel onderhandelbaar volgens mij.

Zo'n lelijk bruin laag studiegeval zou ik ook liever niet pontificaal in de kamer zetten. Want het is idd ook gewoon een mooi ding om naar te kijken, een echte piano (dit dan weer in tegenstelling tot een digitale. Dat ziet er vaak weer niet echt fraai uit)

Wij hebben naast stof ook nog 3 harige katten die graag via de piano in de klimpaal springen. Dus als ik de piano als poets-indicator zou gebruiken dan ging het aan smetvrees grenzen... (maar ik moet toegeven dat ik de piano vaak tussendoor even een snel met een stofdoek doe. Alleen de pano dan he?!)

Ingrid

Hier ook pianokriebels

Jongste wil graag zijn dwarsfluit inruilen tegen pianoles, en oudste wil graag piano als bijinstrument, enne stiekem vind ik een piano ook wel erg mooi...

Als we d'r uit zijn of het echt gaat gebeuren gaan we toch voor een 2e handse echte piano denk ik. Hoe weet je alleen of die goed is (als er geen pianojuf meegaat naar de winkel).

Eeehm silone..

Kopen bij een goede winkel met goede reputatie en garantie en zo.

In elk geval iemand meenemen die een goed deuntje kan spelen. Ik weet nog dat ik (hoewel ik er de ballen verstand van had) toch in de winkel heel goed kon horen dat de ene piano anders klonk dan de andere. Scheller, of warmer, of weet ik wat. En dat ik toch wel een duidelijke gevoel had wat ik mooier vond.

En iemand die goed kan pianospelen kan je vertellen of de piano fijn speelt. licht of juist zwaar. Of ie gelijkmatig speelt (dus dat alle toetsen op dezelfde manier aanvoelen)

Er zijn wat onderhoudsdingen die ze met een 2e handsa piano kunnen doen voor je hem koopt (oa iets met de hamertjes bijwerken en zo, ik weet het niet meer precies, maar die van mij heeft echt een 'grote beurt' gehad voor ie hier in huis kwam.

Ga je bij een grote muziekschool lessen? Of een prive-leraar zoeken? Want waarom zou je die niet gewoon eerst zoeken, en dan vragen om wat steun bij de aankoop? Desnoods ga je eerst zelf op jacht en laat je hem/haar de paar piano's van je keuze ook even bekijken?

Leuk!!!!

Ingrid

Nikus

Nikus

08-03-2010 om 14:13 Topicstarter

Heeey leuk wat een reacties

Ik wil hel graag een echte piano. Zelf ben ik opgegroeid met een harmonium waar ik verplicht op moest lessen. De reden waarom ik een piamo wil is dat ik het mis.

Manlief en ik bakkeleien al 3 jaar erover. We hebben toen als noodoplossing een keyboard gekocht (heel oud) dat vreselijk klonk. Dus die werd snel weer verkocht. Zoon vond het op zich wel leuk. 2 jaar geleden kon ik de piano van mijn vriendin overnemen. Huurpiano en zwart Ze wilde hem niet en de pianomeneer hield op met zijn winkel. Helaas vond manlief het geen succes.

Dus ik hou nu mijn poot stijf en ga eens kijken in de winkel van Ingrid!

Vera?

Wat moet jou digitale piano nu kosten? Dat is natuurlijk wel leiuk om mee te beginnen. Hoewel ik ook gewoon van piano's in het algemeen hou. Het zijn mooie meubelstukken ook! (jaja ik ben erg, ik weet het)
P.s. We wonen in een 2/1 kap met lieve buren.

Vera*

Vera*

08-03-2010 om 16:44

Nikus

Over een prijs voor de piano hebben we nog niet echt nagedacht. Hij is anderhalf jaar oud en ongeveer 10 maanden gebruikt.
Maar is Brabant niet errug ver rijden voor jou?

Nikus

Nikus

08-03-2010 om 18:22 Topicstarter

Brabant

is inderdaad errug ver maar we hebben in de betuwe 2 vriendenstellen wonen. Dus er valt van alles te combineren. [email protected]

Vera*

Vera*

08-03-2010 om 20:18

K.ersje

Volgens mij heb je er een piano waarvan de pedalen het niet doen en heeft je vader hem opgehaald )).

Nikus

Nikus

08-03-2010 om 21:16 Topicstarter

Leuk

een ool piano!

Weer eens wat anders dan een zonneschermpje

Vera*

Vera*

08-03-2010 om 21:35

Nikus

Toch leuk, een ool-piano! Als je er genoeg van hebt dan schuif je hem weer door.

Nikus

Nikus

08-03-2010 om 23:23 Topicstarter

Vera

Zou je me willen mailen? [email protected]

Vera*

Vera*

09-03-2010 om 11:42

Nikus

Ik heb je gemaild op [email protected].

Nikus

Nikus

09-03-2010 om 19:09 Topicstarter

K.ersje en vera

K.ersje, ik zal ze vamavond met man bekijken (heeft late dienst)

Vera hahahaha oeps!

Kim30

Kim30

10-03-2010 om 15:54

Gratis

Ik weet niet of iemand dit al gezegt heeft, ik heb nl niet alle reacties gelezen , maar je kan eens kijken op de website Gratisaftehalen.nl, daar staan een hoop gratis piano's. Ik weet niet of het wat is, maar allicht goedkoper dan 40 euro per maand.

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.