Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

30-03-2010 om 10:21

Passiebloem ziet er dood uit, snoeien of weg?

Hoe zit dat bij passiebloemen, weet iemand dat? Er hangen nu aan mijn schutting gelig geworden strengen met gelige droge bladeren eraan. Heb er een paar "afgeknakt", de binnenkant is nog groen.
Gaat dit nog weer groeien? Moet dit gesnoeid? Of gewoon zo laten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Als alle takjes die je buigt....

...gewoon een dorre 'knak' geven en echt doorbreken, dan is het einde verhaal. Maar als er nog stengels zijn die lekker soepel buigen, en waar nog iets groens inzit, dan zou ik hem het voordeel van de twijfel geven. Als ie er in juni nog steeds blad-loos uitziet kun je hem altijd nog afvoeren, toch?

Goed terugsnoeien is in zulke twijfelgevallen meestal wel een strak plan. Kan de plant zich een beetje concentreren op wat minder meters stengel qua energie. (misschien moet je passiebloemen trouwens altijd wel helemaal terugknippen, net als clematis of zo, dat weet ik eigenlijk niet eens)

Bastet

Bastet

30-03-2010 om 12:20

Gewoon.....

Kun je flink terugsnoeien,geen probleem!
groetjes,bastet

Niet te snel afschrijven

Emma, ik dacht dat de gewone passiebloem (passiflora cearulea) behoorlijk winterhard is. Omdat je zegt dat de stengels van binnen nog groen zijn zou ik hem nog een kans geven. En als de stengels boven de grond toch bevroren zijn deze winter, dan loopt -ie vaak vanuit de wortel wel weer uit.

Gewoon snoeien tot op ca. 50 cm en dan lekker afwachten.

Chris

Elk jaar

Elk jaar weer ben ik erg ongerust of mijn passiebloem het nog gaat doen, maar hij is echt altijd weer heel laat voordat er blaadjes komen, eind april of pas in mei. Wacht maar tot het juli is, dan heb ik weer een boze buurman omdat de passiebloem decimeters per dag groeit en in zijn tuin uitkomt...

Lionne

reina

reina

30-03-2010 om 19:19

Laten staan

Ik wacht altijd maanden voor ik iets eghaal waarvan ik denk dat het doodgegaan is en meestal gaat het toch weer uitlopen.

Lys Lionne

Lys Lionne

30-03-2010 om 22:15

Maar wel of niet snoeien?

Onze passiebloem lijkt ook wel een treurwilg ( Ik begrijp wel dat we 'm nog een kans moeten geven, maar doe ik er nu wel of niet verstandig aan om al die treurige takjes met hangende bladeren te snoeien?

Nasha 1st

Nasha 1st

30-03-2010 om 22:47

Niet teveel snoeien

passiebloem groeit namelijk over het oude hout heen, heeft dat ook nodig om zich aan te hechten.....Hier verbaas ik me ook elk jaar weer hoe goed hij er weer uitkomt!

Terugsnoeien

Ik heb de passiebloem vorig jaar heel kort teruggesnoeid en dat is helemaal goed gekomen. Volgende week zal ik weer alles (tot op de stronk!) weghalen.Echt waar, die passiebloem van mij is niet te temmen....in juli/augustus overwoekert hij alles (tuinplanten/schuttingen en volgens mij ook de tuin van de buren hahaha) Het ziet er nu allemaal uit als dorre takken en bladeren, maar ik ga er van uit dat ook na deze winter weer alles goed komt.
Succes ermee!

Nou...

... dan wacht ik ook nog maar even met slopen. Hoewel hij er in mijn ogen wel echt heel erg dood uitziet eigenlijk

freline

freline

31-03-2010 om 21:53

Niet uit te roeien

ik heb een passiebloem gehad. Omdat ie inmiddels bij de buren via de meterkast binnenkwam heb ik met pijn in mijn hart weg moeten halen. Vingerdikke wortels gingen de hele tuin door.Nog jarenlang kwamen er in de tuin scheuten omhoog.
Snoeien is geen probleem, hij loopt gewoon weer uit.
freline

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.