Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

30-06-2011 om 22:45

Paspoort kwijt

Héél irritant, ik ben het paspoort van jongste kwijt ;-( Al maanden lag het klaar om mee te nemen naar de gemeente voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart. Ik had al een keer foto's laten maken, die waren eigenlijk niet goed, maar zouden ze toch accepteren. Omdat ik te laat was (kwam erachter dat het loket maar tot 12.30 uur open is, ook irritant), moest ik een andere dag terugkomen. Daar kon ik vervolgens geen tijd voor vinden. De pasfoto's zijn inmiddels opgegaan aan andere dingen. Anyway, morgen is er een ingelaste studiedag, dus ik wilde met jongste foto's maken en dan naar de gemeente. En nu kan ik nergens meer dat paspoort vinden. Ik ga morgenochtend nog wel een rondje zoeken, al heb ik geen idee meer waar.
Kan ik wel een nieuw reisdocument aanvragen als de oude kwijt is? Of moet je dan eerst naar de politie om aangifte te doen? En wat kost dat dan extra?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Snuggle's

Snuggle's

01-07-2011 om 00:20

Politie

Je moet dan een uittreksel halen bij de gemeente met de gegevens van je kind erop, dan aangifte doen bij de politie en met die aangifte weer naar gemeentehuis voor nieuw paspoort. Extra kosten zo'n 30 euro. Zo was het althans een paar jaar geleden in mijn gemeente. Bij mij was het toen gestolen, inclusief rijbewijs en ik was zó boos dat ik ook nog eens een boete moest betalen!

In ieder geval nog wel een zoekrondje waard dus. Hoop dat je hem vindt!

Snuggle's

Vic

Vic

01-07-2011 om 11:48

Gevonden!

Hij lag toch op de plek waar ik hem verwachtte, maar dan helemaal onderop (verhuisdoos). Helaas red ik het nu niet meer om nog foto's te laten maken en dan naar het gemeentehuis. Eens kijken hoe we dat gaan oplossen en dan toch nog op tijd een nieuw reisdocument hebben. Ze heeft hem over 3 weken nodig.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-07-2011 om 12:26

Een week

duurt het ongeveer om een nieuw paspoort te laten maken. Ze heeft wel schriftelijke toestemming van beide ouders nodig! Het kan ook met spoed, dan duurt het een dag, maar dan betaal je wel extra.

Vic

Vic

01-07-2011 om 13:46

Bijgestelde planning

Ik heb besloten dat ik dan vanmiddag maar met dochter naar de kapper ga, en dan naar de fotograaf. Een mailtje gestuurd naar de gemeente dat ik graag maandagmiddag langskom. Daar heb ik nog geen antwoord op, dus ik hoop maar dat het lukt. Gelukkig kan ik het met een handtekening af, want mijn ex is nog twee weken op vakantie dus anders zou ik een probleem hebben

Tip van de dag

neem echt de tijd om rustig die foto's te maken, en dan wel in het gemeentehuis zelf, want de foto's die we hadden laten maken bij een fotograag werden afgekeurd. Het is echt eng nauwkeurig waar je oor en haargrens moet zijn, echt absurd.

Marie

Marie

01-07-2011 om 18:50

Foto's gemeentehuis

Hallo Manda,
Niet in elk gemeentehuis is er de mogelijkheid om foto's te laten maken.
Als het goed is weet een fotograaf aan welke eisen de pasfoto's moeten voldoen voor reispapieren. Zij hebben daarvoor eisen ontvangen van de gemeente.
Groetjes

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-07-2011 om 20:46

Antwoorden

Wat grappig om te lezen hoe het in mijn vakgebied in andere gemeentes eraan toegaat.

Over toestemming: Als je getrouwd bent en het kind is tijdens het huwelijk geboren, is er wel degelijk schriftelijke toestemming van beide ouders nodig! Inclusief een (kopie van een) legitimatiebewijs van de vader, zodat de handtekening kan worden gecontroleerd.

Over foto's maken: Ga niet in een hokje, maar ga naar een goede fotograaf. Deze hebben inmiddels al jaren ervaring met het maken van goede pasfoto's.

Over de wachttijd: Die is inderdaad een week. Maandag aanvragen - de volgende maandag kan je het paspoort ophalen. De aanvrager (hoe oud of jong ook) moet twee keer aanwezig zijn: één keer bij de aanvraag, één keer bij het afhalen.

Vic

Vic

01-07-2011 om 20:50

Komt goed (hoop ik)

Ik ben bij een fotohandel geweest die 'garantie' geeft op de pasfoto's. Dat neemt niet weg dat het enorm vervelend zou zijn als ik nog een keer zou moeten, maar goed. De gemeente heeft terug gemaild en ik kan maandag op afspraak komen, na schooltijd. De week daarna is het vakantie, dus dan kan ik gewoon voor 12.30 erheen. En ik heb echt alleen maar mijn toestemming nodig

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-07-2011 om 21:09

@ vic

Huh? Maar één handtekening nodig? Dat zou betekenen dat jij als enige ouder het gezag hebt?

Vic

Vic

01-07-2011 om 21:17

Gemeenteambtenaar

Klopt.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-07-2011 om 21:31

@ vic

Ok, die mogelijkheid had ik in mijn 'preek' over het ouderlijk gezag even over het hoofd gezien.

Hee gemeenteambtenaar

Moet andere ouder lijfelijk aanwezig zijn, of mag er een handtekening gefaxt worden? Want papa is maar heel weinig in Nederland.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-07-2011 om 21:56

Hee dirksmama!

Dat verschilt per gemeente. In mijn gemeente hoeft de ouder niet lijfelijk aanwezig te zijn; een ondertekend toestemmingsformulier + kopie legitimatiebewijs is voldoende. In noodgevallen kan er een fax gestuurd worden.

Maar er zijn gemeentes waar beide ouders aanwezig moeten zijn bij de aanvraag, of één ouder bij de aanvraag, één bij het ophalen. Het verdient dus aanbeveling om eerst bij jouw gemeente te informeren.

Grote stad: twee ouders

..en dan gaan ze ook nog de kinderen ondervragen of dat wel papa en mama zijn. Maakte veel indruk. Ze deden het ook bij de kleine, 2 was hij toen geloof ik. Nee, 1.

toja

toja

02-07-2011 om 13:08

Hier

Kon ik het af met een formulier waarop wij beide toestemming geven. Ik heb gewoon het paspoort van man meegenomen ( niet getrouwd), man hoefde niet mee. Alleen de kinderen. Enige wat ik vergeten was, was de kinderen opmeten. Maar dat kon wel op het gemeentehuis. Foto's maken ze daar niet, dat doen we hier bij de drogist. (als ze afgekeurd worden mag je ze daar gratis opnieuw laten maken, had ik namelijk de vorige keer, grrrr)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.