Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxime.M

Maxime.M

17-05-2010 om 11:33

Paspoort en id kaart

Hoi,

Mijn dochter van 14 heeft een id-kaart en die heeft ze meestal netjes bij zich, in haar portomonnee. Nu gaan we over een half jaar naar de USA op vakantie, dus ze moet een paspoort laten aanvragen. Mag ze nu de id-kaart ook houden? Ik zie het niet zo zitten dat ze dan vanaf dat moment met haar paspoort dagelijks op zak moet lopen, zo'n los id-pasje is natuurlijk makkelijker. Wie weet hoe dit zit? (ikzelf heb altijd nog mijn rijbewijs om me te identificeren)

maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

17-05-2010 om 11:39

Ja hoor

Dochter heeft een id kaart en een paspoort. Id kaart in haar schooltas en paspoort in de la thuis.
let er wel op dat als ze 19 wordt ze de id kaart moet inleveren en dan is dit gemak voorbij.

Inleveren id kaart?

.. en waarom zou die dochter met 19 jaar haar id kaart moeten inleveren? bron?
Ken genoeg volwassenen die én paspoort én id kaart hebben

Tinus_p

Tinus_p

17-05-2010 om 12:41

Jups

Chiquita:
"Ken genoeg volwassenen die én paspoort én id kaart hebben"
Check! Ik bijvoorbeeld.

Maxime.M

Maxime.M

17-05-2010 om 15:34

Maar dan wel dubbele kosten?

Oke, dan is dat probleem opgelost, maar een ieder die dus een kaart en een paspoort heeft die heeft dus dubbele kosten bij het verlengen. Wie kiest daar dan voor? Ik zelf heb straks dan wel een id kaart en een paspoort maar was eigenlijk niet van plan die allebei te blijven verlengen. Dat is toch een beetje geldverspilling?

Maxime

mirreke

mirreke

17-05-2010 om 15:50

Nou mijn partner

Heeft een id voor in zijn portemonnee en de gemakkelijke identificatie onderweg, en een paspoort voor de verre reizen. Ja dubbele kosten, maar wat is dat nou helemaal, eens in de vijf jaar...
Zelf heb ik alleen een paspoort, maar ik heb altijd een tasje bij me waar het in kan. Anders had ik ook een id.
Kinderen hebben allemaal een eigen id, en als er een verre reis zou komen moet er toch ook een paspoort bij...

Mover

Mover

17-05-2010 om 16:02

Paspoort v. id

Met een ID-kaart kan je alleen in Europa reizen. Met een paspoort over de hele wereld. En soms, als je ver weg moet, en een visum moet aanschaffen, is het handig om toch je ID te hebben voor identificatie (als je dus geen rijbewijs hebt).

Brianna F

Brianna F

17-05-2010 om 19:03

Id inleveren

Natuurlijk kun je weer een nieuwe id kaart aanschaffen, maar inderdaad dan heb je dubbele kosten. Ik kwam erop, omdat oudste met id op haar 19e een paspoort moest en haar id was net verlopen. Dan moet je 'm inleveren wil je een nieuw reisdocument krijgen. Zolang die niet verlopen is kun je 'm ernaast gebruiken.

Inge M

Inge M

17-05-2010 om 20:34

Zodra ze een rijbewijs hebben

geldt dat als makkelijk id-bewijs.
Dan heb je geen id-kaart meer nodig en voldoet daarnaast en paspoort.

Tinus_p

Tinus_p

17-05-2010 om 23:02

Rijbewijs

Inge:
"Dan heb je geen id-kaart meer nodig en voldoet daarnaast en paspoort."
Rijbewijs is geen officieel ID; je mag er bv ook niet mee de grens over. Zie bv hier http://www.xs4all.nl/~advocare/folder35.htm#Wanneer%20is%20welk%20ID-bewijs%20toegestaan?

Rijbewijs niet geldig

ik heb al diverse keren meegemaakt dat mijn rijbewijs niet als geldige legitimatie telde.
Daarom heb ik ook een id kaart er naast.

Maxime.M

Maxime.M

18-05-2010 om 08:34

Nee klopt

Inderdaad geldt een rijbewijs officieel niet als ID, maar goed, als je weet dat je ergens heen gaat waar je je echt moet identificeren, dan zou ik 'm paspoort gewoon meenemen, ik wil alleen niet dagelijks met dat ding op zak moeten lopen, dus dan is het wel handig dat je rijbewijs hebt voor een vorm van identificatie. Verder is het misschien maar een keer in de 5 jaar een extra uitgave, maar voor het hele gezin vind ik het nogal wat hoor.
We hebben nu dus allemaal een ID kaart en moeten voor deze reis een paspoort erbij. Maar goed, de komende paar jaar hebben we dus alles dubbel.

Maxime

Inge M

Inge M

18-05-2010 om 12:21

Rijbewijs is wel een geldige id in nederland

Zie de volgende link: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html

Vroeger was dit niet zo.

Puck

Puck

18-05-2010 om 12:54

Inge m

Even verder kijken dan je neus lang is Inge...
Er zijn een aantal situaties waarbij je rijbewijs niet gebruikt kan worden als legitimatiebewijs.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/welk-identiteitsbewijs-mag-ik-gebruiken-in-welke-situatie.html
Zonder ID of paspoort kun je o.a. geen sofinummer aanvragen, niet in dienst bij een nieuwe werkgever gaan of een uitkering aanvragen.

Maxime.M

Maxime.M

18-05-2010 om 14:00

Okee

Okee maar voor de meeste huis tuin en keuken dingen, kan ik dus gewoon met mijn rijbewijs legitimeren. Voor bijzondere dingen zoals sofinummer, nieuwe baan of uitkering zou ik sowieso al een paspoort mee brengen.
Het is meer wanneer je eigenlijk onverwacht gevraagd wordt om te legitimeren wat ik bedoel.

Maxime

I.D. Loos

I.D. Loos

21-05-2010 om 23:16

Altijd identificatie op zak?

Hebben jullie dan altijd identificatie op zak?! Ik alleen als ik het ergens voor nodig heb of als ik naar het buitenland op reis ben. Ik heb een paspoort, geen rijbewijs, geen ID-kaart. Als ik een pakje moet ophalen o.i.d. neem ik mijn paspoort mee. Verder ligt het paspoort zoveel mogelijk in een la.

Ik had ooit mijn paspoort in een broekzak en ben toen doornat geregend, mijn broek en mijn paspoort ook doorweekt. Een jaar later moest ik aan de Canadese grens naar de afdeling vreemdelingenpolitie omdat mijn paspoort er zo vreemd uitzag. Ik heb het uitgelegd en ze keken me streng aan. Sindsdien laat ik mijn paspoort zoveel mogelijk veilig in een la liggen.

Waarom zou je je paspoort of ID altijd bij je hebben? Er mag toch niet zomaar zonder reden naar gevraagd worden. En als er wat is, dan haal ik het wel of regel het wel. En mocht er ooit gedreigd worden met een boete omdat ik me niet meteen kan identificeren, dan zal ik daar tegen in beroep gaan want meestal is zoiets onterecht.

Ik was laatst trouwens getuige van een ongeluk, toen ik een ommetje maakte, en geen enkel probleem dat ik geen ID bij me had, er is gewoon naar mijn naam en adres gevraagd en genoteerd.

Ik vind het idee dat ik altijd een ID bij me zou moeten hebben vreselijk, en ook vreselijk onhandig. Ik wil gewoon zomaar over straat kunnen lopen, met hooguit wat sleutels in mijn zak. Ik heb een hekel aan handtasjes. En mijn werktas is al zwaar genoeg...

amk

amk

21-05-2010 om 23:21

Ik wel

ik ga het huis niet uit zonder portomonee en daar zit mijn rijbewijs in. Ook als ik ga hardlopen gaat dat pasje mee, dan weten ze tenminste wie ik ben mocht ik geblesseerd raken en niet aanspreekbaar zijn.

Maxime.M

Maxime.M

22-05-2010 om 09:34

Moet toch? (identificatieplicht?)

Hoi,

ik dacht dat dat moest, dat je je overal moest kunnen identificeren? Ik heb in ieder geval 9 van de 10 keer mijn portomonnee mee als ik ergens heen ga, en daarin zit mijn id-kaart en ook nog eens mijn rijbewijs. Dus meestal kan ik me identificeren. Maar als ik bijvoorbeeld met mijn man op stap ga, en hij neemt portomonnee en mobiel mee, dan laat ik mijn zooi thuis, dus dan kan ik me inderdaad niet identificeren. Paspoort altijd op zak lijkt me in ieder geval helemaal niet handig, vandaar ook mijn beginvraag.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.