Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ol3

ol3

23-06-2010 om 22:07

Partime werken en moeder zijn

hoi moeders,
ben even nieuwsgierig hoe jullie dit ervaren?
ik werk al jaren 3 dagen in de week in een winkel en ben met veel plezier moeder
nu is mijn zoontje ziek en kan ik morgen niet naar het werk, heb het in het begin van de week al aangekondigd dat de kans groot was dat ik niet kan werken, kan een kind met koorts niet naar school brengen en mijn man zit in het buitenland...
had gehoopt dat hij beter zou zijn maar helaas niet dus ik ga morgen niet werken, op het werk een hoop gedoe ivm slechte bezetting/vakanties
aan de ene kant mijn probleem niet maar zo zit ik niet in elkaar, heb hart voor de zaak en we werken al jaren met een vaste fijne bezetting (alleen de manager is er later bij gekomen en die is nu op vakantie...)
maar aan de andere kant kan ik me zo vreselijk schuldig voelen dat ze bezetting dan slecht is, er misschien een collega een halve dag alleen moet werken...hoe ervaren jullie dit???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

24-06-2010 om 08:22

Tja

Dat is iets wat nu eenmaal af en toe voorkomt als je (jonge) kinderen hebt. Als ze ziek zijn kun je niet zomaar iets van opvang regelen. En als andere opties zoals vader of evt. oma niet aan de orde zijn, dan zul je vrij moeten nemen. Ik zou er verder gewoon niet over gaan piekeren. Het heeft geen zin en het hoort erbij.
Gr. Bibi

Als mijn kind ziek is

Ik ken het probleem niet echt, want ik ben zelfstandige en werk vanuit huis. Als een van mijn kinderen ziek is kost het me alleen omzet en geschuif met deadlines.

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om collega's op te zadelen met extra werk omdat jouw kind ziek is, maar als jouw collega's zelf kinderen hebben zullen ze het heus wel begrijpen. Als ze geen kinderen hebben zal er misschien minder begrip zijn, maar zoals Bibi al zegt het heeft geen zin om je dat heel erg aan te trekken.

Jouw kinderen zijn de werknemers en klanten van de toekomst.

Chris

Guinevere

Guinevere

24-06-2010 om 12:28

Helaas

Ik kan me voorstellen dat je je er niet prettig onder voelt. Laat dat dus even weten aan je hardwerkende collega, dat verzacht de pijn.
Hier op het werk gebeurt het ook regelmatig dat er iemand onverwachts afwezig is, zelf ziek of ziek kind. Dan moeten de anderen dat ook zoveel mogelijk proberen op te vangen. We roeien dan met de riemen die we hebben, dingen die uitgesteld kunnen worden, stellen we uit.
En...wie weet wordt het wel een heel rustige dag, vanwege het mooie weer. Tenzij het een winkel is met badmode?

Hanne.

Hanne.

24-06-2010 om 15:12

Snap het wel en niet

Ik moet zeggen dat ik in de 'gelukkige' positie zit waarin ik veel zelfstandig werk en dus relatief makkelijk weg kan blijven. Als ik er niet ben zadel ik dus niet snel een ander op met mijn afwezigheid.

Maar wat ik me wel afvraag, als je aan het begin van de week al inschatte dat je misschien niet kon komen werken. Waarom heb je dan geen andere maatregelen getroffen. Papa is er niet, maar misschien dat iemand anders kan komen. Of misschien had je kunnen regelen dat een ander in jouw plaats zou komen werken. Zou je schuldgevoel in iedergeval een stuk minder hebben kunnen maken.

Ik denk

ik denk dat je moet accepteren dat je niet beide voor 100% goed kunt doen. Ik heb het zelf tijden geprobeerd maar ik blijf me schuldig voelen: is het niet ten opzichte van mijn werk dan is het wel ten opzichte van mijn kind. Het heeft geen zin om je schuldig te voelen. Je kind is nu eenmaal belangrijker, je kunt het niet beinvloeden/veranderen, dus dan houdt het op. probeer het van je af te zetten (ik weet het, is erg moeilijk).

Mijn werk

In mijn werk is het bijna niet te doen. Je kunt niet zomaar even een dagje wegblijven of iemand anders met jouw werk opzadelen, want ik werk in het onderwijs. Er is wel een regeling, dat je per jaar max het aantal dagen per week x2 mag opnemen voor zaken als een ziek kind, een bruiloft van vrienden, enz. Voor mij is dat dus 2x 2,5 dag = 5 dagen per jaar. Pffff echt niet veel, zeker niet als je bijv 4 kinderen hebt!

Natuurlijk

moet pappa dan ook gewoon een keertje vrijnemen Opvang is soms echt lastig, mijn kind had in de periode van de mex griep "gewone" hoest + koorts + waterpokken (daar was de koorts van) maar omdat hij net ook veel hoestte, kon ik hem nergens onderbrengen. Kdv zegt nee bij 38,5 koorts, en terecht, opa en oma ver weg, en waterpokken houden wel een paar dagen aan. Heb toen al 2 dagen opgebruikt....

katrin

katrin

25-06-2010 om 07:45

Ook tja

Ik begrijp als je kind plotseling ziek wordt dat je niet anders kan maar als je het in het begin van de week al aankondigd dan heb je toch ruim de tijd gehad om iets te regelen.
Je hebt er nu eenmaal voor gekozen om een baan met kinderen te combineren en ik merk bij mij op het werk (wil niet zeggen dat jij zo bent hoor) dat er soms wel erg makkelijk mee om wordt gesprongen. Standaard te laat komen omdat er op school nog iets geregeld moet worden, als er activiteiten zijn dan wordt er vrij genomen en dan nog bij ziekte. Kortom dit vindt ik wel heel erg worden. Je kunt niet vragen van collega's die geen of geen kleine kinderen meer hebben om steeds maar alles op te vangen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2010 om 09:10

"Je kunt niet vragen van collega's die geen of geen kleine kinderen meer hebben om steeds maar alles op te vangen."
Even heel zakelijk bekeken: je hoeft je niet te verantwoorden richting je collega's. Er is er maar één die gaat over wel/niet vrij mogen nemen, en dat is de baas. Als collega's vinden dat ze te hard moeten werken, dan moeten ze naar de baas stappen. De baas moet dan bepalen of hij de volgende keer minder makkelijk vrij geeft óf hij regelt vervanging op de werkvloer, hulp of wat dan ook maar.

ol3

ol3

25-06-2010 om 21:50

Leuk

om de reacties te lezen!
ik heb maandag al mijn manager gemaild om aan te kondigen dat er weleens een probleem in het rooster zou kunnen zijn op donderdag dus hem wel degelijk de gelegenheid gegeven een oplossing te zoeken
je weet hoe het gaat met kinderen; de ene dag koorts en de volgende dag weer ok.
Dinsdag was hij weer zonder koorts en woensdag met koors dus toen ben ik naar de huisarts gegaan dus volgens mij heb ik goed gehandeld.
Gelukkig meerdere collega's met kinderen en heel begripvol en uiteindelijk hebben we maar 2 handen en nu is het je kind maar je kan zelf ook ziek worden. Ik heb donderdag dus een vrije dag genomen en ben vandaag weer gaan werken dus de schade viel mee

maar al met al blijft het moeilijk vind ik, je werk en je moederschap; voor beide wil je er voor de volle 100% zijn en dat is gewoon niet altijd makkelijk.

een collega van mij met 2 puberkids zijn het wel heel lief via een sms-je tegen me: er is 1 regel; je kinderen gaan voor alles! deed me wel goed

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.