Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Papier mache experts in de zaal?

Zoonlief heeft te laat bedacht dat hij toch een reuze-voetbal wilde papier mache-en voor zijn school-surprise. Dus hebben we gisteren een paar van die ballonnen gescoord van 50 cm doorsnede, en zijn met 1 aan de slag gegaan. Gistermiddag 2 lagen (krant/behangplaksel), gisteravond weer 2, en vanochtend om 7 uur (jaja, poepoe) nog 2. Tussendoor hangt het ding te drogen aan een touwtje aan het plafond boven de verwarming. leek me wel handig om het in etappes te doen, want anders droogt het nooit. Nu is het ding natuurlijk nog steeds wat slappig (want vochtig) maar ik zit me af te vragen of zo'n groot geval wel echt stevig gaat worden, en hoeveel lagen we er dan in hemelsnaam op moeten smeren. Of wordt het opeens als ie echt droog is een heel solide ding? Wordt het uberhaupt droog voor donderdag als we zo doorgaan. (hij moet ook nog geverfd!)

iemand met tips? Komt het goed?? Is het slim om het zo in etappes te doen?

Ingrid (totaal geen knutselfan)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

01-12-2009 om 10:58

Ehm.. even denken

Oudste heeft een paar jaar geleden een pokébal gemaakt van papier maché op dezelfde manier als jij. Ik kan me nog herinneren dat het vrij lang duurde voor het droog was en dat er een flink aantal lagen op moest. Al met al was de laag het eind van de rit wel een paar millimeter dik. Dat zal die van jou ook wel zijn schat ik zo. En hij was echt behoorlijk hard volgens mij. Misschien kun je het drogen nog meer bespoedigen door er met een föhn op te blazen?. En geen idee of dat laagjes idee werkt, mijn verstand zegt van wel. Wij hebben het ook in laagjes gedaan maar waren eerder begonnen dus konden het allemaal goed droog laten worden.
Succes

Versteviging

Is het een idee om tussen de laagjes wat versteviging aan te brengen, wat banen (niet overlappend) kippegaas ofzo?

Ik krijg er wel wat bibbers bij want ik vrees dat de klok erg snel tikt... of dat allemaal op tijd afkomt weet ik niet...

Brianna F

Brianna F

01-12-2009 om 12:00

Dit wil je niet horen

maar je bent te laat begonnen. Papier maché kan heel stevig worden, mits je er genoeg lagen omheen doet en telkens tussendoor laat drogen. Om de 4 lagen of zo.
Een kennis van mij had ooit een kasteel gemaakt van papier maché, levensgroot en daar konden de kinderen op klimmen, zo stevig was het.
Of dat kippengaas gaat helpen weet ik niet, omdat de bal waar je het omheen doet nog slap is, maar wellicht geeft het wat "body". Succes.

Brianna F

Brianna F

01-12-2009 om 12:02

Oh en

doe de laatste laag met wit papier, dat verft gemakkelijker.

IngridT

IngridT

01-12-2009 om 12:16 Topicstarter

Hmhmhmh

grr. nu moet ik dus besluiten...gaan we door of bedenken we wat anders? Het ding hoeft niet mega stevig te worden, er moeten alleen 6 chocoladeletters in, maar hij moet natuurlijk wel een beetje heel blijven. heb de fohn er al opgezet, end at werkt vrij goed. Nou, we ploegen nog maar 1 fdagje door denk ik, en dan evt maar over op een noodplan. Zucht. Ik heb zo'n hekel aan surprises...............

Ingrid

En gewoon vullen dan?

Dus dun laten (opdat ie droogt) en vervolgens vullen (eventueel gat groter maken door knippen), letters erin, en daarover weer rest vulling. Proppen krantepapier ofzo..echt stevig hoeft ie niet te worden.

Off topic: Mijn zoontje (groep 5 dit jaar) heeft zijn surprise al af. Gisteren gedicht van 8 regels erbij. In twee avonden was de klus geklaard, verf gedroogd, alles paste in één keer. Alles dus honkydory - ligt klaar op het buffet... ik heb hem gewaarschuwd dat dat niet is hoe het normaal gesproken gaat. Dat je dan haast hebt, tekort aan spullen en allesgaatmis-momenten! Totaal atypische toestanden hier... arme jongen, die zal het later moeten bezuren.. wat jij doet is het echte werk Ingrid!

IngridT

IngridT

01-12-2009 om 12:45 Topicstarter

Dat is een goed idee, rodebeuk!

Ik zag in gedachten mijn/ons halve knutselwerk al weer in de papierbak verdwijnen. Maar dit kon nog wel eens gaan werken!! Ik gooi er vanmiddag met zoon nog een paar laagjes overheen, en dan wagen we de gok als ie droog is (fohnen helpt echt!!)

Inge M

Inge M

01-12-2009 om 17:53

Luikje maken

Knip in het natte ding een vierkantje uit dat groot genoeg is om de kop van de fohn door te laten (en het kado).
Laat het vierkantje apart drogen.
Droog de bal met een fohn van binnenuit. Hang de bal met het gat naar beneden boven een verwarming.
ALs alles droog is, kun je van het vierkantje een soort luikje maken met ducktape.
Als het toch te slap is geworden, vul je de hele bal op.

Puck2

Puck2

01-12-2009 om 19:07

Niet met ducktape

Een luikje maken is prima, maar achteraf niet dichtplakken met ducktape. Dat is namelijk niet te schilderen met waterverf. Schilderstape valt nauwelijks op en is wel goed te beschilderen.

IngridT

IngridT

01-12-2009 om 21:33 Topicstarter

Keihard.

istie ondertussen. Vandaag nog 2 keer 1 a 2 lagen erop gesmeerd. De buitenste met wit papier (goede tip!) Verwarming een paar graadjes omhoog gezet (ik vond het toch al koud, dus dit was een mooie smoes) en het droogt als een tierelier. De fohn helpt ook nog een handje (heb het ding al in geen 10 jaar gebruikt volgens mij) We gaan hem morgen eerst verven en dan de ballon laten ploffen. En dan zien we wel of eea nog met proppen krant moet worden opgevuld om een balvorm tot in de klas te garanderen. In elk geval dank voor alle tips en opbeurende woorden....

Ingrid (en nu nog een surprise voor de atletiek./ Zucht)

Ingrid: you go girl!

Ik zal mijn zoon nog even jouw laatste entry laten lezen zodat hij weet hoe het echt hoor. Sinterklaasbeulen tot het bittere einde!

IngridT

IngridT

02-12-2009 om 21:10 Topicstarter

Hij is prachtig geworden.

En ook zonder ballon nog keihard. Dat hebben zoon en ik goed gedaan, als knutsel-haters. Ding met goudverf-vijfhoeken opgeleukt tot ie op een voetbal leek, en de naam van de ontvanger als losse scrabble letters her en der op de bal gezet (des te leuker, omdat diezelfde 6 letters in chocola ook IN de bal zitten, tussen de krantenproppen, die alleen voor de opvulling zijn, niet voor de stevigheid!)

Ingrid (pfiew!)

Haha!

Drie keer raden wat jongste zoon vandaag op school kreeg voor surprise???
Precies!! Deze was ook heel mooi. Iets kleiner dan een echte voetbal, keihard papier maché, beplakt met wit glitterpapier en zwarte glitter 5-hoeken erop!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.