Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Panormadak - auto

wij overwegen om een Citroen C 4 Grand Picasso te kopen. Deze kan je krijgen met een zogeheten panormadak. Glazen dakkie zeg maar. Ik ben benieuwd of dat nou echt een toegevoegde waarde heeft of is het gewoon een leuke gadget.
Graag jullie eventuele ervaringen. Bedankt alvast.

groetjes van Purk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

10-04-2010 om 20:35

Panoramisch schuifdak

Wij hebben bij onze auto (Renault Megane) een panoramisch schuifdak. Het bestaat uit 2 delen. Het stuk aan de voorkant kan open, het achterste deel niet.
't Is een leuke toevoeging, maar heeft m.i. geen toegevoegde waarde. Als je dvd achterin wilt kijken, kan het glazen dak onhandig zijn, omdat de zon er ook door naar binnen schijnt en je dan dus minder goed zicht op de schermpjes hebt. Kun je (in ons geval) wel weer de zonwering dichttrekken, maar dan zie je dus niets meer van en door het dak. Deze zonwering bestaat bij ons ook uit 2 delen, 1 voor en 1 achter. Afzonderlijk van elkaar te gebruiken.
Ik vind het vooral een leuke gadget, geen toegevoegde waarde. Onze auto heeft het omdat we dat voor 1 euro erbij konden krijgen (actie van de dealer). En dat was zonde om te laten lopen. Maar of een volgende auto weer zo'n dak heeft......?

Mamvantwee

Mamvantwee

10-04-2010 om 21:25

Ik vind het heerlijk licht

Onze peugeot 307sw heeft ook een panoramadak. Het kan ook dicht, maar dat doen we nooit. Overdag rijd ik dus altijd met een lekker lichte auto en ik vind het heerlijk vrij voelen. In een andere auto is het dan donker en krap...maar noodzakelijk is zo'n panoramadak natuurlijk niet. De kinderen op de achterbank vinden het wel fantastisch, ze kunnen de vogels zien, de vliegtuigen en 's avonds de sterren.

Ik geloof niet dat ik in een volgende auto zo'n dak zou 'kopen'. Maar als ik weer kan kiezen tussen een auto met en een auto zonder, kies ik weer voor met.

groet, mamvantwee

Primavera

Primavera

11-04-2010 om 08:59

Is dat zomers niet warm?

Wij hebben ook een Citroen C 4 Grand Picasso, maar zonder panoramadak. Dat was toen ook niet een optie, omdat we gewoon voor de meest voordelige tweede hands keus gingen qua kilometers en prijs. Wel een heerlijke auto trouwens, ik kan je hem beslist aanraden.
Ik vraag me af of zo'n glazen dak 's zomers niet te warm of teveel last van de zon geeft. Wij rijden dan namelijk altijd al met alle zonneschermpjes naar beneden voor de raampjes. Om nou een glazen dak te nemen waar standaard een gordijntje voor zit lijkt me wat overbodig. Die passende zonneweringen als rolgordijntjes zaten er trouwens al wel standaard bij en vindt ik reuze handig. Al zal wel een heel stuk meespelen dat we in een warm land wonen. Ik zou daardoor niet zo snel kiezen voor een panoramadak.
Groeten Primavera

Puck

Puck

11-04-2010 om 17:03

Speciaal glas

Volgens mij zijn die panoramadaken van speciaal warmtewerend glas en daardoor niet warmer dan een gewone auto. En verder denk ik dat een auto met een panoramadak dusdanig is uitgerust dat een climat control of airco standaard erbij zit.

Mamvantwee

Mamvantwee

11-04-2010 om 17:05

Getint glas en schuifdak

Nee hoor, Primavera, het is niet erg warm 's zomers onder het 'open' dak. Het glas is een soort getint veiligheidsglas, en daarnaast kan de schuif ook dicht zodat je gewoon onder een autodak zit. Hij kan zelfs half dicht, of maar 10 cm open, wat je wil.
Daarbij hebben we climate control en dat helpt een boel bij alle weertypes. Nu rijden wij wel voornamenlijk ik ons koele kikkerlandje, ik weet niet hoe het in een permanent zonnig en heet land zou zijn.

groet, mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

11-04-2010 om 17:07

Check - puck

zoals ik net zei...

groet, Mamvantwee

purk

purk

11-04-2010 om 21:00 Topicstarter

Airco etc

er zit inderdaad automatische airco in. Het argument voor de dvd's gaat hier waarschijnlijk zwaar wegen voor de nee. Zelf vind ik het niet echt nodig om zo'n raam er voor 900 extra in te laten zetten. Het leek meneer Purk gewoon een leuke gadget.
Het wordt er dus eentje zonder. En dat is mooi, want het model en de kleur die we willen is op voorraad bij de garage. Hopelijk kunnen we in de meivakantie er mee richting de zon!

Bedankt voor de ervaringen.

groetjes van Purk

Yvon Meijer

Yvon Meijer

11-04-2010 om 22:00

Vreselijk

Ik heb ook ooit een auto gehad met zo'n glazen dakje en ik vond het vreselijk want: je wordt altijd verlicht door het licht van boven dus je bent goed te zien in de auto, en ik vind het fijner om iets anoniemer te zitten, ik zit liever in het donker. En: licht van boven is bijzonder onvoordelig! Heb je wel eens in een pasruimte gestaan met licht van boven?, vreselijk - je haar lijkt dunner (bij mij wel) en álle oneffenheden, pukkels en wallen e.d. worden uitvergroot met strijklicht van boven. En het licht van zo'n glazen dakje op de auto kan je niet even uitzetten, dus voor mijn gevoel zat ik er altijd op z'n onvoordeligst bij voor iedereen te zien. Kortom niks voor mij

Puck

Puck

12-04-2010 om 13:14

Ha ha yvon

Ook met een panoramadak blijf je er patent uitzien en kun je ongemerkt uit je neus peuteren want die auto's hebben allemaal gekleurde ramen, zeker de voorruit zal getint zijn.
En mèn, waar kan een mens zich druk om maken, ik heb me nu nog nooit afgevraagd of ik in een auto met schuifdak onvoordeliger met 3 grotere pukkels te zien ben.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

12-04-2010 om 21:04

Ja..

Waar kan je je druk om maken, deed ik ook niet echt hoor maar ik schrok altijd wel als ik mijzelf in de achteruitkijkspiegel zag, haha.. Enneh, mijn auto was nogal oud, dus geen getinte ramen (raampje bovenop hadden ze dus alwel uitgevonden toen) en alle neuspeuterijen konden goed gezien worden. (nu geen raam van boven meer én wel getinte ramen, joepie)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.