Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

28-11-2009 om 16:49

Pakjesavond met peuter en kleuter

Pakjesavond met peuter en kleuter, hoe pakken jullie dat aan? Om het 's avonds te vieren (wel zo sfeervol, als het donker is) is niet handig, dan zijn de kinderen te moe. Vorig jaar vierden we het 's middags, werd er opeens een brief bezorgd dat de zak op zolder stond en was alles binnen een kwartier uitgepakt en dat was het dan. Zijn er nog ideeën hoe dit te vieren met jonge kinderen? (In de zak zitten alleen cadeautjes voor de kinderen, maar 1 voor ons ouders.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

28-11-2009 om 17:20

Op vrijdag

avond de schoen zetten, zeer uitgebreid, met wortels, enz...
en dan op zaterdagochtend vinden ze alles bij de schoen... kunnen ze lekker de hele dag spelen!

Wij rekken het wat

met ouders en grootouders die ook kado's krijgen. En oom als hij komt... mijn broer heeft zelf geen kinderen..

Dan gewoon omstebeurt een kadootje uitpakken.

Toen ze zo jong waren als die van jou deden we het bij het invallen van de schemering. Dit jaar nog wel denk ik.

angel3

angel3

28-11-2009 om 18:16

Namiddag

Wij doen het altijd in de 'namiddag'(uur of 3 a 4) en altijd op zaterdag. Dan kunnen ze echt nog spelen ermee.
Het is gewoon een kinderfestijn en heb me er volledig bij neergelegd dat het binnen een kwartier klaar is. Kunnen wij ook weer verder borrelen ha ha ha

Middag

Hier net als vorig jaar (oudste is nu 4): opa en oma komen, rond een uur of 5 (want al donker) wordt er aan de deur geklopt en als alles is uitgepakt wordt er gegeten. Zo heeft zoon nog wat tijd om met de aanwinsten te spelen en nadien wat tot rust te komen voor hij naar bed gaat.
Vorig jaar deden we het overigens ook al op zaterdag (kind wist toch van niks, qua data), en dit jaar valt het dus erg gunstig. Volgend jaar zien we wel weer.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2009 om 21:33

Wij deden het

gewoon 's avonds. Naar mijn bescheiden mening hoort het in de avond en op 5 december zelf Tijdens schooldagen mogen ze een uurtje uitslapen en in het weekend is het helemaal luxe, dan kunnen ze de hele dag erna bijkomen en spelen.
Het is maar net wat je gewend bent denk ik. Ik ben er zo mee opgegroeid en mijn kinderen ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2009 om 01:43

Ja maar

'door het lint gaan' hoort er toch een beetje bij? Binnen normale grenzen dan uiteraard.
Als de werkuren een pakjesavond in de weg staan kan ik me best voorstellen dat het lastig is om het op 5 december te vieren. Gelukkig is het op ons werk wel mogelijk om verlof te regelen voor zo'n avond. Zolang je het maar flink ver van te voren aanvraagt. Ik zou het niet leuk vinden om op zo'n avond te moeten werken.

Rafelkap

Rafelkap

29-11-2009 om 08:42

Middag

Na 5 uur zijn de kinderen (jongste) vaak moe en dat kan de pret bederven. Ik vind het eigenlijk ook een feest voor als het donker is, maar dat kan dit jaar nog niet. Dus het wordt weer 15 of 16 uur.
Nu zei oudste net dat hij dan de hele middag op de uitkijk gaat staan om Piet te zien met de doos (hoezo doos? dit jaar een zak) Hoe lossen we dit op? En doen jullie nog iets speciaals? Om en om uitpakken is wat saai misschien, maken jullie er nog een spelletje van?

Op de uitkijk staan

Op de uitkijk staan dat kán toch helemaal niet.....je moet eerst zingen, anders komt de goede Sint toch helemaal niet! Dat weet elk kind!
groetjes albana
(die uit een muziekale familie komt....hier neemt ieder zijn instrument mee...en maken we er zelfs muziek bij...)

'in een kwartiertje klaar'

Dat snap ik nou niet. Kweetnietmeer wie dat schreef, maar ik kan me daar niks bij voorstellen, hoe klein de kinderen ook zijn. Je kunt toch wel als traditie aanleren dat elk kadootje met een beetje aandacht wordt uitgepakt en bekeken voor het volgende pakje aan de beurt is? En vanaf een jaar of 3 is een simpel gwedichtje hartstikke leuk hoor!

Een kwartier.

Zelfs als je met zijn 3-en sinterklaas viert kan ik me daar niks bij voorstellen...

Inge N

Inge N

29-11-2009 om 10:19

Avond

Gisteravond hebben wij de eerst pakjesavond gehad. Het feest was bij mijn ouders en onze dochter van 3,5 hield het prima vol. Wij zijn om half zeven begonnen. Gooien met een kleuren dobbelsteen en bij rood mag je een pakje pakken. Dochterlief heeft iedereen geholpen met het uitzoeken van cadeautjes. Al met al hebben wij ruim 2,5 uur gezeten, wij waren met 9 man. Er waren ook gedichten en suprises bij maar dat was voor haar geen enkel probleem.

Volgende week komt hij bij ons thuis. Wij zijn met z'n drieën. Ik maak een speurtocht naar de pakjes en dan is het dobbelen met de kleurendobbelsteen.

Wij schrijven overigens geen namen op de cadeautjes maar plakken foto's op de pakjes. Zo kan ze zien voor wie het pakje is. Ondanks dat ze veel pakjes heeft gepakt ging ze niet op zoek naar cadeautjes voor zichzelf.

Fraz

Fraz

29-11-2009 om 11:01

Altijd spelletje

Meestal inderdaad een ganzenbord achtig iets met opdrachten bijv. zing een sinterklaasliedje, maak een tekening o.i.d. en als ze op een pietje komen mogen ze een cadeau pakken maar dan voor een ander. Wij hebben zelf ook altijd wat cadeautjes voor ons zelf en doen ook gewoon lekker mee met het spel zodat als wij op een pietje komen, wij een cadeautje kiezen voor het kind wat wat minder cadeautjes al heeft gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2009 om 12:17

Kwartiertje

Net als Ingrid kan ik me ook niets voorstellen bij een kwartiertje voor het uitpakken van sintcadeaus. Als ik de voorbeelden lees van hoe mensen Sinterklaas vieren dan zijn wij saaie pieten. Geen surprises (ik vond die ene surprise voor school voor beide kinderen echt meer dan genoeg), geen spelletjes (ik moet er niet aan denken!), maar wel gedichtjes. Alleen cadeaus uitpakken vind ik zo verschrikkelijk kaal, er hóren gewoon gedichten bij. Man dacht daar anders over, maar ik vrees dat dit toch een gevalletje zin doordrijven is geworden, want áls we Sinterklaas vieren dan doet iedereen er nu toch een rijm bij. Je hoeft geen literair wonder te zijn om toch wat uit je pen/toetsenbord te persen tenslotte.

Rafelkap

Rafelkap

29-11-2009 om 12:34

Aanvallen

Veel geduld hebben die van ons nog niet, die vallen gewoon aan Tradities als gedichten vind ik meer iets over een (paar) jaar.
Wij hebben twee kinderen (peuter en kleuter) en in de zak zitten alleen cadeautjes voor hen en maar 1 voor ons. Dobbelsteen gooien voor twee heeft niet zo veel zin denk ik. Wel omstebeurt en wachten tot de ander is uitgepakt (misschien na het uitpakken eerst een liedje, om het te rekken). Ik denk dat ik wel iets ga doen met gekleurde enveloppen met aanwijzingen van Piet om de zak te zoeken.Nog tips?

Zomersproet

Zomersproet

29-11-2009 om 13:41

Kwartiertje?

nee daar kan ik me ook niets bij voorstellen. Wij vieren het zo ongeveer als kaaskopje. Geen spelletjes en suprise (dit jaar voor het eerst samen met dochter eentje maken voor school, meer dan genoeg voor dit jaar ) Maar wel een paar gedichtjes. Wij vieren het samen met mijn ouders, die komen rond drie uur. Dan gaan we lekker smikkelen, koffie en thee er bij. Dan beginnen we rond 17:00 uur. eerst leggen we alle cadeautjes op de de vloerkleed, dat doen onze kinderen. Daarna wordt er omstebeurt een cadeautje gepakt, gedichtje voorgelezen. Ik denk dat we rond 18:00 uur gaan eten, lekkere patatjes. Daarna gaan we weer verder. Onze kinderen krijgen naast de pakjes 1 gezanelijk cadeau, dat cadeau heb ik verstopt en via een simpele speurtocht gaan ze die zoeken. Die hoeft op zich niet als laatste te zijn want ik heb de enveloppe ook ingepakt die het startsein geeft van de enveloppe. Als we alles hebben uitgepakt dan lekker koffie en thee met wat lekkers erbij (banket in de oven denk ik jammie) en dan kunnen de kids lekker spelen. Zo ziet ons avondje er uit. Ben het idd. ook op deze manier gewend van vroeger en het is altijd erg gezellig. Kan niet wachten tot volgende week.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2009 om 13:43

Rafelkap

Dat ik me er niets bij voor kan stellen is geen reden waarvoor jij jullie feest moet veranderen hoor Je doet het zoals jij het leuk/gezellig vindt. Als je het op deze manier niet gezellig vindt zou ik inderdaad eens zoeken naar 'oponthoud'. Een kleuter kan best naar een rijmpje luisteren. Hij kan ook naar 1 pakje zoeken (als ieder cadeau gezocht moet worden vind ik het persoonlijk vervelend worden) en pap en mam zouden zichzelf meer kunnen verwennen. Ook al is het een afwasborstel, een doos pennen, nieuwe onderbroeken, inkt voor de printer, chocoladeletters, enz. enz.. Als je maar meedoet en het geen heen en weertje wordt tussen 2 kinderen. (vind ik)

Starry Night

Starry Night

29-11-2009 om 15:18

Genista...

... omschreef onlangs een leuke manier van Sinterklaasavond vieren. Een soort speurtocht door het huis. Het beeld dat ik erbij kreeg is dat je op die manier ieder cadeau aandacht geeft én dat het niet in een vloek en een zucht voorbij is ook.
Heb in het actuele forum zitten zoeken maar kan het zo snel niet vinden.

Rafelkap

Rafelkap

29-11-2009 om 16:02

Ideeën

Ja, zomersproet, maar met zoveel mensen vieren is het anders dan alleen met z'n viertjes met alleen cadeautjes voor de kinderen. Dat is gewoon meteen minder sfeervol, zeker 's middags. En onze jongste kan zich nog niet interesseren voor sinterklaasgedichten. Ach, het maakt mij ook niet uit dat het een kwartier duurt, ik vind het ook leuk als ze er nog voor het slapen gaan mee kunnen spelen. Ik vroeg mij gewoon af of er andere ideeën waren. Zo'n speurtocht is wel leuk, maar dit jaar niet uitvoerbaar (veel kleine cadeautjes en klein huis). Ik ga wel wat leuks verzinnen om de zak te zoeken.

Rafelkap

Rafelkap

29-11-2009 om 16:03

Ja pelle

helemaal gelijk

Riep iemand mij?

Die speurtocht is ongeveer wat Pelle al beschreef
Je kunt inderdaad twee dingen doen: ofwel je legt je erbij neer dat het in een kwartier klaar is (of in 25 minuten, als je voor jezelf ook nog een boel zooi inpakt en ze bijvoorbeeld laat helpen met jouw cadeaus uitpakken), of je bouwt wat meer gezellige speelsheid in.
Ganzenborden konden onze kinderen op zich al begrijpen toen ze drie waren. Je gooit, je huppelt je vakjes vooruit en wie op een gans komt, mag een pakje uitzoeken voor een ander dan zichzelf. Dat ging al heel goed op die leeftijd.
Verder waren onze kinderen al best in voor gedichtjes voor zichzelf. Natuurlijk geen gedichten die moesten worden voorgelezen, maar plaatje-praatje-gedichten vielen zeer in de smaak. Ik geef eerlijk toe dat ik blij ben dat ze nu alledrie lezen en dat ik het met gewone gedichten af kan, maar in de afgelopen jaren werden die plaatje-praatje-dingen wel de moeite van het maken waard. De speurtocht kun je in andere vorm nog wel een beetje invoeren, namelijk een doosje inpakken waarin een aanwijzing zit waar het echte cadeau )danwel de volgende aanwijzing) te vinden is. Dat kan met niet-lezers ook met bijvoorbeeld een foto. Verder doet het beroemde doorgeefcadeau het natuurlijk ook altijd leuk.

amk

amk

29-11-2009 om 20:22

Een kwartier is heel lang

Als je met 1 kind en 1 volwassene sinterklaas viert.
Van het uitpakken van de kadootjes moeten wij het niet hebben. Het zijn er 2 tot 4.

toen ze 2 was heb ik het weten te rekken tot meer dan 24 uur, dat compenseert alle andere jaren. Echt, ga op 5 december via de HAP naar de SEH en je bent een avond onder de pannen. Kind had geen zin meer in kadootjes. 2 dagen later pas.

Vorig jaar was ze bij haar vader en heb ik kadootjes met kerst gedaan. En dit jaar vieren we het samen bij mijn ex. Zal wel iets langer duren, zijn tenslotte 2 kinderen en nog wat volwassenen die allemaal een chocoletter krijgen.

ayla

ayla

30-11-2009 om 10:19

Genista

Hoe doe je dat, plaatje-praatje gedichtjes?
lijkt me wel leuk voor kleuter die nog niet goed genoeg kan lezen voor een gewoon gedicht

Ayla, plaatje-praatje

Je ziet het ook wel in kleutertijdschriften zoals de Sesamstraat: Een vrij simpel gedicht en daar waar het kan, vervang je de woorden door plaatjes. De naam van kind zelf kun je vervangen door een foto, "poes" wordt een plaatje van een poes, enz. Bij het lezen kun je dan gewoon de vinger onder de tekst meeschuiven en je kind leest de woordjes die het kent en noemt natuurlijk de plaatjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.