Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zon

zon

22-02-2009 om 20:25

Pabo deeltijd

Zijn er meer mensen die de pabo in deeltijd doen?
Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie opleiding en gezin combineren. Hoeveel tijd gaat er in de opleiding zitten? Is het mogelijk om er ook nog bij te werken? Als je stopt met werk heb je dan recht op een extra uitkering of belastingvoordeel? en hoe zit het met studiefinanciering?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Ik werk al jaren als onderwijsassistent op een school voor speciaal onderwijs en heb ondertussen aardig wat ervaring op het gebied van lesgeven. Ik denk dat ik dus wel een aardig beeld heb van hoe mijn werk er in de toekomst uit zal gaan zien. Het lesgeven vind ik leuk, ik heb de vaardigheden om les te kunnen geven en ik weet wat er allemaal bij komt kijken. Daarnaast heb ik wel hbo denkniveau alleen nooit een hbo opleiding afgerond. Ik denk dat de opleiding qua niveau dus geen probleem gaat vormen. Wel zie ik op tegen de combinatie met mijn gezin (3 kinderen onder de 4) en de financiële gevolgen als ik eventueel zou stoppen met werken.
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m@

m@

22-02-2009 om 23:10

Vriendin

Een vriendin van mij is er in september mee begonnen. Ze heeft 3 kids. De jongste zit net op de basisschool. Het gaat haar goed. Ze heeft als achtergrond VWO. Ze werkt er niet bij. Haar man werkt.

Met 3 kids onder de 4 lijkt het me een hele opgaaf, als je er ook nog bij wilt blijven werken. Je hebt ook 1 dag stage per week en 2 avonden studie + het nodige huiswerk. Studiefinanciering krijg je niet. Volgens mij kun je de studiekosten van de belasting aftrekken. Je hebt geen recht op een extra uitkering als je stopt met werken. Je krijgt (nog wel...wordt wellicht binnenkort afgeschaft) Aanrechtbelasting terug. Paar honderd euro per maand geloof ik. Maar er zijn vast vrouwen die het precieze bedrag kennen.

Dus tja...als je financieel al niet te ruim zit op dit moment, lijkt het me lastig te gaan studeren. Minder werken, betekent minder inkomsten. Het is aan jou om e.e.a. op een rijtje te zetten.

Succes,

M@

Ik doe de deeltijd pabo

Ik heb mijn baan opgezegd en twee kinderen die overdag naar school gaan. Ik ben er ongeveer 35 uur per week mee kwijt (incl. stage lopen en twee avonden naar school gaan).
Persoonlijk ben ik heel blij dat ik er niet bij werk maar veel van mijn medestudenten hebben er een baan naast. Veelal als onderwijsassistent. Als je werkt als oa dan hoef je minder stage te lopen.

Verder vind ik het heel fijn dat mijn kinderen overdag niet thuis zijn waardoor ik op die momenten altijd mijn slag kan slaan. Van medestudenten hoor ik dat zij veel 's avonds studeren en in het weekend.

Het is te doen dus met een baan ernaast en een gezin met jonge kinderen maar vooral gezien je jonge kinderen zou ik haast zeggen...wacht nog even totdat zij naar school gaan.

Overigens is het een superstudie en ben ik heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Maar....ik heb het makkelijk.

Succes met het maken van je keuze

jeje

jeje

23-02-2009 om 09:58

Gedaan

Ik heb de deeltijd pabo gedaan. Wel het verkorte traject van 2 jaar. Ik heb nl. al een universitaire studie afgerond. Mijn kinderen waren toentertijd ook onder de 4. Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk pittig vond om te combineren. De kinderen gingen nog niet naar school met als gevolg dat je overdag niets kunt doen. Dat betekende 2 avonden in de week naar school en de andere avonden was ik ook bezig met mijn studie. ook in het weekend was ik vaak bezig. Niet echt leuk voor je sociale leven. Daarnaast liep ik natuurlijk stage. De kinderen gingen toen naar de kinderopvang. Omdat ik niet werkte kreeg ik niets terug van de belastingdienst voor de kinderopvang. Dat is alleen als je alletwee werkt . Als je je baan zelf opzegt heb je ook geen recht op een uitkering. Wel kreeg ik 2 jaar lang een vergoeding van ongeveer 1100 euro per jaar. Dit op grond van de wet tegemoetkoming studiekosten.Daar kon ik het collegegeld van betalen. Ik weet niet of dat nog steeds geldt. Je krijgt via de gemeente ook een stukje van de kinderopvang terug omdat je studeert. Dat heeft ook weer met die wet te maken. Je moet het wel allemaal net weten. Maar goed, het is het in ieder geval allemaal meer dan waard geweest. Ik werk inmiddels alweer een aantal jaren met veel plezier in het onderwijs!! Heb nooit spijt gehad alhoewel het me bloed, zweet en tranen gekost heeft. Dat had niet zozeer te maken met de zwaarte van de studie want dat viel erg mee. Het geregel en de tijd die je er in moet steken maakt het zwaar. Zeker met kinderen die nog niet naar school gaan. Mijn streven was om klaar te zijn als mijn jongste ook naar school zou gaan, en dat is gelukt. Heel veel succes met het nemen van een beslissing. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Groetjes Jeje.

jeje

jeje

23-02-2009 om 10:20

Link ib-groep

Daar ben ik weer. Hier is de link ivm tegemoetkoming kosten: http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/tegleraren/bedragen.asp

Succes

suus36

suus36

23-02-2009 om 13:54

Ook mee bezig

Hoi Zon,

Ik zit op dit moment in de afrondende fase van de pabo (de verkorte opleiding, omdat ik al een universitaire studie heb gedaan). Ik heb drie kinderen. De jongste is thuis. Ik vind het superzwaar. Ik ben bijna klaar, maar als ik terug kijk vind ik het tropenjaren. Het is niet moeilijk, maar heel erg veel. Ik loop stage en ga twee avonden per week naar school. Daarnaast ben je heel veel tijd kwijt aan opdrachten, lessen voorbereiden, studeren etc. Ik ben er per week wel een uur of 35-40 mee kwijt. Ik werkte erbij, maar ben daarmee gestopt. Dat ging dus echt niet meer.

Qua financiën, kun je de studiekosten terugkrijgen. Dat hangt wel af van je inkomen van 2 jaar geleden. Kinderopvang krijg ik gedeeltelijk terug van de gemeente en van de belastingdienst. Het kost je dus niet heel veel, maar je hebt natuurlijk geen inkomsten.

Maar nu het positieve...ik vind het heel erg leuk. Ik ben blij als ik over een maand of drie klaar ben en ik echt voor de klas kan gaan staan. Want het werk is zo leuk!

Maar met drie kindjes onder de 4 lijkt het mij heel erg pittig. Ik zou denk ik even wachten. Maar goed, ik weet niet hoeveel energie jij hebt

Groetjes,
Suus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.