Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 13:51

Ozb aanslag

Vandaag viel de OZB aanslag op de mat. Bedrag dat de gemeente hanteert is hetzelfde als vorig jaar, peildatum toen was 1-1-2009, nu dus 1-1-2010. Mij lijkt dat er toch wel een waardedaling is geweest in die periode...zou een bezwaar zin hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

01-03-2011 om 14:21

Niet overal

niet overal is sprake van een waardedaling. Kan zelfs binnen 1 gemeente verschillen.
Het verschil met de woz-waarde zoals gegeven moet ook minimaal (ik dacht) 5000 euro zijn wil je bezwaar kunnen maken.

klaver

klaver

01-03-2011 om 14:45

Overzicht

http://www.eigenhuis.nl/downloads/128421
In dit overzicht vind je per gemeente de daling tusssen 1 januari 2009 en 1 januari 2010.

Geen minimum meer

Wat AMK opmerkt over de minimaal noodzakelijke daling, dat klopt volgens mij niet meer. Het was inderdaad zo dat bezwaar maken alleen kon als het verschil tussen de juiste en de vastgestelde waarde een bepaald minimum bedroeg, maar daar heeft de Hoge Raad vziw een stokje voor gestoken.

Maar inderdaad, kijk eens op de site van Eigen Huis, zou ik denken.

En bij twijfel bezwaar maken. Intrekken kan altijd nog.

Groeten,

Temet

Klaver

Betekent dat dan ook automatisch dat je OZB-waarde daalt als er een daling in de gemeente heeft plaastgevonden?
Onze OZB-waarde is in 4 jaar tijd met 24.000 euro (!) gestegen en nu voor het eerst gelijk gebleven. Toch staat er in die staat dat er een daling heeft plaasgevonden. Een kleine dat wel, maar toch.

Stom trouwens

De eerste grote stijging vond meteen plaats het jaar nadat wij het huis gekocht hadden. We hadden geen idee dat we in bezwaar konden gaan en wat OZB (WOZ) eigenlijk betekende.
We hadden toen meteen in bezwaar moeten gaan. Uiteindelijk is de OZB-waarde in die tijd meer dan 11% gestegen. Grmpf...

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 15:06

Percentage

is volgens de VEH -3,7%, dat is bijna 8000 euro. Maar in de bezwaarbrief die zij als voorbeeld hebben staat dan dat ik het bezwaar baseer op verkoopgegevens van huizen uit de buurt. Maar die gegevens heb ik niet....

Tinus_p

Tinus_p

01-03-2011 om 15:39

Sop en kool enzo

Nasha:
"is volgens de VEH -3,7%, dat is bijna 8000 euro. Maar in de bezwaarbrief die zij als voorbeeld hebben staat dan dat ik het bezwaar baseer op verkoopgegevens van huizen uit de buurt. Maar die gegevens heb ik niet...."
Zulke gegevens kun je van het kadaster halen (www.kdaster.nl). Maar daar betaal een paar euro voor, en samen met de kosten van de postzegel is dat al gauw meer dan de bespaarde belasting.
(ik heb ooit 10.000 euro van de wozwaarde afgepraat.....)

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 15:48

Berekening bij veh

laat inderdaad een besparing op jaarbasis van 25 euro zien...Weet niet of dat het nu waard is

amk

amk

01-03-2011 om 16:37

Hoho

die woz waarde heb je bij meer dingen nodig: waterschapslasten, rijksbelasting, dus die besparing zal wellicht nog iets groter zijn.

verhuizertje

verhuizertje

01-03-2011 om 17:20

In onze gemeente

is er volgens de gegevens van veh een daling van een ruime 2%. Onze wozwaarde is met ruim 3% gestegen!
We hebben het huis vorig jaar gekocht voor een prijs hoger dan de wozwaarde. De wozwaarde ligt nu bijna op de prijs die wij ervoor hebben betaald en veel wordt er niet verkocht in deze buurt, dus gaan schermen met verkoopprijzen uit de buurt gaat iet helpen. Maar dan zou het het bij de buren dus net zo veel gestegen moeten zijn?! Zullen ze blij zin met ons. En als het bij de buren en de rest van de straat nog op het oude peil is, maken we dan een kans met een bezwaar?
Waar wordt eigenlijk naar gekeken bij vaststelling van de woz behalve naar het type huis en grondoppervlak? Ook naar onderhoud enzo?

Mover

Mover

01-03-2011 om 17:40

Woz gedaald, maar gem.belastingen omhoog

zodat de gemeente netto evenveel in het laatje krijgt en wij dus net zoveel betalen als vorig jaar....
Enige voordeel is dat verhouding hypotheek/woz nu zo gunstig is dat we een lager rentepercentage betalen. Kijk, dat zet zoden aan de dijk.
Groetjes, Mover

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 17:51

Hier dus hoger

dan vorig jaar...de OZB zelf...

Jade

Jade

01-03-2011 om 19:57

Bezwaar....

Wij gaan wel in bezwaar, de WOZ is bij ons gestegen.

Wij zijn ooit eens eerder in bezwaar gegaan en hebben er toch een aanzienlijk bedrag vanaf gekregen.

Vic

Vic

01-03-2011 om 22:02

Min 13%

Ik was helemaal verbaasd. Ik heb mijn huis vorig jaar gekocht voor een lagere prijs dan de WOZ-waarde. De WOZ-waarde is nu vastgesteld op mijn aankoopprijs. Dat is volgens mij ook hoe het 'hoort'.

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 22:23

Wat ik bedoel

dat de WOZ-waarde van onze woning hetzelfde is gebleven volgens de gemeente, maar dat de OZB-belasting die ik moet betalen wel meer is dan vorig jaar....

amk

amk

01-03-2011 om 23:36

Beemer

vermogensrendementsheffing is box 3.
Huis is idd box 1, maar de woz waarde heb je nodig voor het huurwaardeforfait.

Sop en kool

De WOZ-waarde werkt via het woningforfait ook door in de IB, en als je bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag ontvangt heeft het dus via het verzamelinkomen ook nog eens invloed op die toeslag. Dus alles bij elkaar kan het toch best de moeite zijn, ook als de OZB zelf eigenlijk niet veel stijgt.

Groeten,

Temet

NaShA

NaShA

02-03-2011 om 22:01

Economie niet mijn sterkste kant

leg eens uit Temet?

Aanvulling op temet

En de volgende keer stijgen de prijzen gewoon procentueel, dus de OZB-waarde van je huis gaat met een hoger netto-bedrag omhoog als je nu een te hoge OZB hebt.

Nasha

Wat Tinus aanvoert, klopt. Het kan best zijn dat de WOZ-waarde te hoog is vastgesteld, misschien wel met tienduizenden euro's, maar omdat de OZB maar een klein bedragje per 1000 euro waarde is, leidt een te hoge WOZ-waarde wel tot een hogere OZB, maar het verschil is soms maar minimaal. Een paar euro ofzo, je kan je inderdaad dan afvragen of je voor dat miezerige bedragje een bezwaarprocedure moet voeren.

Maarrr: de WOZ-waarde leidt niet alleen tot een hogere OZB, maar bepaalt ook (mede) het woningforfait en leidt daarmee tot een hoger belastbaar inkomen en dus tot een hogere aanslag IB. En als je een toeslag ontvangt is die gewoonlijk ook afhankelijk van het belastbaar inkomen, dus heeft de WOZ-waarde ook invloed op de toeslag (die gaat omlaag).

Dus WOZ-waarde heeft niet alleen gevolgen voor de OZB maar ook voor andere inhoudingen/toeslagen en dan kan het al met al toch wel interessant zijn om bezwaar te maken.

Groeten,

Temet

NaShA

NaShA

03-03-2011 om 19:36

nu is het me wat duidelijker. Ik denk dat ik de VEH maar eens benader, kijken of zij me kunnen helpen. Ben niet voor niks lid toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.