Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Asa Torell

Asa Torell

22-02-2011 om 20:46

Ovenchemie

Bij veel van mijn ovenbaksels, zoals de hier erg geliefde bladerdeeg-groentetaart, druipt er vocht uit dat vervolgens op een opvangplaat onderin de oven gaat aanbakken tot een vreselijk vieze bruine plastic-achtige laag die bijna niet meer eraf te krijgen is. Bovendien walmt het ook zo lekker bij het bakken... iemand tips hoe dit te voorkomen? Of hoe ik dan tenminste die plaat na afloop weer goed schoon krijg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

22-02-2011 om 21:02

Misschien

bakpapier onderin?
Of gaat dat fikken?

Asa

Wat schoten voor de boeg, maar geen Ultieme Tip, want dit soort dingen gebeurt mij ook. Het lijkt er om te beginnen op dat je taart te nat is, misschien helpt het om beschitkruim op de bodem te doen oid? (ken het bewuste recept niet).
Verder kan je investeren in een vel kunststof bakpapier of in een rol papieren bakpapier en daarmee de bakplaat of de opvangplaat bekleden, dat scheelt weer. Die kunststofvellen kun je onder de kraan schoonboenen. Kost een paar euro.

Ben je toch weer eens verrast door een ingebakken plasje dan kan je de boel proberen los te weken met een of andere spray, of gewoon nat maken door er een doorweekte vaatdoek op te laten liggen, dan zoveel mogelijk wegschrapen en het restant wegschuren met een brillosponsje. Maar het blijft een rotklus.

Hopelijk komt er nog iemand met De Gouden Tip, dan zou ik ook geholpen zijn.

O trouwens: als je een taart oid bakt op de bakplaat ipv op het rooster dan loopt eventuele troep op de bakplaat en niet op de bodem van de oven. Kan je het tenminste op aanrechthoogte schoonschrobben. (tenzij Cobi nu gaat uitleggen waarom je bakvormen niet op de plaat maar altijd op een rooster zou moeten zetten)

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

22-02-2011 om 21:32

Reactie

Het is gelukkig al een extra bakplaat die ik onderin heb Temet, dus ik kan op aanrechthoogte staan schrobben . Maar dat kunststof bakpapier ga ik proberen, waar vind ik dat?
Ik heb het probleem trouwens niet alleen met die taart, maar ook met de eeuwig te volle overborrelende ovenschaal, de bladerdeegflapjes, enzovoort. Misschien moet ik mijn kookgedrag gewoon grondig herzien?
Een vel bakpapier op die onderste plaat helpt trouwens niet, die fikt inderdaad. Ook al geprobeerd: een laag water op die onderste plaat, dat verdampt razendsnel en daarna gaat het erin gedrupte vet alsnog lekker aanbakken.

amk

amk

22-02-2011 om 21:35

Simpel: aluminiumfolie

als er zo'n klodder op ligt. Propje maken en verversen. ☺

Ik leg het ook gewoon op de bodem van de oven. Werkt prima.

Muscle

Ovenreiniger. Erop spuiten, dan gaat het schuimen. Dan een tijd laten staan (stinkt wel verschrikkelijk)
Vervolgens een schuurspons erover, afspeoeln en klaar. Een gemiddelde knoeier en regelmatige schoonmaker krijgt denk ik zo de meeste troep wel weg, bij iemand zoals ik gaat het helaas wat minder goed...Maar altijd nog beter als niks.

Vic

Vic

22-02-2011 om 23:08

Bakplaat

Ik heb geen rooster in mijn oven, dat moet ik nog steeds een keer kopen, dus zet alle schalen en bakvormen gewoon op de bakplaat. Daarin ligt altijd een stuk bakpapier en het is nog nooit in brand gevlogen.

soepstengel

soepstengel

23-02-2011 om 11:05

Ik had laatst vergeten

dat ik de ovenspray in mijn redelijk aangebakken oven
had gesprayd( flinke laag) en heb m na een poos vrolijk aangezet....stonk pas toen ik m open deed maar...wonder boven wonder was wel alle aanslag/aanbaksels meteen met een veeg weg

Inderdaad: aluminiumfolie

Wij leggen ook altijd een laagje aluminiumfolie op de onderste bakplaat. Gewoon vervangen als het vies is. ( Mm, eigenlijk hetzelfde idee als een krant boven op je kast tegen stof)

Avalon

Mayte*

Mayte*

23-02-2011 om 13:36

2 dingen

1: een laagje paneermeel onderin je hartige taart, voordat je de vulling erop doet.

2: ik vouw een stuk bakpapier om de vorm heen als een soort opvangbak. De vier punten van het vel bakpapier draai ik in elkaar en omhoog, alles wat er dan nog doorheen spijpelt komt op het bakpapier. Nooit meer een vieze oven.

Je kan ook investeren in een springvorm met zo'n lekrand eromheen. Heb ik sinds kort en is erg goed. Dan heb je geen papier meer nodig.

amk

amk

23-02-2011 om 16:21

Omdat

zo'n bakmat het bij mij in de oven niet prettig vindt als er al niet iets opligt te bakken.
Die dingen verbranden ook gewoon.

Asa Torell

Asa Torell

23-02-2011 om 20:32

Ha fijn

Zo te lezen zijn er een aantal even eenvoudige als doeltreffende oplossingen waar ik zelf nog niet opgekomen was! Dank allemaal!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.