Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Oven aan als niemand thuis is?

Sinds kort ben ik in het bezit van een Romertopf en ben helemaal enthousiast. Vlees, groente/aardappels etc erin, de oven in en een tijd later heb je een heerlijk gerecht.
Nu zat ik te denken dat dit vooral ideaal is voor de zwemlesdag; eten in de romertoppf, oven aan, naar het zwembad en bij thuiskomst is het eten klaar. Ik ben bijna 2 uur weg. Is het verantwoord om de oven aan te hebben als er niemand thuis is:
Ik ga wel eens even weg om bijvoorbeeld een kind bij een vriendje op te halen en dan laat ik de oven wel aan. Maar langere tijd? Iemand ervaringen hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jose 2

jose 2

30-03-2009 om 11:31

Ik vind van niet.

Hoi, hoi,

Zelf zou ik dit nooit doen. Stel er overkomt je iets onderweg of je moet met spoed ergens naar toe. Oké, kleine kans, maar het zal je maar gebeuren.
Vroeger liet ik ook altijd de droger aanstaan als ik boodschappen ging doen. Totdat er in de buurt een grote brand is geweest omdat de timer van droger kapot was gegaan, droger niet stopte en is oververit geraakt.
Voor de zwemles heb ik geregeld dat ik vooraf kook, iets van macaroni ofzo wat na het zwemmen snel opgebakken/opgewarmt is.

groetjes

Mamvantwee

Mamvantwee

30-03-2009 om 11:57

Soms wel

Wij hebben net een nieuwe oven en die kunnen we zo programmeren dat hij op een ingestelde tijd klaar is. Dus dan start hij ook vanzelf. Het mooie vind ik dat we dus gewoon een dag weg kunnen gaan en 's avonds als we thuiskomen, alsnog direct aan de dis kunnen schuiven.

Een oven vertrouw ik wel (maar het is dan ook een nieuwe). De wasmachine laat ik ook wel alleen. De droger laat ik nooit aanstaan als ik weg ga, zelfs niet voor alleen een boodschapje en ook niet 's nachts, maar onze droger is dan ook model Stenen Tijdperk.

Mamvantwee

Suzanne

Suzanne

30-03-2009 om 13:10

Lasagneschaal ontploft

Nee ik doe het niet meer. Ruim een jaar geleden ontplofte spontaan mijn lasagneschaal in de oven. Een enorme bende, maar ik was thuis en kon de boel meteen opruimen. Schaal in duizenden stukjes net zoals autoglas en de lasagne met al dat glas erin door de hele oven verspreid. Het was er niet beter op geworden als ik toen niet thuis was geweest en de oven nog lekker aan had gestaan..

Ik ook niet

Wij hebben ook zo'n timer op de oven. Reuze leuk, maar ik laat geen dingen aanstaan als ik niet thuis ben.

Inge M

Inge M

30-03-2009 om 19:47

Ontploffing van schaal kan best even wachten

Ik laat de oven dus wel aan staan als ik weg ben. Meestal is het alleen om voor te verwarmen maar met een gerecht erin gebeurt ook wel. Alleen de grill doe ik niet als ik er niet bij ben.
Een schaal die ontploft geeft veel troep maar dan maakt het ook niet uit of het nog een half uur langer erin zit. Het koekt alleen wat langer aan....... Gelukkig zitten aan de onderkant geen verwarmingselementen waarop eten kan terecht komen.
Oja, het scheelt wel hoelang je weg bent. Hier is het maximaal een half uur. Zolang duurt het boven opruimen, was in de kast leggen, etc. ook wel. Dan ben ik ook niet bij de oven in de buurt.

tocada

tocada

30-03-2009 om 20:22 Topicstarter

Reactie

We hebben wel een nieuwe oven maar ik gebruik de timer niet. De romertopf heeft echt 2 uur nodig dus kan ik hen aanzetten als ik wegga en is klaar bij thuiskomen.

Drogers staan bekend dat ze brand (kortsluiting) kunnen veroorzaken. Van ovens heb ik dat nog nooit gehoord dus vandaar mijn vraag hier.

Een romertopf is natuurlijk ook gemaakt van ander materiaal dan een (glazen?) lasagneschaal. Hij staat ook uren in de oven als ik thuis ben en er is nog niets gebeurd.

Ik blijf beniewd naar andere ervaringen

Brandje in de oven

Ik had laatst allerlei groenten in een ovenschaal, knof erover wat olijfolie, wat rozemarijn, lekker onder de grill..

Totdat het wat branderig begon te ruiken..Was de olie tegen het grill element aangespetterd, door de warmte, en dat had vlam gevat..

Gelukkig leeft de oven nog en gelukkig was ik erbij, ik durf maar niet te denken aan wat er gebeurd was als ik naar boven was gegaan of...

(zo zijn we ooit ook eerder aan een ramp ontsnapt. Een van onze katten kwam, net nadat we naar bed waren gegaan, zo raar miauwend om het bed heen dansen dat ik naar beneden ben gegaan om te kijken wat er aan de hand was. Bleek dat het gas aanstond, ws was de kat op het aanrecht gesprongen (deed ze anders NOOIT )en geland op een van de knoppen van het gasfornuis..Sindsdien heb ik een bakje over de knoppen staan, als ik het fornuis niet gebruik (eerder draaiden we de gaskraan dicht, maar dat knoppie heeft het begeven en is niet gemakkelijk terug te vinden in de winkel)

Prulletje

Prulletje

30-03-2009 om 22:59

Nee!

Echt niet doen hoor! De kans is niet groot, maar als het fout gaat vergeef je het jezelf nooit. Behalve kortsluiting, steekvlammen en ontploffende schalen zou het ook kunnen gebeuren dat de thermostaat stuk gaat en het ding blijft verwarmen (meegemaakt met de wasmachine, is goed afgelopen omdat er iemand thuis was). Trouwens, een romertopf en een oven blijven lang warm. Als je de oven uitzet als je weggaat dan is je eten waarschijnlijk toch wel bijna klaar als je thuiskomt.

Prulletje

Christientje

Christientje

30-03-2009 om 23:14

Nee!

Ik zou het risico niet durven nemen ! Net zoals ik de wasmachine en de droger niet aan laat staan wanneer ik langere tijd van huis weg ben. Ik heb het meegemaakt bij mijn naaste buren. Even boodschappen doen (al snel een uur van huis) en bij thuiskomst bleek het water al een uur lang uit de wasmachine te stromen.
Christientje

Asa Torell

Asa Torell

31-03-2009 om 20:05

Hier een gasoven

dus het eten uit de ontploffende schaal zou lekker gaan fikken. Of het vuur zou uit worden geblust en de woning vol gas stromen. Kortom het zou echt never nooit in me opkomen om die achter te laten. Met electrisch denk ik trouwens ook niet. Dan liever een hooikist of zo.
Wat betreft het boven-zijn argument, je hoort dan toch de oven wel ontploffen of ruikt de brandlucht of hoort de rookmelder. Dat is toch anders dan als je echt weg bent.

tocada

tocada

31-03-2009 om 20:09 Topicstarter

Overtuigd

OK, ik doe het niet. De romertopf gebruik ik wel op middagen dat ik thuis ben en op zwemdagen wordt het eten eerst gekookt en na afloop even opgewarmd in de magnetron.
Bedankt voor jullie reacties.

Christientje

Christientje

31-03-2009 om 23:15

Dat is waar, pelle!

Ja Pelle, daar heb je gelijk in. In dit geval was er geen waterstop aanwezig, en ging het om een wasmachine van 20 jaar oud.

Toch, ondanks mijn waterstop en rookmelders durf ik het pand niet te verlaten met die apparaten aan
Christientje

Suzanne

Suzanne

01-04-2009 om 09:38

Rookmelder als je niet thuis bent.. (o.t.)

Tja, prima natuurlijk een rookmelder, maar als je niet thuis bent, wie zal er dan op reageren? De droger gaat hier ook zeker niet aan als ik niet thuis ben, ook niet als ik op bed lig, heb al een keer kortsluiting gehad met dat ding dus voor mij ook zeker geen apparaten aan als ik er niet bij ben!

Jetske

Jetske

01-04-2009 om 21:01

Life to the max

Tja, het enige wat ik niet aanzet als ik er niet ben is de droger. Wel de wasmachine. En de oven ook net zo gemakkelijk (met een ovenschaal of de Romertopf erin). Overigens zet ik ook gerust m'n suddervlees op het gas op een laag pitje en ga even een boodschap doen.

Jetske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.