Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nimbo

Nimbo

26-10-2015 om 23:25

ouderwetse goedkope gerechten

Wie heeft er ideeen voor gemakkelijke, goedkope ouderwetse gerechten?

Ik noem als eerste : capucijners met uitgebakken spek en uien met augurk en zoetzure uien. Met komkommersalade.


caton

caton

27-10-2015 om 12:37

zuurkool

Nog geen euro per pakje, rookworst erbij, stukje spek meekoken. Heerlijk!

Hete bliksem

Aardappel met moesappels prakken, spekjes erdoor en met peper ,kaneel en kruidnagel kruiden naar smaak.

Ava

Ava

27-10-2015 om 13:04

Tomatensoep, eierpannenkoek spinazie

Tomatensoep: bouillonblokjes, gepelde tomaten uit blik, ui, knoflook etc, groenten die je nog hebt, eventueel aardappel, wortel.

Eierpannenkoek, Vietnamees recept, als je nog taugé, prei ed over hebt. Lekker licht en vol van smaak. Tauge en prei heb ik altijd over, als ik het in huis heb. Laatst bij een kennis gegeten: heerlijk! Eventueel met kipfilet (garnalen laat ik achterwege). Nog niet gemaakt en kan je geen recept geven maar er staat genoeg op het internet.

Spinazie met een eitje en rijst: roergebakken spinazie met knoflook, sojasaus (en sambal), gekookt of gebakken eitje en wat rijst.

Ava

Ava

27-10-2015 om 13:06

Hmm, ja

Ouderwets zijn die recepten niet maar wel goedkoop!

Half a twin

Half a twin

27-10-2015 om 15:21

Bruine bonenschotel van oma

In een ovenschaal een flinke laag bruine bonen, zelf gekookt of uit pot. ( met een klein beetje kookvocht)
Daarop een laag van gebakken spekjes, gehakt en uien.
Afdekken met aardappelpuree en dan paneermeel erop en wat klontjes of kneepjes margarine. Half uurtje in de oven en smullen maar.

At oma vaak als restverwerking. Fikse rest bruine bonen en puree van overgebleven piepers.

bieb63

bieb63

27-10-2015 om 15:31

macaroni met ham en kaas (mmm)

Macaroni koken, afgieten en in ovenschaal. Geraspte kaas erdoor smelten, fijn gesneden ham erdoor en een beetje uitgelekt blikje met blokjes tomaat. Beetje peper erdoor. Dan een laagje paneermeel met nog wat geraspte kaas erover en een paar vlokjes boter. Even gratineren in de oven.
Niet zo goed voor de lijn..... Maar wel errug lekker en goedkoop. Voor de broodnodige vitamientjes een komkommer/tomatenslaatje erbij.

Hutspot

(winter)wortelen, hele uien en aardappelen in een pan koken. Stampen met peper en een stukje(plantaardige) boter (of melk). Met spekjes en jus.

Klaartje

Klaartje

27-10-2015 om 20:48

Wat ik doe met hutspot

Ik bak eerst een paar ribbetjes aan en dan doe ik de wortelen /uien en aardappelen erin. Water erbij, peper zout. Ribbetjes eruit en de rest afgieten en stampen. Stukje braadworst erbij.. heerlijk.

Vogel

Vogel

27-10-2015 om 21:51

Vlezig wel allemaal

Maar ja, vroeger werd er blijkbaar niet vegetarisch gegeten. (Terwijl vlees toch echt duur is.)

Macaroni met smac en kaas

Eigenlijk ontzettend goor, toch vond ik dit als kind heerlijk. Gekookte elleboogjesmacaroni met geraspte kaas en blokjes smac in een ovenschaal, beetje paneermeel er over. Man, borden vol heb ik daarvan gegeten.

skik

Macaroni inderdaad

Macaroni met boter, suiker en kaneel, kwam hier ook onlangs voorbij. Inderdaad goede herinneringen aan in de zin van heel lekker.

+ Brunette +

+ Brunette +

27-10-2015 om 23:27

Vogel

Volgens mij zijn het de luxe versies van eeuwenoude recepten. Die nu de gewone versies geworden zijn.

Nog een ontbijtje dat ik vroeger soms kreeg. Oude witte boterham geweekt in een bord warme melk, suiker en een klontje echte boter erbij. Kom daar nog maar eens om in deze wereld van broodroosters en ingevroren altijd verse boterhammen.

Katniss

Katniss

27-10-2015 om 23:28

Rijst

Ik heb vroeger wel rijst met goulash uit blik (van de Aldi) gegeten. Die rijst zat dan in 3 kilozakken en moest je vooraf wassen en de steentjes eruit halen. Of rijst met witte bonen in tomatensaus.

Brood met jus

In een groot gezin bij de buren kregen we vroeger een keer witbrood dat we in de warme restjes smakelijke jus van de vorige dag doopten. Ik heb het mijn kinderen ook een keer met succes voorgehouden op een koude middag.

Gebakken visje

Gebakken visje met een boterham.

Maar dat was alleen toen goedkoop, nu is vis duur.

Hete bliksem

Die Hete Bliksem van fratsje lijkt ons wel wat dat gaan we donderdag eens doen.
Verder krijg ik nogal visioenen van gerechten met veel meer groenten na het lezen van deze gerechten. Dus morgen wordt het waarschijnlijk een stoofpotje.

Marieke70

Marieke70

28-10-2015 om 07:49

Macaroni met smac, doperwten en tomatenputee (griezels). Rijst met een klontje boter en suiker. Stamppot koolraap. Stamppot raapstelen (soort stamppot rauwe andijvie). Die raapstelen kwamen dan uit de moestuin van mijn vader. Mijn man heeft het altijd over iets van boekwijtmeel waarbij je dan water deed en dan werd het een soort alabastine. Dan stroop erdoor, vies joh. Kabelajauwmet gesmolten boter en een gekookt worteltje. Sperziebonen gekookt met een stuk kookspek erbij.

Astrid

Astrid

28-10-2015 om 11:17

(soort)Haagse bluf

En dan een variant met (moccona)oploskoffie die mijn oma vroeger maakte.
vanillevla
1 of 2 eiwitten
theelepeltje oploskoffie

Mijntje

Mijntje

28-10-2015 om 11:23

erwtensoep

Erwtensoep, met zelf geweekte erwten en evt. een variant zonder vlees.

Marieke70

Marieke70

28-10-2015 om 11:56

Ja, astrid

Dat maakte mijn oma ook alleen niet met eiwitten maar met of klopklop (als het iets slanker moest zijn) 0f slagroom. Bij haar kregen we ook altijd spoetnik: suiker in een glas, flinke scheut koffiemelk en dan kindergazeuse. Dan kreeg je een soort schuimlaag bovenop je fris. Ik vond het er mooier uitzien dan dat ik het lekker vond.
Klopklop is ook zoiets van vroeger.

Thursday Next

Thursday Next

28-10-2015 om 13:54

Marieke,

Met familie die uit groningen komt ken ik ook de boekweitmeel-gerechten.
Bij oma aten wij graag "klont" (ook wel: Jan in de zak), dat is beslag boekweitmeel, dat in een linnen zak gedaan wordt en dan zo'n 1 1/2 uur gekookt in een pan met water. Eruit komt een grijzige massa, een klont, die in plakken gesneden wordt en gegeten wordt met gesmolten boter en bruine suiker erover. Ik vond het heerlijk! Maar ik heb het alleen bij mijn oma gegeten. Het was altijd beter dan veel te lang doorgekookte groente .

40er

40er

28-10-2015 om 14:03

vroeger

Had je rond november veel vlees, aangezien het varken dan geslacht was. Vandaar dat winterse recepten ook vaak met spek zijn, dat was er dan in overvloed.
Mijn oma maakte vroeger altijd een soort roerei, maar met spek een meel. Je werd er flink zat van, maar lekker!!!

Marieke70

Marieke70

28-10-2015 om 16:53

Thursday

Mijn man is inderdaad een Noorderling, met Fries-Groningse roots. Ik heb het zelf nooit gehad maar als ik zo zijn beschrijvingen ervan hoor, heb ik geen enkele behoefte om het uit te proberen. Volgens hem werd het thuis gebroeid meel genoemd.
Mijn opa (Twents-Gronings) bakte vaak poffers. Een soort dikke pannekoek met rozijnen (en soms sukade) die in heel veel olie werd gebakken, tussen bakken en frituren in. Ook niet duur.

Thursday Next

Thursday Next

28-10-2015 om 20:07

"bruiend meel" is nog weer wat anders. Daarbij doe je meel in een schaal of bord en giet er al roered steeds een beetje kokend water bij, totdat het inderdaad stopverf is. Dan boter in het midden en je neemt steeds ee hapje dat je dan in die boter doopt. Boekweit vind ik erg lekker, maar het ziet er niet uit om te eten want het wordt echt zon viezige grijs-bruine kleur.

Elisabeth

Elisabeth

29-10-2015 om 11:37

opgebakken boerenkool

Mijn oma maakte van de restjes stamppot boerenkool een soort koek.

Ballen maken, bestrijken met mosterd, paneermeel en dan bakken.
Soms kregen we er komkommersalade bij.

Katniss

Katniss

29-10-2015 om 14:19

Bruiend meel

Dat klinkt echt niet lekker. Sowieso kan ik al geen boter eten omdat ik daar echt naar van wordt (overtreffende trap van niet lusten), maar rauw meel is toch heel ongezond? Of wordt het al gaar door dat kokende water?

Rijst met krentenhond

Bij opa en oma kreeg ik vroeger wel eens gekookte rijst met een klontje boter en wat basterdsuiker en kaneel eroverheen gestrooid. Rijst met krentenhond noemde mijn oma dat altijd. Namnamnammmmm

Puck

Puck

29-10-2015 om 17:50

Katniss

Waarom zou rauw meel ongezond zijn. T lijkt me totaal niet lekker, maar ongezond? Zou t niet weten?

Thursday Next

Thursday Next

29-10-2015 om 18:58

meelkost..

het vult in ieder geval wel goed

Wij aten vroeger trouwens geregeld stamppot witte bonen en snijbonen, dat noemden we ook stopverf.

40er

40er

29-10-2015 om 19:04

T@sje

Rijst gekookt in melk. En dan ook nog rozijnen of tutti frutti erbij! Heerlijk. Je hebt me op een idee gebracht!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.