Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jippa

jippa

09-11-2009 om 13:16

Oude houten vloer

We zijn onze zolder (jr 30 huis) aan het verbouwen en ik krijg daar een mooie werkkamer. Nu is mijn droom de oude houten vloer bewaren. Mijn man is er niet zo'n fan van, maar ja het wordt mijn kamer. Heeft er iemand ervaring met de oude houten vloer gebruiken? Ik dacht de vloer te schuren en dan te lakken, maar er zitten flinke kieren tussen, wat doe ik daarmee? En kun je wel een bureaustoel met wieltjes erop gebruiken?
Ik hoor graag ervaringen.
Jippa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Klus

Het mooist wordt het waarschijnlijk als je de hele vloer eruit haalt en opnieuw legt, dan ben je de kieren kwijt. Maar je kunt 'm ook gewoon opnieuw (laten?) schuren met een parketschuurmachine en dan lakken met bootlak oid.
Bureaustoel met wieltjes lijkt me geen enkel probleem, tenzij je echt enorme kieren hebt waarin de wieltjes blijven steken!

Rafelkap

Rafelkap

10-11-2009 om 09:57

je kan er natuurlijk ook een kleed op leggen (als dat handiger is voor die wieltjes)

Net gedaan

Wij hebben onze oude houten vloer gerestaureerd. Nou ja, geproprobeerd althans. De planken bleken toch te vol van houtworm om ze te kunnen behouden, maar we hebben ergens op een zolder van een scheepsbouwer dezelfde planken gevonden voor weinig.
Je kunt die kieren voor een belangrijk deel laten zitten. Dat is helemaal niet erg. Je kunt ze ook dicht maken met papier machée www.klusidee.nl/Forum/about45144.html
Ik heb overal houten vloeren. De meesten waren gelakt. Een gelakte vloer houdt niet van bureaustoelen. Lak is hard en barst onder puntdruk. De vloeren worden zoetjesaan allemaal in de hardwax oil gezet. Dat werkt prettig, stinkt niet, droogt redelijk snel (al ben je wel drie dagen bezig) en het kan meer hebben.
Houten vloeren blijven wel het beste als je ze stofvrij houdt. Let op tafelpoten (plaatje vilt eronder) en vriendinnen met hoge naaldhakken (die trappen in wat zachter hout, grenen, vuren, echte putten).
Het allerbelangrijkste van is het schuren. Dat is helemaal niet makkelijk. Eigenlijk kun je dat het beste laten doen, maar dat is duur. Heel duur. Voor hetzelfde geld leg je er laminaat op. In dat geval kun je met een ondervloer ook nog geluid isoleren.
Samenvattend: Het is veel werk en niet goedkoop, maar als je het goed doet is het resultaat prachtig. Tenminste.... Als het om zachter hout gaat (grenen of vuren) dan zul je wel moeten leven met deuken. Die zijn onvermijdelijk. Lak je zo'n vloer, dan levert dat ook schade aan de lak op en zelfs kale plekken. Zet je 'm in de hardwax oil, dan deukt de vloer wel, maar deukt de was mee.
Groet,
Miriam Lavell

jippa

jippa

13-11-2009 om 22:35

Dank!

Ik vind die hard wax olie een goed plan en een kleedje onder mijn bureau ook. Ik denk dat ik toch voor die houten vloer ga.
Jippa

PDD-ertje

PDD-ertje

15-11-2009 om 21:42

Tip hardwax olie

Wij hebben ook een eiken houten vloer in de hardwax olie. Ik vind het echt ideaal, zoals Miriam ook al zegt. Heb alleen voor het aanbrengen nog een super tip al zeg ik het zelf . Ik heb het de eerste keer met een blokkwast gedaan op de knieen door de kamer. De laatste keer heb ik het met een vacht rollen aan een stok gedaan en dat ging echt super handig en snel!!

ishtar

ishtar

16-11-2009 om 09:37

Miriam

welke hardwax oil hebben jullie gebruikt dan?
Wij hebben de vloer hier laten doen met hardwax oil, en dat stonk vreselijk, wel een week lang. (en je mocht er 2 dagen niet op lopen, en dat is nog wel te doen voor je in een huis komt, maar niet als je er (met kinderen en dieren)woont). Nu komen er al aardig wat kale plekken, dus het moet wel weer.

Ishtar

We hebben het met deze gedaan http://www.osmo.nu/N_frame.html?http://www.osmo.nu/
De droogtijd is 24 uur en na de laatste laag voordat er meubels op kunnen, 36 uur. Althans, het is veel sneller droog (je kunt er op je sokken over lopen na een uur of 6), maar het moet uitharden.
"Nu komen er al aardig wat kale plekken, dus het moet wel weer."
Weer een voordeel van hardwaxoil: je hoeft niet alles te doen (dat moet met lak wel). Je kunt je beperken tot het bijwerken van de kale plekken.
Wat dat stinken betreft: de olie is niet reukloos. Maar stinkt veel minder dan lak.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

16-11-2009 om 10:11

Bedankt

daar kan ik wat mee.

Chantelle

Chantelle

16-11-2009 om 15:04

Ook een fan van osmo

Maar pas wel heel goed op, wij hebben overal spetters van dat spul zitten. Je krijgt het er met geen mogelijkheid vanaf. Goed afplakken dus.

Voor een bureaustoel kun je zachte wieltjes (speciaal voor parket) kopen. En anders zo'n mat eronder.

jippa

jippa

16-11-2009 om 18:02

Super!

Hier heb ik heel veel aan.
Jippa

jippa

jippa

02-12-2009 om 15:14

Hard wax olie, update

Naar aanleiding van jullie tips heb ik iemand gevonden die mijn vloer wil opschuren en in de hard wax olie gaat zetten. De prijs ging nog best en het proefstukje vind ik mooi. De eigenschappen van het materiaal spreken me ook aan. Nogmaals dank dus

Hardwaxolie

Een vloer schuren kun je inderdaad beter niet zelf doen, want dat is erg moeilijk om het mooi te doen (en rotwerk).
Maar het is onze ervaring dat je wel zelf een vloer in de hardwaxolie (Osmo) kunt zetten, als je daar zin in hebt; dat is niet zo moeilijk om mooi te doen. Maar het is natuurlijk fijn om het te laten doen
Ik ben ontzettend enthousiast over de hardwaxolie, het ziet her mooi uit (niet te "glad en glimmend" zoals lak), voelt prettig aan, en slijt op een onopvallende manier. Ook kun je later plaatselijk stukken bijwerken, als dat nodig is. Lak daarentegen gaat kapot bij het slijten en het enige wat je dan kunt doen is de hele vloer opnieuw schuren en lakken.
Wel moet je een hardwaxolievloer met speciale zeep dweilen en af en toe bijwerken. Maar het slijt veel minder snel dan een geoliede vloer.
Ook is mijn ervaring dat het visuele effect van de hardwaxolie erg verschilt met de soort hout waar het is aangebracht. Op een oude, eerst gelakte en daarna afgeschuurde robinia-vloer, gaf de hardwaxolie een prachtig "onbewerkt" effect, er lijkt geen laag op te zitten. Op een nieuwe maple-vloer was het effect veel glanzender. Op een nieuw triplex kastje geeft het een dikke laag. Maar die verschillen zijn misschien ook mede veroorzaakt door degene die het heeft aangebracht (en de dikte van aanbrengen).

jippa

jippa

02-12-2009 om 23:04

Hennah

Jij klinkt ook enthousiast. Het gaat om een oude jaren dertig vloer waar al die tijd vloerbedekking overheen heeft gelegen. Ze hebben een proefstukje gedaan en dat ziet er heel mooi zijdemat-achtig uit.
Beneden hebben we parket in de was, dat is ook wel mooi moet ik zeggen, en ook fijn dat je het gewoon kunt bijwerken.
Ik heb besloten alles maar te laten doen, heb het druk zat met straks alles weer inrichten (hebben flink verbouwd).
jippa

Flora B

Flora B

03-12-2009 om 23:03

Waar mee bijwerken..

Wij hebben 4 jaar geleden onze oude eikenvloer laten schuren en in de waxolie laten zetten, met een prachtig reslultaat, maar we hebben al een jaar of 2 niets meer bijgewerkt. Het bedrijf waar wij het hebben laten doen bestaat niet meer, ik weet nu dus ook niet waar ik het mee moet bijwerken, toendertijd het potje weg gedaan.

jippa

jippa

06-12-2009 om 17:20

Onderhoudsproduct

Ik heb er dus geen ervaring mee, maar bij osmo hebben ze ook een onderhoudspoduct.
http://www.fairwood.nl/Osmo-hardwaxolie.html
Bij elke parketwinkel hebben ze ook wel een middeltje staan denk ik.
jippa

Bijwerken

Dat bijwerken, dat wisten wij aanvankelijk ook niet, want de informatie van Osmo is zeer summier. Maar op een gegeven moment werd het me verteld in een goede vloerenzaak waar ik schoonmaakmiddel kocht. Ik zou dus vooral informeren bij het bedrijf dat je vloer schuurt en in de hardwaxolie zet, of bij het bedrijf waar je dat spul koopt - bij goede bedrijven zijn er zeer ervaren mensen die je het goed uit kunnen leggen.
In ieder geval is er speciale zeep om regelmatig (=naar behoefte) mee te dweilen (om schoon te maken), die meteen ook een onderhoudslaagje geeft. (Dat wisten we wel vanaf het begin.) Het beste kun je dweilen met twee emmers: een met schoon water, waarin je de mop steeds in schoonspoelt en goed uitwringt, voordat je deze in de emmer met zeepsop doopt om de vloer te dweilen. Zo wordt het spul waarmee je de vloer dweilt niet vervuild door het vuil van de vloer. Hiervan zie je al dat het goed voor de vloer is.
Verder is er een soort "onderhoudshardwax" die je kunt gebruiken om kleine plekken bij te werken,ev. met een soort schuursponsje. Maar het schijnt dat je toch ook zo eens in de 9 maanden de hele vloer daarmee dun moet inwrijven, na deze goed schoon te hebben gemaakt. Dit hebben wij in 8 jaar ongeveer 1 maal gedaan
Verder kun je indien nodig na een tijd ook (een deel van) de vloer een extra laag hardwaxolie geven.
Het hangt er natuurlijk van af hoe intensief de vloer gebruikt wordt en wat je wensen zijn.
Het enige wat ik niet zo goed snap is dat met een geoliede vloer je speciaal extra sterk schoonmaakmiddel hebt dat je gebruikt voordat je de vloer een laagje onderhoudsolie geeft (met een geoliede vloer schijnt dat eens per half jaar te moeten, maar ook dat lukt met niet . Maar voor een hardwaxolie-vloer hebt je alleeen het "dagelijkse" schoonmaakmiddel en geen extra sterk schoonmaakmiddel.
Ik houd me aanbevolen voor alle adviezen!

Flora B

Flora B

07-12-2009 om 14:00

Oke,,,

Ik doe het nu dus gewoon met water en de Hara dweil. Ik zie dat het nu schraler wordt, en wat vlekkeriger, zal binnenkort eens een vloerenzaak bezoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.