Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

prinses01

prinses01

04-04-2009 om 16:08

Oud en vies zandbakzand

Na een hoop regen en een kapot deksel van de zandbak willen we het zand, lees: modder, uit de bak gooien en een nieuwe zandbak kopen.

Wat doen jullie met dat zand? De werf? Ik kan het toch moeilijk gewoon in de zwarte container gooien, lijkt mij. Graag jullie tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

04-04-2009 om 16:36

Uhm

mmm ik twijfel ineens na jouw posting maar wij hebben het dus gewoon in de biobak gekiept. Waarom zou dat niet mogen?
is toch voor tuinafval, aarde etc dus ook zand dacht ik
Moest wel in 2 etappes want de bak was vol

Guinevere

Guinevere

04-04-2009 om 16:42

Gewoon in tuin

Het ligt natuurlijk aan je grondsoort, maar ons zompige grasveld knapt altijd aardig op van een forse lading zand. Of ik kiep het in de borders. Het maakt de grond een stuk luchtiger.

tonny

tonny

04-04-2009 om 17:07

In de biobak?

Dan moet je niet in een gemeente wonen waar de biobak voorzien is van een chip waarmee de inhoud gewogen wordt.

Zand weegt enorm!

Tonny

angel3

angel3

04-04-2009 om 18:05

Inhoud gewogen?

wat is dat voor ontmoedigignsbeleid? dan gooi ik helemaal geen afval meer in de bak maar langs de straat.... bij wijze van spreken. Nog nooit van gehoord.
Als ik mijn tuin doe (alleen maar potten) en af en toe moet is de aarde 'uitgewoond' dan vervang ik dat ook en gaat plant met aarde en al in de biobak. Waar moet je het anders laten?

Jippie

Jippie

04-04-2009 om 20:47

Geen biobak

Het hele idee van een biobak is dat de inhoud composteert. Zand composteert niet en hoort hier dus niet in thuis. Tuinaarde ook niet in grote hoeveelheden.
Mooie website hiervoor: www.afvalscheidingswijzer.nl

Tinus_p

Tinus_p

04-04-2009 om 20:57

Zand mag niet

angel:
'mmm ik twijfel ineens na jouw posting maar wij hebben het dus gewoon in de biobak gekiept. Waarom zou dat niet mogen?"
Omdat zand niet brandt en niet composteert. Grond mag vziw ook niet.

Zandweggetje

Wij hebben hier in het buitengebied nogal wat zandwegen en daar hebben we een keer het oude zandbakzand 'verstrooid'. Voelde wel als illegaal afvaldumpen, maar het lijkt me niet zoveel kwaad kunnen.

Margriet*

Margriet*

04-04-2009 om 23:32

Allereerst

wat is vies bij zand. Is er in geplast door katten of is er gewoon meegespeeld. Wij hebben een park naast ons waar we een 'illegale' composthoop hebben.
Teveel besteld zand hebben we wel eens naar de speelplek aldaar verkruid, maar dat was dus schoon nieuwe zand en onder een groot fitness/speeltoestel gegooid, maar daar ligt al zand als ondergrond. Er worden bizar genoeg daar ook honden uitgelaten. Als je zo'n plek in de buurt hebt zou ik het rustig daarnaar toe brengen.

LaMama

LaMama

05-04-2009 om 14:33

Net klaar!

Na even gegluurd te hebben in de zandbak, begreep ik dat uitstrooien niet echt een optie was: de bovenste laag van het zand was vies groen en slijmerig geworden, bllleeeeg!
Ik heb het hier gewoon in de Kliko van het restafval gemikt. Er zat eigenlijk veel minder in dan ik dacht. Alle speeltjes afgeboend, de zandbak zelf uitgespoeld en geboend en vers, schoon, nieuw zand erin. Helemaal klaar, de zomer kan beginnen!
De kinderen sprongen in de zandbak, speelden er 5 minuten in en renden toen het huis weer binnen, een spoor van vers, schoon, nieuw zand achterlatend... Zucht, de zomer is begonnen
Gr!
LaMama

tonny

tonny

05-04-2009 om 14:39

Zandbak

Onze zandbak was een ingegraven 'gat' in de tuin; bielzen langs de rand, tegels op de bodem, een houten frame met kippengaas als afdekking.

Zo krijg je geen smerig zand, het regenwater kan weg.

En de zandbakspeeltjes lagen 's winters in de schuur.

Tonny

Ophogen

De laatste keer hebben we het zand gebruikt om een stukje stoep op te hogen. Dit jaar gaan we met de hogedrukreiniger de tuin aanpakken, ik denk dat ik het oude zand nu goed kan gebruiken om de voegen te vullen. Ik heb een hekel aan de zandbak trouwens

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.