Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

06-01-2010 om 14:18

Ossewit, waar koop ik het?

Mijn kinderen hebben als kerstkado een frituurpan uitgezocht. (Ipv kerstpakket van werk, konden we een kado uitzoeken) Dat was iets wat ze nu al jaren wilden.
Nu zoek ik natuurlijk het beste vet om in te frituren. Zonnebloemolie hebben we geprobeerd, maar vinden we niet zo lekker. Cocosvet is te duur. Zo kwamen we op Ossewit. Ik heb geen idee wat het is, maar ik kan het ook nergens kopen in de supermarkt. HOe kom ik er aan, weet iemand dat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

06-01-2010 om 14:32

Blokken frituurvet

Ik weet niet of je persé ossenwit wil hebben, maar was dat niet gewoon een merk frituurvet. Je zou ook een ander soort frituurvet kunnen proberen. NAdeel van blokken frituurvet is dat het ongezonder is en dat je toch vaak ene viezig vettig laagje krijgt over je patatjes. En heb je gewone flessen zonnebloemolie geprobeerd of echt frituurvarianten in die 2 of 3 liter-cans. Zijn wel duur, maar sommige zijn wel erg goed zoals Remia gold (ofzo)

Lietje

Lietje

06-01-2010 om 14:42

Ossewit

Wij gebruikten vroeger altijd Ossewit. Gewoon kopen bij de AH onder andere.Maar het is dierlijk vet, dus niet zo goed. Het is wel het lekkerst vind ik. Ik frituur nu in de AH vloeibaar.
Lietje

Puck2

Puck2

06-01-2010 om 15:31

Emma

"Dat schijnt namelijk zelfs minder schadelijk te zijn dan zonnebloemolie"
Tja, kun je dat ook onderbouwen meteen goede link?
Maar je schrijft dat jullie dat het lekkerst vinden. Waar hebben jullie dat dan gegeten en kun je daar niet vragen waar ze ossenwit vandaan hebben?

Bij de jumbo

Wij hebben het laatst een keer gezien bij de Jumbo. Mijn man wilde het meenemen, het is ook wel errug lekker, maar we hebben het uiteindelijk toch maar laten staan...

Puck2

Puck2

06-01-2010 om 21:31

Tja emma

Tegen het alterneutencircuit kan ik natuurlijk niet op Mar ach je moet ergens een goede reden vandaan zien te halen natuurlijk om toch ongezonde ossenwit te gaan gebruiken. Ik heb overigens in ons dorp bij de Deen en de Appie gekeken en ik kon het bij geen van beide vinden. Maar wat is dan het verschil tussen ossewit en de gewone blokken frituurvet? En heb je die ook wel eens geprobeerd. De smaak van friet kan natuurlijk ook heel erg afhangen van de temperatuur van het vet en de patat zelf. Wij vinden het ene merk patat ook lekkerder dan het anderen. Dus dat jij die friet uit de ossenwit (moet iedere keer opletten dat ik geen ossengal opschrijf, geeft vast geen lekkere friet lekker vindt hoeft dus niet per definitie aan het vet te liggen.

Petra Kappers

Petra Kappers

06-01-2010 om 21:36

Een echte slager

Echte slagers willen het ook nog wel eens verkopen (en ook reuzel - vert v.h. varken). persoonlijk heb trouwens graag wat extra's over voor cocosvet. Ik koop die papieren pakken in de natuurwinkel(heb nu niets in huis, kan niet kijken). Die plastic kuipen of dat merk dat ook vet in flessen verkoopt (amna praha ?)is duurder. |Vind kokosvet trouwens ook heeeel lekker, een tikkeltje zoet mmmmmmm.

Emma

Ik zou zeggen, haal gewoon bij de suopermarkt een of 2 flessen dure (vloeibare) olie, en probeer het eens uit. Kies de juiste temperatuur, bak niet te heet, en (heel belangrijk!!) doe geen deksel op de pan. Leuk al die deksels met geurfilters en zo, maar je krijgt altijd condens aan de binnenkant vfan de deksel wat terugvalt in de olie, en dat bevordert het bakproces niet.

Dus: Buiten frituren (je hebt toch een tuin?), zonder deksel, en niet te veel frieten tegelijk.

Ik durf te wedden dat je dan zelfs als je gewone Aviko diepvriesfrieten bakt ipv verse piepers schilt & snijdt de belgische kwal;iteit zult evenaren. Echt.

Ingrid (al verschillende frituurpannen versleten, die allemaal met mate doch met veel plezier worden gebruikt. Maar nog nooit zo tevreden geweest als sinds ik de deksels buiten gebruik heb gesteld))

Mijn slager (yes, petra)

verkoopt idd ook rundervet. Is wel heerlijk om rundvlees in te braden, maar ik zou er toch niet snel in gaan frituren. Kweenie. Frieten zijn toch vegetarisch?)

Brrr cocosvet

brr...zó gruwelijk vies vindt ik dat! Alleen van de geur wordt ik al onpasselijk! En als ik het woord hier lees draait m'n maag al om.
BRrrrrr, zó vies
groeten albana

Cobi,

Dat zal ik je uitleggen. Ik denk dat ik aan mijn 3e of 4e frituurpan zit. De eerste 3 waren van die semi-hippe kunststofgevallen, Die werden na een paar jaar zo ultiem smerig dat ik ze gewoon in de vuilnisbak mikte. zOverigens is er ook eens eentje elektrinisch totall loss gegaan, en heb ik er eens een weggedaan die behalve viezig ook te klein werd (ons huishouden is de laatste 13 jaar ook meer dan verdubbleld)

Sinds een jaar of 4-5 bezit ik eindelijk de ultieme grote (4 liter olie!) metalen, volledig vaatwas-bare pan, die elke keer als ik de olie verschoon na een vaatwasbeurt weer als nieuw staat te blinken. heerlijk. Als ie niet stukgaat mag ie voor altijd blijven!

Ingrid

Ingridt

Ik heb nog nooit zo'n wit plastic geval gehad, en kan me ook niet voorstellen waarom iemand dat zou willen hebben. Ik frituur al minstens 12 jaar in een verder reuze simpele en goedkope roestvrijstalen vierkante frituurpan. Vier liter idd. Het enige wat er ooit stuk aan is gegaan is het plastic rondje wat aangeeft hoe hoog de temperatuur staat. Dat heb ik ondervangen door er zelf een pijltje op te maken, de draaischijf om temperatuur in te stellen werkt wel, dus weer helemaal bruikbaar. Verder boen ik er lustig op los met een schuursponsje, wat me er aan doet denken dat dat weer moet gebeuren. De laatste keer heb ik er kippepootjes in gefrituurd (mjam).
Die ossewit is toch nog wel gewoon verkrijgbaar dacht ik? AH misschien? Zelf houd ik er niet van. Mijn moeder bakte er vroeger de oliebollen in, als ze wat afkoelden zat je in wit koud hard vet te eten, brr. We hebben van 't zomer trouwens wel overheerlijke friet gegeten in Antwerpen met curryworst. Jammer dat het zo weinig was Wellicht toch in ossewit gebakken? Het was verder iig wel traditioneel zelf gesneden en gebakken friet, dus wie weet?

Puck2

Puck2

07-01-2010 om 10:16

Ingridt, welke

Ingrid, die frituurpan klinkt als de opvolger van ons smerig geworden kansloze frituurpan die we ook te klein vinden. Welke heb jij?

Mijn pan (ook heel boeiend)

is een Moulinex. net even gecheckt. Het is een RVS model 'grote schoenendoos op zijn lange zijkant' buitenpan, met een uitneembare (eveneens RVS) binnenpan. Er zit een los deksel bij (dus geen scharnier) en het verwarminselement zit aan het kleine bedieningspaneeltje vast en hangt over de rand. Volgen jullie het nog?

Het ding weegt weinig, is hartstikke dun. gewoon 2 dunne laagjes RVS. En op het element/bedieningspaneeltje na kan alles in de vaatwasser, en dat wordt zonder enig probleem brandschoon.

Er moet 4 liter olie in, en ik bak zonder enig probleem een hele kilo frieten in 1 lading.

nou, en om helemaal kompleet te zijn, hij lijkt op dit, maar dan een maatje groter:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://static.vergelijk.nl/fotos/183x160/8/0/8/8/moulinex-xdl-2-41-51-58088.jpg&imgrefurl=http://www.vergelijk.nl/friteuse/moulinex/xdl241/&usg=__yPtRrBn0ue_QF8D62bqdSMMPqi0=&h=160&w=183&sz=11&hl=nl&start=5&um=1&tbnid=EvmHjXYYhkxkIM:&tbnh=89&tbnw=102&prev=/images%3Fq%3Dfriteuse%2Bmoulinex%26hl%3Dnl%26safe%3Dactive%26rlz%3D1T4DANL_nlNL260NL261%26sa%3DN%26um%3D1

Ingridt

Bedankt voor de tip, die wil ik!!

Puck2

Puck2

07-01-2010 om 13:57

O zo een

Wij hebben al hetzelfde model maar wat kleiner. Vooral die kilo friet in 1x spreekt me ernstig aan. Maar met name ons "display" begint nu toch wel ernstig vies te worden en dat is niet zo goed schoon te krijgen.
Ik ga Puckman eens even laten zien dat ze er ook in 4 l formaat te krijgen zijn. Hij bakt altijd de frietjes dus zal vast blij zijn als hij minder heen en weer hoeft te lopen.

Hahaha cobi,

leuk toch!

Nu alleen nog even een linkje van Emma wat er zo antroposofisch OK is aan driedubbelverzadigdkeihardrunderreuzelvet. Heeft het iets met de maanstand tijdens de koe-slachting te maken? Of kunnen we nu gewoon allemaal zorgeloos terug naar de roomboter? Of compenseer je eea door genoeg olijfolie te gebruiken bij de rest van de culinaire activiteiten?

Ingrid

Hmmm

Wat ik begrijp is dat het gaat om een soort van natuurlijke reactie tegen het voedingscentrum. Als het voedingscentrem zegt dat het ongezond is, dan kan het niet anders of ze zijn gesponsord door de olijfolie-zonnebloemolieindustrie om tegen te zijn. Dus is de altohoek vóór en dus moet ossewit wel gezond zijn. Waarmee ik overigens niet wil suggereren dat de 'Emmahoek' per defintie ongelijk en het voedingscentrum gelijk heeft. Dus een onderbouwd verhaal zie ik ook met spanning tegemoet.

Tirza G.

Tirza G.

07-01-2010 om 16:12

Awel

Ik woon dicht bij Belgie en lees met grote instemming de posting van IngridT over het wéglaten van het deksel. Dames, dát is het. Ooit een professionele frituur gezien met een deksel? Frituren is bákken, geen stoven. En door het terugvallende condenswater koelt je temperatuur echt te veel af en wordt de boel slap.
Wij frituren, hoe kan het ook anders, met een Fritel. Met zo'n naam moet je wel kloppen Helemaal RVS ennnn........5 liter. Need I say more.
Het bedieningspaneel kun je prima reinigen met een wonderdoekje.

Tirza

Puck (voorheen Puck2)

Puck (voorheen Puck2)

08-01-2010 om 11:02

Cobi (o.t.)

Suikerspinautomaat was vorige week in de aanbieding bij de Lidl. Zulen ze vast nog wel hebben. Puckzus leek het geweldig, maar nadat de maximale oogst de grootte van een wattenstokje bleek te zijn heeft ze 'm terug gebracht. Maar voor je verzamelkelder is het natuurlijk wel een geweldig object.

Onze keksekönigin

die over gefrituurde kniepertjes begint, maar Cobi toch, wat valt me dat van je tegen.
Maar ehm, voor Lidwientjes en dochters plezier kan ik melden dat ik dus een elektrisch kniepertjesijzer in de kast heb staan, die wel degelijk gebruikt wordt. Dat in tegenstelling tot de romertopf die ik Cobi wel al 7 keer beloofd heb geloof ik.
(En die stenen moet je over je schouder goed mikken).

Wilma

Wilma

12-01-2010 om 16:17

Als vervolg op emma (ot)

Hier loopt vriendje van zoon bij alles wat ik eet te roepen wat er in zit, zo riep hij bij 't spekje wat ik at dat daar botten (!) in zaten. 't Zal best hoor, maar hoe komt ie aan die wijsheid, of staan die dingen ook in dat boekje??? Dan hoor ik de schrijver ook nog even graag van je.

Groetjes,
Wilma

amk

amk

12-01-2010 om 16:44

Emma

dat boek is onbetrouwbaar, het gaat uit van onjuist onderzoek en halve waarheden.

Kijk eens op www.food-info.net dat is betrouwbaarder.

amk

amk

12-01-2010 om 16:50

Ja

jij weet het nu, maar niet iedereen.

rosa

rosa

12-01-2010 om 19:13

Cobi, tirza, ingridt

Nog even over de frituurpan. Wij hebben zo'n plastic geval dat onder de ranzige bruine prut zit op de plaatsen waar je er niet goed bij kunt. Wat mij van zo'n rvs-ding heeft weerhouden is de stank tijdens het bakken. Of valt dat allemaal reuze mee? Of frituren jullie buiten of in een bijkeuken of zo?

Rosa,

Ik frituur alleen als het niet regent, de frituurpan staat dan buiten op het terras. Helemaal niks mis mee. Wat je aan smaak wint door deksel-loos te frituren weegt ruimschoots op tegen het af en toe even buiten moeten kijken hoe het met de patat gaat.

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

12-01-2010 om 21:01

Gewoon binnen

Onder de afzuigkap. Da's wel een hele goeie, dat dan weer wel Ná gebruik zetten we de pan buiten om snel af te koelen.

Tirza

Puck

Puck

13-01-2010 om 13:45

Tirza

Dan loop je dus met een pan hete olie naar buiten. Ben je niet bang dat je een keer struikelt of dat er iets anders gebeurt. Ik vind het nogal tricky om met een pan heet vet te gaan lopen sjouwen. Waarom laat je m niet gewoon onder de afzuigkap staan? Als die zo goed is dat je frituren niet ruikt dan zal hij een afkoelende pan toch ook met gemak aankunnnen. Of ben je bang dat de hele pan mee opgezogen wordt de afzuigkap in

Tirza G.

Tirza G.

13-01-2010 om 15:28

Puck

Daar heb ik nou werkelijk nog nooit over nagedacht (en dat had ik graag zo gehouden, vanaf nu gaat het mis, zal je zien ).
Gelukkig moet ik (of beter: man) met pan alleen maar over tegelvloeren. Ik wil de afzuigkap uit hebben, ik hou niet van dat geluid (open keuken).

Tirza

Puck

Puck

13-01-2010 om 15:53

O jee... tirza

Oeps, nu heb ik een stevig slapende hond wakker geschud
Dan hoop ik toch niet dat het echt een keer mis gaat bij jullie. Dat het geluid van de afzuigkap irri is herken ik, zodra het eten hier op tafel staat moet hij ook uit, ik vind het ook niet fijn als hij staat te loeien. En tegelvloeren zijn gelukkig glad, maar er zal maar een keer een speeltje van de kinderen liggen of hij zal net over een nat plekje uitglibberen. Ik geloof toch dat ik niet met zo'n pan zou gaan lopen, het leed is namelijk niet te overzien als er wel wat gebeurt.

Niet doen

Sjouwen met een hete frituurpan. Ik zie de handen van de buurvrouw nog voor me, dik in verband en gaas gepakt, nadat zoiets een keer mis was gegaan . Het leed is inderdaad niet te overzien!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.