Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jgd

jgd

20-01-2011 om 15:27

Orginele borrelhapjes....

Dit weekend en volgend weekend hebben we verjaardagen thuis te vieren dus moeten er weer hapjes gemaakt worden. En wat ligt er dan op de schaal, toch vaak hetzelfde, kaas, worst, ei/rookvlees, monchou/ham, wraprolletjes, gehaktballetjes met en zonderspek, kip/ananaskaas en ga zo maar door. Maar ik zit dit jaar zonder inspiratie om iets nieuws te bedenken. Dus is mijn vraag, wie heeft er een originele borrelhap in de aanbieding??

groet

jeanette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm.

Neem je mijn standaard borrelhappen, want volgens mij hebben wij een heel ander standaard-pakket. LOL!

Hier standaard noten, olijven, stokbrood, tapenade of andere uitheemse smeersels (..of lekkere filet americain..jammie!), (franse) kaas, lekkere grote garnalen of champignons in een lekker sausje. Dat soort dingen. Ik ben eiogenlijk heel lui, want ik 'maak' zelden borrelhappen (eieren vullen en wraps oprollen en zo). Raar eigenlijk, want ik ben dol op koken. (maar niet zo'n knutselaar, dat zal het zijn) . Echte bitterballen zijn trouwens ook niet te versmaden (maar da's meer voor 's avonds laat dan een namiddagborrel)

Hmm...krijg trek!

Ingrid

Maar nog een vraag aan jou...

...wat is kip/ananaskaas? Ik weet wat kip is, en ook een ananas en kaas zijn me niet onbekend, maar de combi? Blokje kaas met ananas ken ik, maar hoe moet die kip er dan nog bij?

Ingird

jgd

jgd

20-01-2011 om 16:24

Zo simpel

hahaha, je maakt het moeilijker dan dit heel simpele hapje is.
plakje kipfilet (vleeswaren), reepje ananas kaas en rollen maar.
Zooooooo simpel...!!

Smulweb

ik heb afgelopen jaren op smulweb rondgekeken naar hapjes die me lekker leken. die heb ik gemaakt voor een feestje, de succesrecepten bewaar ik in een word document en dat wat niet super was vervang ik de volgende keer door iets nieuws. Zo heb ik een leuk lijstje met oa

- champignons gemarineerd in pesto
- zelfgemaakte eiersalade
- rosbiefrolletjes met rucola en roomkaas (erg lekker!)
- zalm gevuld met ei
- Mousse van beenham in gerookte ham gerold met meloen

Groetjes
Gruffalo

dihanne

dihanne

20-01-2011 om 18:58

Prik aan lange prikkers

Hoi

ik heb altijd wel succes met simpele spulletjes, en dan op lange houten prikkertjes.

- olijven, en bovenop een opgerold plakje salami
- blokjes gerookte kip, afgewisseld met kerstomaatjes
- blokjes ananas, blokjes roomkaas (in notenpaneer)

en waarom niet:
- stukje kip, stukje ananas, stukje kaas???

Prikkers in een halve appel in folie (o.i.d.)prikken.

Ziet er goed uit, en kinderen vinden het leuk om mee te helpen!

borrel-ze

Dihanne

Prikkertje

bolletje mozarella, blaadje bascilicum en een kerstomaatje. Ziet er hartstikke feestelijk uit op een schaal.

groetjes van Purk

p.s. laatst bij een vriendin ook gehad: plakje parmaham, opgerold en binnenin, beetje rucola met parmezaanse kaas.

Gerookte zalm met kruidenkaas

Super simpel: plakjes gerookte zalm besmeren met kruidenkaas (Boursin ofzo, net wat je lekker vind), oprollen, in hapklare brokjes snijden, prikker erin en klaar. Afdekken met folie, een paar uur in de koelkast en smullen maar!

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

21-01-2011 om 00:30

Een gouwe ouwe

Hip in de jaren 70, weet ik van feestjes van mijn ouders, en een klassieker in midden-oosterse landen: dadels gevuld met Monchou of een soortgelijke verse smeerkaas.

Katrien

Katrien

21-01-2011 om 07:07

Dit doen wij meestal

Hier komt meestal op tafel:

- tortillachips en dan guacamole, babaganoush en humus als dip

- scampi met een licht-pikante saus

- bladerdeegstengels met parmezaanse kaas of olijfolie of grof zout

- lekker foccaciobrood in stukken gesneden

- een hit bij de kinderen: mini-pizza-rolletjes. Hiervoor neem je pizzadeeg (zelfgemaakt of zelfgekocht), besmeren met een tomatensaus (uit bokaal voor het gemaak) of rode pesto, daarop salami of ham en dan bestrooien met versgerapte parmezaanse kaas (versgeraspt is wel belangrijk). Oprollen, in schijven snijden, deze op een snijkant op een bakplaat leggen (voor alle zekerheid bakpapier op de bakplaat, tegen het kleven) en dan in een voorverwarmde oven op 200° bakken tot ze mooi goudbruin zijn. Lekker warm, lauw en zelfs koud (nemen we ook steeds mee op picknick).

- als je wat meer tijd hebt, kan je een gevuld brood maken. Hiervoor gril je plakken aubergine, courgette, rode ui. Je roostert paprika's in de oven en ontdoet ze daarna van hun vel (of koopt een bokaal geroosterde paprika's). Groenten laten afkoelen. Dan neem je een rond brood, snijdt het kapje eraf en holt het brood uit (laat nog een dun laagje brood) en dan begin je te vullen: eerst laagje pesto of tapenade smeren, dan achtereenvolgens een laagje aubergine, courgette, ui, paprika en mozarella, terug wat pesto of tapenade en dan weer de groenten en mozarella en zo tot het hele brood goed gevuld is. Kapje erop, stevig inpakken in huishoudfolie en een nachtje in de koelkast. Voor het serveren het brood in spiën snijden.

Katrien

Heerlijk bij de borrel

Vooral bij rose

Bladerdeeg besmeren met dijon mosterd, geraspte gruyere erover en daarop dikke plakken stevige rijpe zoete tomaat. Beetje olijfolie (liefst pittig) en in de oven (kijk voor tijd en temp op het bladerdeegpak). HEERLIJK. Je eet je vingers erbij op en het is makkelijk te maken. Ik maak meestal een heel ovenblad vol.

Judith-t

Klinkt goed, maar waar wil jij in januari stevige rijpe zoete tomaat vandaan halen? Uit blik misschien, maar dat is in borrelhapjes vaak niet zo aantrekkelijk

Groeten,

Temet

Pluk53

Pluk53

21-01-2011 om 10:24

Ot, aldi

hele jaar rond, prima kleine trostomaatjes. Nu uit Spanje of Marokko, ~1.80 / 500g

Jgd

Ik mis wel een beetje wat warms op jouw lijstje. Idd iets bitterballerigs, bladerdeeg/pizza'tjes/kippevleugeltjes uit de oven. Verder houd ik zelf erg van stokbrood met franse kaasjes en tappenades. Ik ben niet zo goed in kleine mooie hapjes. Het is me te prutserig. Gevulde eieren, dat vind ik dan wel weer leuk om te maken.

Die willen

nog wel eens bij de toko liggen!

Pluk (ot)

Geen Aldi in de buurt, wel een Lidl trouwens. Marokkaanse tomaten zijn misschien wel ok, van Spaanse tomaten - ja ook de tros - vind ik de smaak in dit seizoen gewoon een afknapper, ook al is de kleur mooi. Maar misschien heb ik gewoon vaak de verkeerde getroffen, dat kan natuurlijk. Ik koop tegenwoordig in de winter maar gewoon geen verse tomaten meer, sla wordt opgeleukt met augurkjes en peppadew etc, en voor al het overige gebruik ik blik of wacht ik reikhalzend het voorjaar af

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

21-01-2011 om 12:13

Iets warms

Dadels met een amandel erin (gepeld) met een plakje ontbijtspek erom heen en dan in de oven. In mijn buurt al 6 jaar een succes.

jutter

jutter

22-01-2011 om 22:39

Temet (ot)

bij de lidl hebben ze juist de heerlijke pearl tomaten, een soort kleine trostomaat van Nederlandse komaf in een doorzichtig bakje, fantastisch van smaak. Of anders de snack tomaatjes in zo'n doorzichtige beker, ook heerlijk qua smaak.
groet, Jutter

Hier..

Maak ik heel vaak "pigs in a blanket" dat zijn coctailworstjes gerold in van dat party-croissants deeg. Lekker met honing-mosterd.
Of het zelfde deeg maar dan gevuld meteen stukje parma- of serranoham daarop wat mozzarella, aangemaakt met wat balsamico, peper en zout en wat verse basilicum, oprollen en 10-15 minuutjes in de oven.
Of wat kipfilet in kleine blokjes, in teryakimarinade, aan een stokje prikken(bij jumbo hebben ze van die handig herbruikbare van bamboe)even grillen, bestrooien met wat sesamzaadjes. Kun je er eventueel nog wat chillisaus bijgeven in een apart bakje.
Ook ckickenwings uit de oven, ook met chillisaus gaan er hier in als koek.
En dan heb ik het nog niet gehad over de gefrituurde dingetjes; mini kaassoufflees, mini vietnamese loempiaatjes, garnalentorpedo's, fricandellen in kleine stukjes, kipnuggets.
Keuze genoeg dus... hopelijk heb je er nog wat aan.

Cakey

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.